Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-rc-overview

Lexus RC

1 / 4
lexus-rc-overview
lexus-rc-front
lexus-rc-side
lexus-rc-back

Sterke punten

  • Uniek, opvallend uiterlijk
  • Complete standaarduitrusting
  • Ook als relatief zuinige hybride

Zwakke punten

  • Verouderd infotainmentsysteem
  • Relatief zwaar
  • Gebrek aan rijassistentiesystemen

Lexus RC-Serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus RC-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus RC: Japanse sportcoupé met twee gezichten

De Lexus RC is een sportieve tweedeurs coupé met een opvallend design en die ook met hybride-aandrijving geleverd is. Het model kwam in 2015 op de Nederlandse markt en verdween weer in 2020. In totaal zijn in ons land slechts 126 exemplaren van de RC nieuw verkocht. Exclusiviteit is dus gegarandeerd.

Interesse in een Lexus RC

Lexus RC occasions
Lexus RC nieuwe auto's
Lexus RC dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Exclusiviteit gegarandeerd
  • Als zuinige hybride óf met bulderende V8
  • Onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar
  • Bijzonder comfortabel
  • Complete standaarduitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De Lexus RC werd nieuw geleverd met keuze uit twee aandrijflijnen: als hybride RC 300h en als sportieve RC F met 5,0-liter V8. Die twee versies zijn op z’n zachtst gezegd behoorlijke tegenpolen van elkaar. De RC 300h is vooral gericht op efficiëntie en heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die in samenwerking met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 164 kW (223 pk) en 221 Nm koppel. De RC F heeft daarentegen een bulderende 5,0-liter V8 met een vermogen van 341 kW (464 pk) en 520 Nm koppel.

Qua verbruik verschillen de beide versies van de Lexus RC als dag en nacht. Met de RC 300h moet het in theorie mogelijk zijn om een verbruik van circa 5,0 liter per 100 kilometer te halen, terwijl de RC F iedere 100 kilometer 11,8 liter benzine verstookt. De prestaties zijn daar dan wel weer naar, want de RC F sprint in 4,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 270 km/u. De RC 300h stelt in dat opzicht wat teleur voor het type auto, want de hybride doet 8,6 seconden over de sprint naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van slechts 190 km/u.

Afmetingen

De Lexus RC is 4,7 meter lang, 1,84 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis van de coupé is 2,73 meter. Qua afmetingen doet de RC dus niet heel veel onder voor de Lexus LC, die een flink hogere vanafprijs heeft. De bagageruimte van de RC is met 340 liter zelfs nog wat groter dan de kofferbak van de LC. In de RC F kun je zelfs tot 366 liter aan bagage meenemen. Qua gewicht is de Lexus RC wel behoorlijk zwaar. De RC 300h heeft namelijk een leeggewicht van 1.710 kg, de RC F is met 1.690 kg net een tandje lichter dan de hybride.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lexus RC
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,70 x 1,84 x 1,40 meter
Wielbasis 2,73 meter
Inhoud bagageruimte 340 - 366 l
Ledig gewicht 1.690 - 1.710 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170 - 2.250 kg
Cilinderinhoud 2.494 - 4.969 cm3
Vermogen 164 kW (223 pk) - 341 kW (464 pk)
Koppel 221 - 520 Nm
Topsnelheid 190 - 270 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,3 - 8,6 sec
Tankinhoud 66 l
Verbruik 5,0 - 11,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 114 - 258 g/km

Varianten

De Lexus RC is alleen geleverd als tweedeurs coupé. In 2018 voerde Lexus een milde facelift door voor de RC waarbij onder meer de koplampen, de achterlichten, het onderstel en de gasrespons van de 300h werden aangepast. Lexus leverde de RC 300h in verschillende uitvoeringen: de Business Line, Luxury Line, F Sport Line en de F Sport Premium. De F Sport-uitvoeringen van de RC hebben, de naam zegt het al, een sportievere uitstraling.

De RC F is een variant die in feite geheel losstaat van de RC 300h. Naast de eerder aangehaalde 5,0-liter V8 heeft hij onder meer aangepaste bumpers, een aangepast onderstel en speciale sportstoelen in het interieur.

Prijzen

Nieuw wordt de Lexus RC niet meer geleverd, maar de nieuwprijs van de laatste lichting modellen is nog wel bekend. Voor de RC 300h moest je minimaal 50 mille achterlaten bij de Lexus-dealer, terwijl de RC F bijna 150.000 euro kostte. Dat grote prijsverschil is in Nederland met name te danken aan het grote verschil in CO2-uitstoot tussen beide varianten, die een veel hogere BPM oplevert voor de RC F.

Omdat de Lexus RC nieuw niet meer verkrijgbaar is, is het interessanter om te kijken naar de prijzen voor occasions. Ook die variëren nogal. Voor een RC 300h occasion met wat ervaring moet je algauw rekenen op een prijs van tussen de 25.000 en 30.000 euro. Voor een RC 300h met weinig kilometers uit één van de meest recente bouwjaren ben je tussen de 45.000 en 50.000 euro kwijt. Occasions van de RC F zijn in Nederland niet of nauwelijks te vinden, maar in Duitsland kun je de RC F wel vinden, voor bedragen tussen de 50.000 en 85.000 euro.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de RC is herkenbaar Lexus. Dat komt voornamelijk door de ‘Spindle Grille’ en de scherp gelijnde koplampen. Aan de koplampen kun je trouwens goed herkennen of je met een RC van vóór of ná de facelift van doen hebt. Bij de RC van vóór de facelift bestaan de koplampen namelijk uit twee delen, terwijl ze bij de RC van ná de facelift één geheel vormen. Een ander opvallend detail van de RC is de raamlijn bij de achterste zijruiten, die naar achteren toe met een opvallende vouw omhoog loopt.

Een RC F herken je direct aan zijn bredere wielkasten, grote luchtinlaten in de voorbumper, een extra luchtsleuf in de motorkap en de vier uitlaten onder de achterbumper die in een trapeziumvorm zijn geplaatst. Lexus leverde enkele opvallende kleuren voor de RC, waarbij feloranje, knalgeel en donkerrood er het meest uitspringen. Veel klanten kozen echter toch voor de wat representatievere kleuren zwart, grijs, wit en donkerblauw.

Binnenkant

Het interieur van de Lexus RC is er eentje van de wat meer traditionele stempel. Op de middenconsole vind je namelijk een hele rits aan knoppen voor de bediening van de klimaatcontrole en het audiosysteem. De bediening van het infotainmentsysteem zit verscholen in een touchpad en dat is ook meteen de achilleshiel van de RC. Een touchscreen was een betere oplossing geweest.

De afwerking en het materiaalgebruik van de Lexus RC staan wel op een bijzonder hoog niveau. Een ‘kale’ RC zal je niet snel vinden, want zelfs bij de basisuitvoering kreeg je al zaken als gescheiden klimaatregeling, stoelverwarming, keyless entry, cruise control en een achteruitrijcamera. In de meest luxe uitvoeringen tref je zaken als een elektrisch verstelbare stuurkolom, stoelventilatie, adaptieve cruise control en een uitgebreid navigatiesysteem aan.

lexus-rc-interior lexus-rc-seats

Veiligheid

De Lexus RC is nooit getest door Euro NCAP en heeft daarom ook geen Europese veiligheidsscore. Wel heeft de coupé veiligheidssystemen als een dodehoekassistent, een rijbaanassistent en een systeem dat automatisch remt in het geval van een dreigend ongeval aan boord. De assistentiesystemen van de Lexus RC waren echter nog niet zover ontwikkeld dat de auto ook semi-autonoom kan rijden.

Qua betrouwbaarheid heeft de Lexus RC een goede reputatie. Het scheelt daarbij dat alle verkochte exemplaren van de RC nog binnen de fabrieksgarantie van 10 jaar vallen die Lexus ook biedt voor occasions.

Alternatieven

De Lexus RC is het kleine broertje van de grotere Lexus LC, die het merk nog wél nieuw levert in Nederland. De LC is alleen wel veel duurder dan de RC. De BMW 4 Serie, Audi A5 en Mercedes-Benz C-klasse Coupé zijn de voornaamste alternatieven voor de Lexus RC. Van die Duitse concurrenten zijn in Nederland veel meer exemplaren verkocht. Dat leidt tot een groter aanbod aan occasions, maar maakt ook dat je in een minder exclusieve auto rondrijdt dan de Lexus RC is.

FAQ

Waarom is Lexus gestopt met het leveren van de RC?
Lexus is gestopt met het leveren van de RC omdat er in Nederland te weinig vraag was naar het model. Over een periode van vijf jaar zijn in ons land slechts 126 exemplaren van de Lexus RC verkocht.
Geldt de 10 jaar fabrieksgarantie van Lexus ook voor een gebruikte auto?
Ja, voor de termijn van de fabrieksgarantie maakt het niet uit of de auto nieuw of tweedehands is aangekocht. Wel moet de auto altijd bij de dealer in onderhoud zijn geweest, dus check dat vooral goed wanneer je een gebruikt exemplaar koopt.
Waarom moet ik voor een Lexus RC gaan?
De Lexus RC is een onderscheidend alternatief voor auto’s als de BMW 4 Serie, Audi A5 en Mercedes-Benz C-klasse Coupé. Daarbij is de Lexus betrouwbaarder en zuiniger (in het geval van de 300h) dan zijn Duitse concurrenten.