Infiniti te koop: tweedehands en nieuw

Infiniti

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Infiniti

De Japanse auto-industrie kwam wat later tot ontwikkeling dan die in de westerse landen. Een bedrijf als Mitsubishi, alsook de voorloper van het Isuzu-concern, waren er weliswaar relatief vroeg bij, maar dit leidde nog niet tot een vooraanstaande positie in de internationale wereld van het gemotoriseerde vervoer. Een aantal van deze bekende Japanse merken richtten zich aanvankelijk ook op andere sectoren, zoals de scheepvaart. De meeste begonnen pas in de jaren 30 en 40 met de ontwikkeling van auto’s. Ook DAT, de firma die later Nissan voortbracht, werd reeds in 1911 opgericht. Het zou echter nog tot 1933 duren voordat de naam werd veranderd in Nissan Motor Company. Tegenwoordig brengt het merk een veelheid aan voertuigen uit, variërend van cross-overs en MPV’s tot stadsauto’s en bedrijfswagens. Om het luxere segment te bedienen, zette Nissan in 1989 het automerk Infiniti op. In eerste instantie lag de focus vooral op de Verenigde Staten om er de concurrentie aan te gaan met Acura en Lexus, de premiummerken van respectievelijk Honda en Toyota. De merknaam wordt dan ook niet gebruikt in Japan. Daar vertrouwt het bedrijf zijn eigenlijke Nissan-label om de luxere auto’s aan de man te brengen. In de loop van de jaren breidde het internationale afzetgebied zich wel uit. Tegenwoordig worden Infiniti-auto’s verkocht in diverse landen, waaronder China, Rusland, Taiwan, Zuid-Korea en in het Midden-Oosten. In Europa is het in Hongkong gevestigde merk actief sinds 2008. Er zijn onder andere kantoren in Amsterdam, Rotterdam en Brussel.

Kennismaking met de Europese automobilist

Een van de eerste auto’s van Infiniti was de Q45. Deze vierdeurs sedan werd in 1989 geïntroduceerd en was uitgerust met een krachtige V8-motor van 278 pk. De tot 2006 in productie gebleven Q45 was aanvankelijk gebaseerd op de Nissan President, terwijl vanaf 1996 de Nissan Cima model stond voor de auto. Een ander vroeg type was de M30, eveneens een vierdeurs sedan. De eerste generatie werd in 1989 echter gepresenteerd als coupé en cabriolet en enkel verkocht in de Verenigde Staten. Een paar jaar later verdween de M30 uit het assortiment om pas in 2002 te worden gevolgd door een tweede generatie. Vanaf de in 2010 uitgekomen vierde generatie is de hogere middenklasser ook in Europa te koop, waar hij bekendstaat als de M en ook geregeld als tweedehands auto wordt aangeboden. In Europa gelden andere regels dan in de Verenigde Staten, waarvoor het Infiniti-merk in de eerste plaats werd opgericht. Daarnaast hebben de autoliefhebbers op beide continenten verschillende verwachtingen van een auto en andere ideeën over het design. Om de Europese markt überhaupt te kunnen aanboren, werden de modellen daarom op een groot aantal punten aangepast aan het nieuwe afzetgebied. Infiniti voerde onder meer veranderingen door met betrekking tot de motor, de remmen, het exterieur en het interieur. De eerste speciaal voor Europa ontwikkelde modellen waren in 2008 te zien op de autosalons van Genève en Parijs. Het betrof de FX37, de FX50, de G37 en de EX37. Deze namen werden vanaf 2013 gewijzigd in QX70, Q40, Q50, Q60 en QX50.

Mijlpalen van Infiniti

Het autoconcern richtte zich in de jaren tussen 1990 en 2008 met name op Noord-Amerika. Een grote auto mocht dan ook niet ontbreken in het aanbod. Geïnspireerd door de terreinwagens van Jeep en het Britse Land Rover, kwam het merk in 1997 met de SUV QX4. Daarmee was Infiniti een van de eerste niet in terreinauto’s gespecialiseerde merken om een dergelijk grote wagen in het assortiment op te nemen. Bij de ontwikkeling van de QX4 was uitgegaan van de Nissan Pathfinder, maar het platform waarop het voertuig was gebaseerd werd eigenlijk gebruikt voor vrachtwagens. De SUV vormde dan ook het overtreffende antwoord op de grotere SLX- en LX450-autotypes die rond het midden van de jaren 90 waren uitgebracht door de concurrerende merken Acura en Lexus. Rond 2000 brak een mindere periode aan. De populaire Q45 had een ouderwets karakter gekregen en was nodig aan modernisering toe. Het in 2002 verschenen model van de derde generatie kreeg een compleet nieuw uiterlijk en was ook de eerste auto van het luxe merk dat voorzien was van automatische door een sensor gecontroleerde cruisecontrol. De Japanse autobouwer keerde echter pas echt terug met het compacte sportmodel G35 (2003-2007), die vanaf 2009 als G37 in Europa werd verkocht. Met de blik meer gericht op de Europese autobezitter kwam het merk vanaf 2010 ook met de eerste diesels voor deze doelgroep, met types in de FX-, M- en EX-series. M-Infiniti’s kunnen daarnaast worden gevonden als tweedehands hybride.

Tweedehands auto’s in Europa

Tegenwoordig zijn Infiniti-auto’s niet meer weg te denken en beschouwen de meeste automobilisten het als een op zichzelf staand merk in plaats van als de luxe divisie van Nissan. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het aanbod nog steeds bedoeld is voor de liefhebbers van de luxere voertuigen. De Europese verkoopaantallen zijn evenwel niet te vergelijken met die in de Verenigde Staten en ook China en Canada doen het een stuk beter. Mensen die een Infiniti tweedehands willen aanschaffen zullen over het algemeen dus een keuze moeten maken uit een enigszins beperkt aanbod. Wat daarbij als voordeel kan worden gezien, is dat het merendeel van de beschikbare occasions een relatief recent bouwjaar heeft. Tot de meest voorkomende gebruikte modellen van het merk behoren die uit de FX-reeks, zoals de FX35, de FX37 en de FX45. Een andere goed vertegenwoordigde Infiniti-lijn op de tweedehandsmarkt is de Q-serie. Een vrij algemeen type is de Q50, een vierdeurs sedan die sinds eind 2013 wordt geproduceerd voor Europese landen en als vervanger van de G-modellen geldt. De Q50 heeft diesel-, benzine- en hybridevarianten. Een nieuwer model van Infiniti dat regelmatig als tweedehands auto te koop wordt gezet is de Q30. Net als de Q50 is dit een auto uit de compacte middenklasse of het C-segment. De Q30 stond echter pas in 2016 voor het eerst bij de Europese autodealers en is leverbaar met een diesel- of benzinemotor.