Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo – een compacte, 2-deurs stadsauto

Kop je een gebruikte Volkswagen Lupo, dan heb je een kleine, compacte auto die je niet zoveel kost in de wegenbelasting. Deze 2-deurs compacte auto van VW is officieel een 4-zitter, maar eigenlijk is er maar ruimte voor 2 inzittenden. Het is een leuke auto voor wie een klein budget heeft en op zoek is naar een (eerste) auto. Extreem zuinig is de Lupo niet, tenzij je kiest voor de 3L uitvoering, want daarmee verbruik je maar 3 liter diesel per 100 gereden kilometers. Lees meer

Model

In 1998 wilde Volkswagen de concurrentie aangaan met Aziatische auto’s in de miniklasse. Volkswagen bracht daarom de Volkswagen Lupo op de markt, een compacte 3-deurs hatchback die door SEAT op de markt werd gebracht als de SEAT Arosa. De Volkswagen Lupo is geproduceerd vanaf oktober 1998 tot juli 2005. De Lupo deelde het Volkswagen Group A00 platform met de SEAT Arosa, die vanaf 1998 in Martorell in Spanje werd gemaakt.

De VW Lupo was te koop met een reeks 3-cilinder benzine- en dieselmotoren. De kleinste benzinemotor had een inhoud van 1.0 liter en de sterkste motor was een 1.6 FSI 16V benzinemotor. Er waren ook 3 liter dieselmotoren leverbaar, de 3L 1.2, 1.4 en een 1.7 L.

De Aziatische concurrentie bleek echter sterker dan Volkswagen had kunnen voorzien. De Lupo was een echte tweezitter, want de achterbank biedt te weinig ruimte om als volwassene te kunnen zitten. De kofferbak is minimaal, met een inhoud van 130 liter. De Lupo was voorzien van voorwielaandrijving. De auto’s rijden eigenlijk het beste op vlak asfalt, zoals op de snelweg.

In 1999 was Volkswagen zijn tijd een beetje vooruit als het gaat om klein, zeer zuinige auto’s. Met de introductie van de Lupo 3L TDI, een auto die 10 kilometer kon rijden op 3 liter brandstof, bracht VW een extreem zuinige auto op de markt. En in die tijd was CO2 uitstoot nog niet eens zo’n hot item. Helaas kostte deze uitvoering zo’n 19.000 euro, waardoor de auto niet populair werd. Tegenwoordig is een gebruikte Volkswagen Lupo een stukje betaalbaarder.

Volkswagen Lupo en Smart For Two cdi

De Lupo en de Smart For Two cdi lijken best wel veel op elkaar, maar ze hebben elk hun eigen trekjes. Beide auto’s worden aangedreven door dieselmotoren en het zijn ook allebei 3-deurs hatchbacks. Ze vallen beide in de miniklasse. Het enige grote verschil zit hem in de wielaandrijving. De Smart, uit de stal van Mercedes, heeft achterwielaandrijving en de Lupo heeft voorwielaandrijving.

Bekijken we de aandrijflijn, dan zien we bij de For Two een Smart-engineered aandrijflijn onder de motorkap. Dat betekent: een 3-cilinder, 6-kleppen motor van 41 pk. De VW krijgt het vermogen van een 3-cilinder, 6-kleppen motor van 61 pk, ontworpen door Volkswagen. De Lupo heeft dus 21 pk extra in vergelijking met de Smart.

De Volkswagen is echter veel wendbaarder dan de Smart. Van 0 naar 100 km/u doet de Lupo 3 seconden sneller dan de Smart. De maximumsnelheid van de Lupo ligt met 157 km/u ook 22 km/u hoger dan de snelheid van de Smart. Als het gaat om brandstofbesparing, dan wint de ForTwo. Met een gecombineerd verbruik van 3,4 liter brandstof per 100 kilometer is de Smart zuiniger dan de Lupo, die 1 liter extra verbruikt op deze afstand. Een behoorlijk verschil van maar liefst 29%. Koop je een Lupo 3 L, dan is deze juist weer zuiniger dan de Smart.

Hoe zit het met de veiligheid? Veel kreukelzones zien we namelijk niet. Beide auto’s werden getest door het European New Car Assessment Program (Euro NCAP). De Volkswagen scoorde hier iets beter dan de Smart.

Motoren

In de VW Lupo werden verschillende 3-cilinder benzine- en dieselmotoren gemonteerd. De kleinste benzinemotor had een inhoud van 1.0 liter en de sterkste motor was een 1.6 FSI 16V benzinemotor. Er waren ook 3 liter dieselmotoren leverbaar, de 3L 1.0, 1.4 en een 1.7 L.

De 1.0 motor is de lichtste benzinemotor van de Lupo. Het vermogen is 50 pk en het gemiddelde verbruik ligt rond de 6,6 liter per 100 km. Van 0 naar 100 km doe je met deze motor in 17,7 seconden. De 1.4 benzinemotor levert een maximaal vermogen van 60 pk. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,2 l/100km. De 1.6 FSI-motor heeft een maximum vermogen van 105 pk. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 l/100km.

Bij de diesels is de kleinste motor een 1.2 L I3 TDI motor van 61 pk (45 kW).met een topsnelheid van 165 km per uur. Met deze motor sprint je in 14,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Het brandstofverbruik is gemiddeld 3,2 liter per 100 km. De 1.4 L I3 TDI motor levert een vermogen van 75 pk. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 4,3 l/100km.In 12.3 seconden rijd je van 0 naar 100 km/uur. De 1.2 TDI 3L is de zuinigste Lupo-motor die er is. De motor heeft maximum vermogen van 61 pk en het gemiddeld verbruik bedraagt 3,0 l/100km. Met de 1.7 L I4 SDI hebben we de motor met de grootste inhoud. Deze motor levert 60 pk (44 kW) en sprint in 16,8 seconden van 0-100 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt op 4,4 liter per 100 km.

Uitrusting en opties

De Lupo is uitgebracht in verschillende uitvoeringen: Trendline, Sportline, Comfortline, Cambridge, Athene en Turijn.

De Comfortline is de meest luxe versie van de Lupo en standaard uitgerust met o.a:

  • ABS
  • Centrale deurvergrendeling
  • Passagiersairbag
  • Stuurbekrachtiging

Optioneel zijn er het leer-pakket met o.a. lederen stoelbekleding, sportstoelen, verwarmde voorstoelen en een lederen stuurwiel. Tegen bijbetaling kan ook het licht en zicht-pakket op de auto worden gemonteerd met elektrische, verwarmbare buitenspiegels, mistlampen voor en verwarmbare ruitensproeiers.

Losse opties zijn o.a: airco, een schuifdak en een audio-navigatiesysteem.

De Sportline is de sportieve versie die aan de uitrusting van de Comfortline nog het volgende toevoegt:

  • Bagagedek
  • Bumpers in carrosseriekleur
  • Lederen stuurwiel
  • In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
De Sportline kan uitgevoerd zijn met het optionele leer-pakket, het licht en zicht-pakket of het open&dicht-pakket met centrale deurvergrendeling en elektrische ramen voor.

De Trendline is hetzelfde als de Sportline, maar dan zonder het lederen stuurwiel. Dit model is ook leverbaar met het optionele Open Air pakket met buitenspiegels in carrosseriekleur en een elektrisch vouwdak.

De Athene, Cambridge en Turijn hebben de standaard uitrusting die per model aangevuld wordt met eigen extra’s, zoals de verstelbare stuurkolom in de Athene en de tachometer in de Turijn.

De VW Lupo als eerste (of laatste) auto

De compacte VW Lupo is ideaal voor iedereen die voor zichzelf een goedkoop autootje nodig heeft. Of misschien voor 1 extra inzittende. Met deze kleine auto ben je mobiel genoeg en kun je behendig door de stad heen rijden. Prima als eerste auto dus. Of juist als laatste auto, voordat je je rijbewijs aan de wilgen hangt. Met de 3L uitvoering kun je heel zuinig rijden, zodat je flink op de autokosten kunt besparen.

Beoordelingen voor Volkswagen Lupo

151 Beoordelingen

4,3