Daewoo te koop: tweedehands en nieuw

Daewoo

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Vanaf de jaren 60 ontwikkelde de economie van Zuid-Korea zich in snel tempo. Daarin was een belangrijke rol weggelegd voor de auto-industrie. Want hoewel Zuid-Korea een relatief klein land is, heeft het veel automerken voortgebracht. Bekende bedrijven op dit gebied die het in Europa eveneens goed doen zijn Kia en Hyundai, maar ook Daewoo mag niet ontbreken. De onderneming waaruit het merk voortkwam, bestaat al lang en stortte zich pas jaren na de oprichting op de automotive markt. Oorspronkelijk opgericht in 1937 als fabrikant van verbrandingsmotoren, onder de naam National Motors. Daarna vonden diverse overnames plaats en werd een paar keer van naam veranderd. Als Shinjin Motor werkte men in de jaren 60 en 70 samen met Toyota en General Motors, maar in 1982 nam de Daewoo Groep het roer over. Dit bedrijf bestond sinds 1967, en hield zich onder andere bezig met scheepsbouw, mijnbouw, machinebouw, elektronica en de auto-industrie. Onder de Daewoo-naam werden voertuigen ontwikkeld die de concurrentie aan moesten gaan met het destijds al bekendere Hyundai en Kia. Het nieuwe merk was niet meteen een internationaal succes. Vanaf begin jaren 90 werden echter steeds meer markten betreden en uiteindelijk exporteerde de fabrikant zijn auto's over de gehele wereld.

General Motors belangrijke invloed

Het in de Verenigde Staten gevestigde General Motors was van groot belang bij de opkomst en het voortbestaan van het merk. Nadat het concern in 1972 de aandelen van Toyota had overgekocht en de naam van het Zuid-Koreaanse bedrijf in 1983 was veranderd in Daewoo Motors, verdween General Motors niet geheel uit beeld. Tot 1996 werden alle Daewoo-modellen gebaseerd op auto’s die eerder door GM waren uitgegeven. GM heeft sinds zijn oprichting in 1908 diverse merken ontwikkeld en andere tijdelijk of permanent overgenomen. Zo kon het gebeuren dat de voertuigen die in de jaren 80 en 90 onder de Daewoo-merknaam verschenen, een tweedehands design hadden dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor auto's van Opel en Chevrolet. Het ging het Zuid-Koreaanse automerk lange tijd voor de wind. In 1998 kocht het bedrijf zelfs een meerderheidsaandeel in SUV-producent SsangYong. Helaas bleek het geluk van korte duur, want toen de Daewoo-fabriek in 1999 in financiële problemen kwam werd SsangYong weer afgestoten. General Motors bracht redding en kocht het failliete Daewoo-automerk in 2002 grotendeels op. In januari 2011 kondigde GM Daewoo aan dat de naam van de onderneming was gewijzigd in GM Korea. Het huidige bedrijf bouwt voertuigen voor Opel en Chevrolet.

Eén model en meerdere namen

Een van de eerste Daewoo-auto’s was de LeMans, die in 1986 verscheen. De compacte middenklasser had zijn basis in de Opel Kadett E, die van 1984 tot 1991 in productie was. De LeMans werd tot 1994 gebouwd, waarna hij voor de generatie 1994-1997 werd omgedoopt tot Cielo. Voor de westerse markt exporteerde het bedrijf vanaf 1995 een 5-deurs hatchback Cielo, die in Europa als Nexia bij de autodealer stond. Een tweedehands auto van dit model kan ook worden gevonden onder andere Daewoo-namen, zoals Heaven of Racer. Daarnaast is de auto op de markt gebracht als Chevrolet Nexia. De Nexia was als exportmodel een groot succes voor Daewoo. Een tweede auto waarmee het bedrijf zich op de Europese markt richtte was de 4-deurs sedan Espero. Net als de LeMans/Nexia was ook de Espero gemodelleerd naar het voorbeeld van een Opel, te weten de Opel Ascona C die van 1981 tot 1996 werd uitgegeven. De Espero was wel wat groter, en werd gecategoriseerd in het D-segment. Ook dit tussen 1990 en 1997 gebouwde voertuig deed het goed bij de Europese automobilist. Vanaf 1996 had GM geen invloed meer op het modellengamma en produceerde het Zuid-Koreaanse merk enkele eigen ontwerpen.

Tweedehands Daewoo van na 1996

In 1997 kwam de compacte Lanos uit als 3- en 5-deurs hatchback en 4-deurs sedan. Het voertuig werd gepresenteerd als de opvolger van de Cielo en de Nexia, en bleef in productie tot 2002. Nadat GM het Daewoo-concern dat jaar voor het grootste deel had overgenomen, werd de auto in Oost-Europese landen uitgebracht als Sens, ZAZ Lanos of ZAZ Sens. In 2002 was de Lanos toe aan vervanging, en ontwikkelde de Daewoo-fabriek de Kalos. Deze verscheen als 5-deurs hatchback en 4-deurs sedan. Medio 2005 werd de Europese lijn uitgebreid met een 3-deurs hatchback. De auto is goed verkrijgbaar als tweedehands en wordt tegenwoordig onder andere geproduceerd als Chevrolet Kalos en Chevrolet Aveo. Een populaire kleine stadsauto van Daewoo is de tussen 1998 en 2004 gebouwde Matiz. De 5-deurs hatchback was rond 2000 een van de best verkopende Daewoo-modellen in Europa. Vanaf de tweede generatie van 2005 kreeg de auto het Chevrolet-logo, om als Chevrolet Matiz en Chevrolet Spark te worden verkocht. Een autotype dat het ook goed deed in deze periode was de Tacuma, een compacte MPV. Ook deze kreeg later een Chevrolet-aanduiding en is nog verkrijgbaar als tweedehands auto.