Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daihatsu-yrv-front

Daihatsu YRV

1 / 3
daihatsu-yrv-front
daihatsu-yrv-side
daihatsu-yrv-back

Sterke punten

  • Verschuifbare achterbank
  • Beschikbaar met vierwielaandrijving
  • Goedkoop in onderhoud

Zwakke punten

  • Te weinig vermogen in de basisversie
  • Hoge afschrijving voor nieuwe auto's
  • Sommige onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar

Daihatsu YRV : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Daihatsu YRV, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Daihatsu YRV: Japanse minivan met hatchback

De Daihatsu YRV is ontworpen als een minivan, maar lijkt door de voor- en vierwielaandrijving en de ruimere bodemspeling meer op een crossover of SUV. Daarmee is de Daihatsu YRV een van de eerste wagens in deze klasse, maar kon hij zich helaas nooit profileren als trendsetter. Lees meer

Interesse in een Daihatsu YRV

Daihatsu YRV occasions
Daihatsu YRV dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Daihatsu YRV is een uiterst betaalbare auto op basis van de Daihatsu Sirion.
  • De wagen is zeer geschikt voor dagelijks gebruik en biedt veel ruimte.
  • De passieve veiligheidsstandaard is uitzonderlijk hoog voor een Daihatsu-model.
  • De Daihatsu YRV is met zijn krachtige motor verbazend leuk om mee te rijden.

Gegevens

Motor

De Daihatsu YRV Microvan met voorwielaandrijving deed in 2001 zijn intrede in Nederland. De opkomst van deze nieuwe familie van compacte vijfpersoons- en vijfdeursstationwagens bevestigde destijds dat Daihatsu zich wilde concentreren op wagens met een hoge capaciteit en tegelijkertijd compacte afmetingen. De YRV werd door de fabrikant gepresenteerd als een sportieve minivan, en soms zelfs als een sportwagen. De productie van de auto liep tot april 2006. Hij was tot 2007 verkrijgbaar op de Nederlandse markt. De afkorting YRV staat trouwens voor Young Recreational Vehicle.

Er werden talrijke wijzigingen aangebracht aan de YRV voor de Japanse markt, maar slechts weinig aan de versie voor de internationale markt. Er zijn uitsluitend benzinemotoren beschikbaar. Deze hadden een cilinderinhoud van 1,0 of 1,3 liter. Ook was er een turboversie beschikbaar van het 1.3 model. De topversie leverde 129 pk.

Terwijl dit duurste model uitgerust is met een automatische vierversnellingsbak, beschikken de andere modellen over een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Afmetingen

Het interieur voelt erg ruim aan. Toch is er niet al te veel beenruimte. Daarbij kan de achterbank een weinig helpen. De achterbank kan namelijk in tweeën worden gevouwen en worden verplaatst dankzij rails. Hierdoor kan men de beenruimte vergroten en de bagageruimte verkleinen - of omgekeerd. In de automatische versies bevindt de versnellingspook zich op de stuurkolom, wat samen met de doorlopende voorbank enige bewegingsvrijheid mogelijk maakt.

Gegevens en afmetingen Daihatsu YRV
Bouwjaar 2001 – 2007
Lengte, breedte, hoogte 3,8 m x 1,6 m x 1,6 m
Wielbasis 2.355 mm
Inhoud bagageruimte 170 - 1.980 l
Ledig gewicht 847 - 902 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.360 - 1.400 kg
Cilinderinhoud 989 - 1.298 cm³
Koppel 88 - 170 Nm
Topsnelheid 150 - 195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4 - 15,4 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 5,6 - 7,0 l/100 km
CO²-uitstoot 135 - 165 g/km

Varianten

In 2000 werden 17 varianten van de YRV geproduceerd voor de Japanse markt. Deze varieerden in motor, transmissie en voorzieningen. Het jaar daarop waren er nog 16 varianten beschikbaar. Dit echter alleen in Japan, aangezien er slechts een beperkt aantal versies naar Europa werden geëxporteerd.

Prijs

Het basismodel van de Daihatsu YRV kostte destijds ongeveer 10.000 euro. De duurste versie kost 17.000 euro.

Occasions van deze serie zijn verkrijgbaar vanaf 500 tot 3.000 euro. Op de markt voor occasions zijn zeker koopjes te vinden, want achteraf gezien bleek de Daihatsu YRV een zeer betrouwbare auto te zijn.

Ook de onderhoudskosten zijn erg laag. Jaarlijks moet ongeveer 200 tot 300 euro worden begroot voor de motorrijtuigenbelasting. Alsook 300 tot 400 euro voor de verzekering.

Design

Exterieur

Het exterieur van de auto lijkt sterk op dat van de Sirion, maar wordt gekenmerkt door een uitgesproken wigvorm. De auto oogt over het algemeen vrij dynamisch, ondanks zijn omvang. Deze serie was hoger, breder en langer dan zijn concurrenten. De afmetingen zijn in principe te vergelijken met die van moderne crossovers, wagens die momenteel erg populair zijn op de markt. Wat hier het meest opvalt is het hoge dak en de bodemspeling. De Daihatsu YRV wordt aangeduid als een minivan en is waarschijnlijk de wagen die zo'n 20 jaar geleden de moderne crossovers en SUV's het dichtst benaderde.

Interieur

Het gevoel van ruimte in het interieur van de YRV wordt verder benadrukt door een grote achterklep op sommige modelvarianten. De standaardvariant is uitgerust met elektrische ramen, centrale vergrendeling en elektronische remkrachtverdeling. De duurdere versies bieden airconditioning, afstandsontgrendeling, lichtmetalen velgen en een veel luxueuzer interieur.

daihatsu-yrv-interior daihatsu-yrv-trunk

Veiligheid

Het model onderscheidt zich door een hoog niveau van passieve veiligheid. De standaardvariant bevat twee frontale en twee zijdelingse airbags. Het actieve veiligheidssysteem omvat ook ABS en Dortomazhivatel remassistentie. Alle modellen van de Daihatsu YRV zijn uitgerust met schijfremmen voor en trommelremmen achterin.

De wagen werd echter nooit onderworpen aan een officiële NCAP-crashtest, maar de Daihatsu Sirion, waarop de YRV was gebaseerd, wel. In 2005 kreeg de Sirion vier sterren voor de bescherming van de inzittenden, drie sterren voor de bescherming van kinderen en twee sterren voor de bescherming van voetgangers. De ervaring leert dat een crashtest met een Daihatsu YRV ongeveer dezelfde resultaten oplevert.

Alternatieven

De Daihatsu Gran Move was de directe voorganger en de belangrijkste concurrent van de YRV. Dat geldt ook voor zijn opvolger, de Daihatsu Materia, die vanaf 2007 in Nederland verkrijgbaar was.

Maar ook de modellen van andere autofabrikanten maakten het de Daihatsu YRV moeilijk. Met name de Kia Picanto, de Renault Clio, de Opel Corsa, de Volkswagen Polo of Volkswagen Lupo en de Ford Fiesta dienen hier vermeld te worden.

FAQ

Wat is het brandstofverbruik van de Daihatsu YRV?
Het brandstofverbruik van de Daihatsu YRV varieert van 5,6 tot 7,0 l/100 km, afhankelijk van het model.
Wat zijn de gebruikskosten voor de Daihatsu YRV?
De jaarlijkse motorrijtuigenbelasting voor de Daihatsu YRV bedraagt 200 tot 300 euro. Daarnaast kost de verzekering tussen de 300 en 400 euro per jaar.
Welke carrosserie heeft de Daihatsu YRV?
De Daihatsu YRV is ontworpen als minivan. Volgens de huidige richtlijnen voor autodesign zou de serie vandaag waarschijnlijk worden geclassificeerd als een crossover. De lengte, breedte, hoogte en bodemspeling zijn vergelijkbaar met de afmetingen van een moderne crossover, op enkele kleine verschillen na.

Beoordelingen voor Daihatsu YRV

2 Beoordelingen

5,0