Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
triumph-herald-948cc-m-front

Triumph Herald

Sterke punten

  • Reserveonderdelen zijn gemakkelijk te vinden
  • Coherente design filosofie
  • De technieken zijn minder vatbaar voor storingen

Zwakke punten

  • Goed onderhouden exemplaren zijn erg duur
  • Verouderde veiligheidsvoorzieningen
  • Geen variant met dieselmotor

Triumph Herald : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph Herald, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Triumph Herald: Een veelzijdige klassieker uit Groot-Brittannië

De Triumph Herald werd geproduceerd van 1959 tot 1971. De auto dankt zijn fraaie vormgeving aan de ontwerper Giovanni Michelotti en kreeg in de loop der tijd een steeds krachtiger motor. De klassieker was onder meer verkrijgbaar als cabriolet en limousine. Lees meer

Interesse in een Triumph Herald

Triumph Herald occasions
Triumph Herald dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor liefhebbers van klassieke en Britse auto's.
  • Van cabriolet tot bestelwagen, de Triumph Herald is ideaal voor zowel liefhebbers van sportwagens als voor gezinnen.
  • Vergeleken met andere auto's van dezelfde leeftijd zijn de motoren van de Herald erg zuinig.
  • Fraai interieur met houten bekleding en optionele lederen stoelen.

Gegevens

Motor

De Triumph Herald bevindt zich in de lagere middenklasse. Hij kan vergeleken worden met de VW Kever, die in 1960 34 pk leverde.

Tussen 1961 en 1967 werden er diverse aanpassingen gedaan, die elk resulteerden in een apart model met een sterkere motor. Zo werd de cilinderinhoud continu vergroot en het vermogen verhoogd van 35 pk tot uiteindelijk 62 pk. De coupé van de oorspronkelijke Herald kreeg echter vanaf het begin een motor die 51 pk leverde. Daarmee voldeed hij aan de toenmalige verwachtingen voor sportwagens. In de onderstaande tabel worden de belangrijkste gegevens van de verschillende varianten met elkaar vergeleken:

Herald 948 (Combi) Herald 1200 & 12/50 Herald 13/60
Motor Viercilinder-benzinemotor Viercilinder-benzinemotor Viercilinder-benzinemotor
Cilinderinhoud 948 cm³ 1.147 cm³ 1.296 cm³
Transmissie Handgeschakelde vierversnellingsbak, optioneel met overdrive Handgeschakelde vierversnellingsbak Handgeschakelde vierversnellingsbak
Vermogen 26 kW (35 pk) 29 - 39 kW (40 - 53 pk) 45 kW (62 pk)
Maximum koppel 64 Nm 88 Nm 99 Nm
Topsnelheid 110 - 115 km/h afhankelijk van het model 120 - 130 km/u afhankelijk van het model 130 - 137 km/u afhankelijk van het model
Acceleratie van 0 tot 100 km/h n.v.t. 25,8 s 18 - 19 s
Brandstofverbruik 6,5 - 8 l/100 km 6 - 7,5 l/100 km 8 - 10 l/100 km
Ledig gewicht 725 - 865 kg 813 kg 825 kg
Bagageruimte 368 l n.v.t. 368 – 1.280 l
Aandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving Achterwielaandrijving

Afmetingen

De Triumph Herald was verkrijgbaar in diverse varianten, vandaar dat de afmetingen in sommige gevallen varieerden. Zo was de stationwagen van het model 948 3,88 meter lang, 1,52 meter breed en 1,32 meter hoog. De bagageruimte had een volume van 1.280 liter, terwijl andere Herald-modellen slechts over 368 liter beschikten. De wielbasis bedroeg 2,32 meter, exact hetzelfde als de 1200 en 13/60 modellen. De stationwagen van deze serie was met een lengte van 3,89 meter iets langer, maar had dezelfde breedte en hoogte als zijn voorganger, respectievelijk 1,52 en 1,32 meter.

Afhankelijk van het model biedt de Triumph Herald twee tot drie deuren en twee tot vijf zitplaatsen.

Varianten

Aanvankelijk was de Triumph Herald alleen leverbaar als sedan en coupé, maar vanaf 1960 was hij ook verkrijgbaar als cabriolet. Later volgden ook andere varianten, waardoor er in totaal vijf carrosserievarianten waren:

  • Bestelwagen
  • Cabriolet
  • Coupé
  • Sedan
  • Stationwagen

Prijs

De Triumph Herald werd vooral in Groot-Brittannië verkocht. Hier bedroeg de instapprijs ongeveer 700 pond sterling, omgerekend naar vandaag correspondeert dit met een waarde van ongeveer 21.000 euro. Daarnaast was er nog een goedkoper model, de Herald 1200. Deze had een prijs van omgerekend 43.000 euro.

De Triumph Herald is uiteraard al lang niet meer als nieuwe auto verkrijgbaar, maar op de Nederlandse markt zijn wel een aantal occasionmodellen te vinden. De prijs van deze wagens begint bij ongeveer 9.000 euro, hoewel deze niet in perfecte staat verkeren. Wie een onberispelijke en keurig verzorgde klassieker met lage kilometerstand wenst, moet rekening houden met bedragen tot 40.000 euro.

De gebruikskosten blijven echter zeer beperkt. Aangezien dit model een oldtimer is, gelden er in Nederland speciale regels voor de belasting. Als de wagen aan de eisen voldoet, kan de Triumph Herald dus erg voordelig zijn.

Design

Exterieur

Zoals hierboven vermeld, is de Triumph Herald beschikbaar in verschillende carrosserietypes. Bij de upgrades van de modellen voerde Triumph herhaaldelijk wijzigingen door die niet alleen gevolgen hadden voor de motoren, maar ook voor het aanzicht en de uitrusting. De zonnekap vormt een speciaal aandachtspunt. Voor de stationwagen van de 948 kon men als optie ook mistlampen kiezen. De Herald 1200 valt op door de witte bumpers met rubberen coating. De Herald 13/60 kreeg daarentegen de motorkap die we al kenden van de Triumph Vitesse.

Interieur

De Triumph Herald van 1959 telde een aantal technische innovaties, waaronder een in de lengte verstelbare stuurkolom. De grote ramen brachten veel licht in het interieur en zorgden voor een goed zicht op de weg. Afhankelijk van de variant had de Herald andere voorzieningen: De coupé had bijvoorbeeld standaard een afsluitbaar handschoenenkastje, terwijl bestuurders van de sedan het zonder moesten stellen.

De stationwagen kon optioneel worden uitgerust met een radio, ventilatoren en een ruitensproeisysteem. De verwarming was, net als het tapijt in de voetenruimte, standaard aanwezig in alle modellen. De verder uitgewerkte Herald 13/60 bood passagiers meer ruimte achterin, aangezien de armsteunen in de deurbekleding verwerkt werden.

Voor de 984 modellen waren de volgende extra's beschikbaar:

  • Dashboard met houten panelen
  • Dubbele carburateur
  • Lederen stoelhoezen
  • Telaflo bumpers
  • Schijfremmen vooraan

Veiligheid

Vergeleken met moderne wagens biedt de Triumph Herald uiteraard weinig veiligheidsvoorzieningen. Aangezien de technologische kennis in de jaren zestig nog ver verwijderd was van de huidige norm, zijn de aanwezige voorzieningen normaal voor die tijd. Een belangrijke vernieuwing was echter de stuurkolom, die bij botsingen doorbuigde en zo het risico op letsel beperkte. Wat betreft de remmen waren er geen significante ontwikkelingen tot de modelserie 13/60. Vanaf die serie werden standaard schijfremmen gemonteerd in plaats van trommelremmen. Deze zijn niet alleen lichter, maar verhinderen ook een afname van het remvermogen door oververhitting.

Alternatieven

Liefhebbers van het merk Triumph vinden in de Triumph Spitfire een prima alternatief als wendbare en elegante sportwagen. Dankzij de opvallende motorkap is de auto erg herkenbaar. Deze moet echter intensief worden onderhouden, aangezien hij erg roestgevoelig is. Op de Nederlandse markt voor occasions is het model te koop vanaf ongeveer 7.000 euro. Goed onderhouden modellen kosten al snel tot 40.000 euro. Ook de Triumph TR3 is een uniek model van de Britse fabrikant dat de harten van verzamelaars sneller doet slaan. Deze wagen biedt echter niet dezelfde variatie in carrosserievormen. Occasions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 20.000 euro, goed onderhouden exemplaren zijn aanzienlijk duurder, tot maximaal 45.000 euro.

Als we andere Britse wagens bekijken, komt de Austin Healey al snel in aanmerking. Deze krachtige klassieker maakt vooral indruk met zijn hoge topsnelheid, maar laat veel te wensen over op het gebied van veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de minimumprijs van 30.000 euro op de occasionmarkt allesbehalve goedkoop. Wie een wagen met lange levensduur wil, kiest misschien best voor de MG MGB. Dankzij de eenvoudige technologie kan de auto moeiteloos worden gerepareerd. Er zijn al rijklare modellen te vinden voor 9.000 euro in een behoorlijke staat.

FAQ

Hoeveel kost een Triumph Herald?
Een Triumph Herald occasion kost tussen de 9000 en 35.000 euro, afhankelijk van de staat en het model.
Kan de Triumph Herald geregistreerd worden als oldtimer?
Ja, want de wagen is meer dan 30 jaar oud.
Hoeveel exemplaren van de Herald zijn er?
In totaal werden er 510.614 exemplaren van Triumph Herald geproduceerd door Giovanni Michelotti. Het is niet bekend hoeveel er nog in omloop zijn.
Hoeveel pk levert een Triumph Herald?
Afhankelijk van het type levert de Triumph Herald 35 tot 62 pk.