Daihatsu te koop: tweedehands en nieuw

Daihatsu

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Compacte tweedehands Daihatsu

Japan is een van de eerste Aziatische landen waar ondernemers zich, in navolging van bedrijven in westerse grootmachten als de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk, gingen toeleggen op de opkomende automarkt en de productie en ontwikkeling van motoren. Enkele bekende vroege Japanse merken zijn Mitsubishi en Isuzu. En hoewel de eerste Daihatsu-auto's nog enkele decennia op zich lieten wachten, begint ook de geschiedenis van dit bedrijf al vroeg in de twintigste eeuw. De onderneming werd in maart 1907 opgericht als Hatsudoki Seizo Corporation door de heren Yasanuga en Tsurumi. Gedurende de eerste periode richtte het in Osaka gevestigde bedrijf zich op het bouwen van verbrandingsmotoren. Gestart werd met een 10 pk-motor, en niet veel later begon de fabriek met het ontwikkelen van krachtigere motoren van 50 en 100 pk. Japan was indertijd nog niet zo'n grote speler op de wereldmarkt, en als motorfabrikant bediende de Hatsudoki Seizo Corporation vooral de binnenlandse afnemer. Men produceerde onder meer 850 pk-motoren voor de scheepvaart en stoommotoren voor de landelijke spoorwegen. Wat later werden daar passagierswagons aan toegevoegd. Een aan het begin van de jaren twintig ontworpen prototype van een vrachtwagen leidde ertoe dat de fabrikant dieselmotoren ging bouwen. Dit werd gevolgd door de productie van driewielige motorfietsen met een laadbak. Met deze in 1930 geïntroduceerde Daihatsu Go realiseerde de onderneming in zeven jaar een binnenlands marktaandeel van dertig procent. De Tweede Wereldoorlog weerhield het bedrijf van verdere innovaties. Na de oorlog vestigde het zijn naam met compacte en zuinige auto's.

Eerste driewielige auto's

In de jaren na 1945 ging de Hatsudoki Seizo Corporation verder met het bouwen van driewielige motorfietsen. De wederopbouw van het zwaar getroffen land stond al te ingrijpende ontwikkelingen aanvankelijk in de weg, maar met de wijziging van de bedrijfsnaam in Daihatsu Kōgyō, in 1951, vond tevens een verandering in het beleid plaats. De nieuwe naam ging gepaard met de uitgave van een driewielige auto. Dit was de Bee, die vanaf oktober 1951 werd gebouwd. De Bee was de eerste personenwagen van het bedrijf voor de commerciële particuliere markt en was uitgerust met een 540 cc-motor. De als coupé uitgevoerde microcar bleek echter niet erg populair. Nadat er zo'n 300 van waren gemaakt, werd de productie ervan in de loop van 1952 beëindigd. Meer succes had men met de Midget. De Midget was een voor één of twee inzittenden bedoelde driewielige bedrijfswagen, waarvan het achterstuk was gereserveerd voor een kleine laadbak. Het model werd in augustus 1957 gepresenteerd en zou tot 1972 in productie blijven. Tussen 1996 en 2002 werd een vierwielige variant van de Midget uitgebracht. Voor de geïnteresseerde bestaat dus de mogelijkheid om een recentere tweedehands auto van deze klassieke transporter aan te schaffen. De eerste echte Daihatsu-personenauto met vier wielen verscheen in april 1963: de Compagno. Het voertuig beschikte over een 0,8-liter motor, en werd uitgegeven als sedan, cabriolet, pick-up en bedrijfswagen. Tot januari 1970 rolden er 120.000 exemplaren uit de fabriek. In 1967 kwam Daihatsu deels in handen van het eveneens Japanse Toyota.

Introductie in Nederland

Dankzij de populaire Compagno was de tijd rijp om, met hulp van Toyota, de automarkt buiten Japan te gaan veroveren. Groot-Brittannië was halverwege de jaren zestig het eerste Europese land waarnaar de Compagno werd geëxporteerd. Nederland volgde in 1969. Het ging in dit geval om slechts een klein aantal exemplaren, en daar zou het voorlopig ook bij blijven. De oliecrisis van begin jaren zeventig had een negatief effect op de auto-industrie. Doordat Daihatsu gespecialiseerd was in kleine modellen die niet al te zwaar waren, kon het merk zich in deze periode evenwel goed staande houden. Overigens liet Toyota ook zijn sporen na in het Daihatsu-autogamma. Zo was de van 1969 tot 1977 geproduceerde Consorte, een sedan, gebaseerd op de Toyota Publica, die destijds het kleinste model van Toyota was. In de loop van 1978 werd het Japanse automerk opnieuw in Nederland geïntroduceerd. Bij deze tweede poging was gekozen voor de Charmant, die sinds 1974 gebouwd werd en waarvoor de Toyota Corolla model had gestaan. Voor de aandrijving werd gebruikgemaakt van verschillende Toyota-motoren die qua capaciteit varieerden van 1,2 tot 1,6 liter. De tot 1981 geproduceerde eerste generatie Charmant werd in vrij grote aantallen naar Nederland geëxporteerd, maar behaalde evenmin de gehoopte verkoopcijfers. In de zomer van 1979 werd een groot deel ervan verscheept naar IJsland, waar de auto behoorlijk populair werd. Ook gedurende de jaren negentig zijn in Nederland maximaal 10.000 auto's per jaar afgezet. Desondanks is het zeker mogelijk om een Daihatsu tweedehands te kopen.

Veelvoorkomende Daihatsu-occasions

Hoewel het Japanse automerk in Nederland nooit echt voet aan de grond kreeg, zijn in de jaren negentig een aantal relatief succesvolle types op de markt gebracht. Zo verscheen tussen 1993 en 2000 de vierde generatie van de Charade (1977-2000) in Nederland als Valéra. Nadat Toyota in 1998 een meerderheidsbelang in Daihatsu had verworven, kwamen nieuwe modellen tot ontwikkeling die het echter in ons land tegenwoordig beter doen als tweedehands auto. Een goed voorbeeld daarvan is de Sirion 2, die in Japan zelf de Boon heet en van 2004 tot 2016 werd verkocht. Een andere vrij gangbare auto is de mini-SUV Terios. De eerste generatie kwam uit in 1997, gevolgd door een tweede generatie in 2006. Tot de topmodellen van het merk behoort tevens de Cuore. De Fellow Max was vanaf 1977 onder deze naam te koop in Europa, maar in 1980 verscheen de Cuore als op zichzelf staand autotype. De zevende 2008-generatie van dit in Nederland als vijfdeurs hatchback uitgegeven model behoort tot de zuinigste benzineauto's. De compacte Cuore is een veelvoorkomende tweedehands, met occasions uit alle latere generaties. Een sportievere auto van dit merk is de met een hydraulisch aluminium vouwdak uitgeruste Copen. Deze roadster kwam in 2001 uit en begon in 2014 aan zijn tweede generatie. De Nederlandse geïnteresseerde moet een keuze maken uit gebruikte Copens van de generatie 2001-2012. In 2013 besloot Daihatsu zich namelijk terug te trekken van de Europese markt. Medio 2016 nam mede-eigenaar Toyota het automerk helemaal over.