Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Private lease of auto-abonnement: wat zijn de verschillen?

Als je als particulier voor een langere periode een auto voor de deur wil hebben staan, maar hem niet hoeft te bezitten, dan is een auto huren of iedere keer een deelauto pakken ontzettend duur en omslachtig.

In het kort komt het erop neer dat een auto-abonnement een flexibel alternatief is voor private lease. Bij beide vormen krijg je tegen maandelijkse betaling een auto voor de deur en hoef je in de regel alleen nog te betalen voor de brandstof, maar je zit met een auto-abonnement niet vast aan een langdurig meerjarig contract. Na een minimale looptijd, die verschilt per aanbieder, kun je het auto-abonnement op elk moment opzeggen. Bij private lease moet je de resterende looptijd van het contract afkopen, doorgaans een kostbare aangelegenheid. Een ander voordeel van het auto-abonnement is dat het niet wordt vastgelegd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dat betekent dat instanties niet kunnen zien dat je een langlopende betalingsverplichting hebt. Op die manier is een auto rijden via een abonnement bijvoorbeeld niet van invloed op je maximale hypotheekbedrag, waar dat bij private lease wel het geval is.

Eén auto of verschillende auto’s?

Bij private lease rij je gedurende een meerjarige periode in één auto. Dan kun je in veel gevallen zelf de samenstelling en de opties van je auto kiezen. Wel zo prettig, want je moet er immers een tijdje mee doen. Het voordeel van het langlopende contract is dat het een stukje continuïteit biedt. Je weet dat je voor de duur van het contract in die specifieke auto kunt blijven rijden. Dan moet je wel zeker weten dat je in de tussentijd geen andere auto wil hebben, want wisselen van type auto kan in principe pas na het aflopen van het leasecontract. Het tussentijds wisselen van auto’s is een belangrijk verschil tussen private lease en het auto-abonnement. Bij een auto-abonnement zit je namelijk niet vast aan één type auto. Je kunt bij enkele van onze aanbieders je auto permanent of voor een korte tijd inruilen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je opeens meer ruimte nodig hebt en een grotere auto wil hebben. Ook als je een tijdje geen auto nodig hebt, is het bij een auto-abonnement makkelijk om tussentijds je abonnement op te zeggen zonder bijkomende kosten.

Wel is het zo dat het abonnement bij enkele aanbieders pas na een paar maanden flexibel is, zowel als het gaat om wisselen als opzeggen. Uit onze lijst met aanbieders hanteren Carsub, Sixt en Hertz bijvoorbeeld een minimale looptijd van één maand, terwijl het abonnement van godrive.nu een minimale looptijd van 12 maanden heeft. Voordat je een abonnement gaat afsluiten moet je dus goed kijken welke mate van flexibiliteit jij wil hebben en of de abonnementsvoorwaarden daarop aansluiten.

Bij de prijs inbegrepen

Zowel bij een auto-abonnement als private lease hoef je naast het vaste maandelijkse tarief in de regel alleen nog te betalen voor de brandstof of, in het geval van een elektrische auto, de stroom. Alle vaste kosten, zoals de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en pechhulp, zijn in principe bij de maandprijs inbegrepen.

In dat opzicht verschillen private lease en het auto-abonnement niet van elkaar, al kunnen de voorwaarden van de aanbieders onderling wel verschillen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bandenwissels zijn uitgesloten van het contract en je daar dus zelf voor moet betalen.

Kijk verder vooral goed naar hoeveel kilometers je van plan bent in de gebruiksperiode te gaan rijden. Iedere aanbieder hanteert namelijk een maximum aantal kilometers per maand. Bij Hertz loopt dat voor sommige modellen op tot 3.000 kilometer, maar gemiddeld genomen ligt het maximale aantal maandelijkse kilometers bij een auto-abonnement rond 1.000 km. Als je over het maximum aantal kilometers heen gaat, kost dat gemiddeld circa 15 cent per extra gereden kilometer. Bij het auto-abonnement van Sixt kost het zelfs €0,36 per gereden kilometer. Dat is dan nog exclusief de brandstof of de stroom. Bij private lease betaal je ook als je over het maximale aantal kilometers in het contract heen gaat, al spreek je die af voor een jaarlijkse termijn. Je hebt dan dus de mogelijkheid om je kilometers meer te spreiden dan bij een auto-abonnement.

Wanneer is een auto-abonnement voordeliger?

Een auto-abonnement is voordeliger dan private lease als je een auto slechts voor een korte termijn of tijdelijk nodig hebt. Bij private lease moet je immers een forse afkoopsom betalen als je na bijvoorbeeld een jaar het leasecontract wil opzeggen. Bij een auto-abonnement hoeft dat niet. Het auto-abonnement is dus bij uitstek geschikt als je niet weet hoe je autogebruik er in de toekomst uit gaat zien. Dat geldt ook wanneer je niet vast wil zitten aan één type auto voor de langere termijn. Bij de meeste auto-abonnementen kun je tussentijds gemakkelijk wisselen van auto. Die flexibiliteit biedt private lease niet. Daarnaast scheelt het dat een auto-abonnement niet geregistreerd wordt bij het BKR. Als je bijvoorbeeld weet dat je binnen nu en een paar jaar een huis wil kopen, kan het dus lonen een auto-abonnement in plaats van een private leasecontract af te sluiten. Een auto-abonnement heeft immers geen invloed op je maximale hypotheekbedrag, waar een private leasecontract je in dat opzicht zomaar enkele tienduizenden euro’s op je hypotheek kan kosten.

Wanneer is private lease voordeliger?

Private lease is voordeliger dan een auto-abonnement als je weet dat je de komende jaren niet van auto wil wisselen en juist een stukje vastigheid wil hebben voor wat je autogebruik betreft. Qua maandbedrag heeft de flexibiliteit van een auto-abonnement namelijk wel een prijs. Gemiddeld genomen ben je voor een auto-abonnement als het gaat om het maandbedrag meer kwijt dan bij private lease. Uiteraard verschilt die meerprijs van aanbieder tot aanbieder en per type auto. Als je dus weet dat je de komende drie-vier jaar een auto nodig gaat hebben en je ook zeker bent van het type auto dat je gedurende die tijd wil rijden, loont het in de regel niet om voor een auto-abonnement te gaan. Bij private lease moet je er alleen wel zeker van zijn dat je het maandelijkse leasebedrag gedurende de contractperiode kunt blijven betalen. Je gaat een langdurige betalingsverplichting aan, terwijl je een auto-abonnement op ieder moment kunt opzeggen na de minimale looptijd.

Wat is het beste?

Het verschil tussen een auto-abonnement of private lease bestaat vooral uit de verplichting die je aangaat. Bij private lease zit je langer vast aan het leasecontract en aan één soort auto, terwijl het auto-abonnement na de minimale looptijd op ieder moment opzegbaar is en je tussentijds de mogelijkheid hebt om te wisselen van auto. Een ander voordeel van een auto-abonnement is dat het geen BKR-registratie oplevert. Bij private lease is dat wel het geval.

Daar staat tegenover dat private lease op de lange termijn voordeliger is dan het auto-abonnement. De flexibiliteit van een auto-abonnement heeft dus zijn prijs, maar dat levert je wel meer vrijheid op als het gaat om je autogebruik. Welke van de twee het beste is, hangt uiteindelijk dus helemaal af van jouw persoonlijke voorkeuren.

Alle artikelen

Hero image auto-abo vergelijkingen in aanbieders

Auto-abonnementen: welke aanbieders zijn er?

Advies · Auto-abonnement
Hero image huurauto voor de langer termijn

Een auto huren voor de lange termijn: wat zijn de opties?

Advies · Auto-abonnement
Hero image auto-abo met elektrische auto-s

Een auto-abonnement met een elektrische auto: dit zijn de mogelijkheden

Advies · Auto-abonnement
Ontdek meer