Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-cupra-leon-front

Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief

1 / 3
seat-cupra-leon-front
seat-cupra-leon-side
seat-cupra-leon-back

Sterke punten

  • Sportief en sierlijk design
  • Robuust, sportief en efficiënt
  • Onderscheidend in zijn klasse

Zwakke punten

  • Bedieningsgemak infotainment
  • Geen volledig elektrische versies
  • Hoge aanschafprijs als occasion

CUPRA Leon : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de CUPRA Leon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief

Voorheen was een Cupra een sportieve topuitvoering van een Seat; sinds 2018 is Cupra een zelfstandig automerk geworden binnen de Volkswagen-groep. De Cupra Leon was - na de Cupra Ateca - de tweede auto van het merk. Technisch gezien lijkt deze middenklasser sterk op snellere varianten van de Volkswagen Golf. Of heeft de exclusieve Cupra meer te bieden? Lees meer

Interesse in een Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief

Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief occasions
Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief nieuwe auto's
Cupra Leon: zuinig, sportief én exclusief dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Moderne, duurzame hybride techniek
  • Eigentijds en sportief vormgegeven
  • Verkrijgbaar als hatchback en riante stationwagen
  • Relatief jonge auto’s met hoge restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

Elke Cupra Leon onderscheidt zich met een krachtige en sportieve hybride krachtbron. Die is er als mild-hybrid of als plug-in hybride. De motor is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling (DSG) en zes of zeven versnellingen. Aandrijving gaat via de voorwielen; er is geen versie met vierwielaandrijving.

De mild-hybrid wordt aangedreven door een 1,5-liter turbo benzinemotor met 110 kW (150 pk) en 250 Nm trekkracht. De plug-in hybride is voorzien van een iets kleinere 1,4-liter turbomotor met 110 kW (150 pk), maar dankzij meer elektropower levert de auto een systeemvermogen van 150 of zelfs 180 kW (204 of 245 pk) en 350 of 400 Nm koppel. Daar kom je vlot mee vooruit.

Overigens is de Cupra Leon in de ons omringende landen verkrijgbaar met diverse andere aandrijflijnen. Zo bestaat er de Cupra Leon met een 204 pk sterke plug-in hybride e-Hybrid-aandrijflijn, met een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI (géén mild-hybrid), met 140 kW (190 pk), 180 kW (245 pk) en 220 kW (300 pk) sterke 2,0-liter TSI's en met een 2.0 TDI turbodiesel met 110 kW (150 pk).

Afmetingen

De Cupra Leon is qua afmetingen natuurlijk exact dezelfde auto als de Seat Leon waarop hij gebaseerd is. Dat betekent dat de Cupra Leon als vijfdeurs hatchback 4,40 meter lang is. De Leon is er ook als Sportstourer, een stationwagon van zelfs 4,66 meter lang. Dankzij een wielbasis van 2,68 meter biedt de Leon lekker veel beenruimte, ook op de achterbank.

Omdat de Leon als hybride ook een accupakket met zich meedraagt, is de bagageruimte van de hatchback kleiner dan die van een Seat Leon met enkel een conventionele verbrandingsmotor. Alsnog krijg je een zeer acceptabele 270 liter bagageruimte. Als bagageruimte belangrijk is, dan moet je natuurlijk gaan voor de Cupra Leon Sportstourer met een riante kofferbak van minimaal 470 liter (1600 liter met de achterbank plat).

De belangrijkste specificaties op een rij:

Cupra Leon (Sportstourer)
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,40 x 1,80 x 1,47 m (4,66 x 1,80 x 1,46 m)
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 270 l (470 l)
Ledig gewicht 1.295 - 1.538 kg (1.341 - 1.604 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.880 - 2.070 kg (1.980 - 2.090 kg)
Cilinderinhoud 1.395 - 1.498 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk) - 180 kW (245 pk)
Koppel 250 - 400 Nm
Topsnelheid 214 - 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 - 8,7 sec (7,0 - 8,9 sec)
Tankinhoud 40 - 45 l
Verbruik 1,3 - 5,9 l/100 km (1,4 - 6,0 l/100 km)
CO₂-uitstoot 29 - 135 g/km (29 - 136 g/km)

Varianten

De Cupra Leon is verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback of stationwagen. Die laatste draagt de naam Sportstourer (ST) en biedt aanmerkelijk meer bagageruimte dan de hatchback.

Als we kijken naar de uitrustingsniveaus dan begint het aanbod bij de Essential. Die versie komt standaard met 18-inch lichtmetalen velgen, led-koplampen, climate control, adaptieve cruise control en een 12-inch multimediasysteem dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt.

Daarboven zit de Business, met onder meer parkeersensoren, verwarmde voorstoelen, draadloze telefoonlader en alarmsysteem. Wil je de sterkste motor, dan kom je uit bij de VZ Performance – met 19-inch velgen, glazen panoramadak, rijstrookassistent en sportieve details – of de VZ Copper Edition, met leuke extra’s zoals Matrix LED-koplampen, elektrisch verstelbare buitenspiegels en bestuurdersstoel met geheugenfunctie.

Prijzen

Een Cupra is sportiever, exclusiever en zeldzamer dan een ‘standaard’ Seat Leon. Dat merk je ook aan de prijzen. De basisversie van de Seat Leon, de 1.0 TSI Reference, staat in de prijslijsten vanaf 29.595 euro, de Seat Leon Sportstourer begint bij 30.795 euro. Voor de instapper betaal je bij Cupra minstens 42.990 euro, voor de Sportstourer 44.490 euro.

Omdat Cupra nog niet lang als zelfstandig merk op de markt is, hebben deze relatief jonge auto’s nog maar nauwelijks de tijd gekregen om in prijs te dalen. Daardoor zul je op zoek naar een betaalbare occasion misschien even geduld moeten hebben. Occasions beginnen bij ongeveer 30.000 euro, maar reken op minstens 45.000 euro voor een rijk aangeklede versie met lage kilometerstand en goede onderhoudshistorie.

Design

Buitenkant

De Cupra Leon en Cupra Leon Sportstourer hebben een krachtige en sportieve uitstraling. Kenmerkend zijn de scherpe lijnen en geaccentueerde contouren, nog meer dan de Seat Leon waarop ze gebaseerd zijn. Een prominente grille met het kenmerkende Cupra-logo en agressief gestylde koplampen vormen het gezicht van de auto. Het geheel maakt een assertieve en agressieve indruk.

De gewelfde motorkap en de gestroomlijnde koets dragen bij aan het uitgesproken karakter van Cupra. Aan de zijkanten vallen de vloeiende lijnen en opvallende wielkasten op. Aan de achterkant herken je een Cupra aan sportieve kenmerken zoals een diffuser, dubbele uitlaatpijpen en heldere LED-achterlichten. Meer nog dan de Seat-zustermodellen valt de Cupra Leon op tussen behoudender vormgegeven soortgenoten. Vooral in vergelijking met de Volkswagen Golf of Skoda Octavia ziet de Cupra er voor velen stoerder uit.

Binnenkant

Het interieur van de Cupra Leon is ontworpen met een focus op sportiviteit, luxe en gemak. Er zijn hoogwaardige materialen die een premium ervaring bieden. Sportieve elementen, zoals goed ondersteunende sportstoelen, een sportstuur en opvallende details met het Cupra-logo, benadrukken het dynamische karakter van de auto.

Het dashboard is overzichtelijk en ergonomisch ontworpen. Helaas geldt dat compliment niet voor het centraal geplaatst infotainmentscherm. Vooral de bediening is lastig door het ontbreken van fysieke knoppen, voor verwarming of navigatie bijvoorbeeld. Daarvoor zul je in het infotainmentscherm moeten zoeken.

Wel is de cockpit mooi afgewerkt en ruimer van opzet. Daardoor is meer ruimte beschikbaar, vooral op de achterbank. Terwijl de basisversie van het voorgaande model nogal krap was, is er nu voldoende ruimte voor volwassenen, zonder dat ze hun hoofd of knieën hoeven in te trekken.

Veiligheid

Qua veiligheid loopt de Cupra Leon keurig in de pas met vergelijkbare modellen uit dit segment. De belangrijkste elektronische systemen zijn aan boord, maar deze auto verlegt geen grenzen als het gaat om veiligheid of bescherming van inzittenden.

Sommige veiligheidssystemen kunnen wat gebruiksvriendelijker. Zo gaat de botsingwaarschuwing hier en daar iets te ver met de vele waarschuwingen. De afstandsregeling werkt perfect, maar gebruikers melden dat het waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook moeite heeft met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Ook zijn er verkeersbordherkenning en dodehoekassistent leverbaar.

Verder voorziet Cupra de Leon van al het nodige op het gebied van veiligheid: heldere LED-koplampen, adaptieve cruise control, airbags, Isofix voor kinderzitjes en gordelspanners bijvoorbeeld. Hierdoor behaalde de compacte auto in de Euro NCAP-crashtest de beste beoordeling van vijf sterren.

Alternatieven

Ben je in de markt voor een Cupra Leon? Maak dan ook eerst even een proefrit in een Volkswagen Golf GTE, Audi A3 Sportback e-tron of Skoda Octavia RS. Deze auto’s delen veel van de techniek die je ook in de Cupra Leon treft. Anders zijn de Opel Astra GSe of Ford Puma geloofwaardige concurrenten.

Wil je een sportieve auto in dit segment, maar heb je minder behoefte aan een sportieve hybride aandrijflijn? Ga dan eens kijken naar een Ford Focus, Mazda3, Peugeot 308, Honda Civic, Hyundai i30 of Kia Ceed.

FAQ

Wat kost een Cupra Leon?
Een Cupra is exclusiever en zeldzamer dan een ‘standaard’ Seat Leon. Dat merk je ook aan de prijzen. Een Seat Leon kost in de basis vanaf 29.595 euro, de Seat Leon Sportstourer begint bij 30.795 euro. Bij Cupra betaal je voor de instapper minstens 42.990 euro, de Sportstourer kost 44.490 euro. Omdat Cupra nog niet lang als zelfstandig merk op de markt is, hebben deze relatief jonge auto’s nog maar nauwelijks de tijd gekregen om in prijs te dalen. Occasions kosten tussen de 30.000 en 45.000 euro.
Is de Cupra Leon zuinig?
Ja. Welke versie je ook kiest, de Cupra Leon is altijd voorzien van een zuinige krachtbron met ondersteuning van een elektromotor. Als mild-hybrid of plug-in-hybride kun je sportief én zuinig rijden. Het gemiddelde brandstofverbruik loopt uiteen van 1,4 tot 6,0 l/100 km, wat prima is voor een sportieve auto in deze klasse. Het verbruik is natuurlijk ook afhankelijk van je rechtervoet en of je voldoende stroom laadt.
Hoever kun je met een plug-in hybride Cupra Leon elektrisch rijden?
In een Cupra Leon krijg je dezelfde plug-in hybride techniek als in een Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia. Dat betekent dat je de Cupra Leon plug-in hybrid ongeveer 60 kilometer aan puur elektrische actieradius biedt.