Wat verhoogt het brandstofverbruik van je auto (en wat kun je eraan doen)?

Iedere automobilist merkt het weleens: ineens moet je sneller tanken dan je verwachtte. Soms ligt dat aan je rijstijl, soms aan andere factoren. In dit artikel leggen we uit waardoor het brandstofverbruik soms hoger is en vooral wat je eraan kunt doen om juist minder brandstof te verbruiken.

Wat is brandstofverbruik precies en hoe bereken je het?

Het brandstofverbruik geeft aan hoeveel liter brandstof je auto nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen. In Europa wordt dit meestal uitgedrukt in liters per 100 kilometer (l/100 km), terwijl ook vaak kilometers per liter (km/l) wordt gebruikt.

Je kunt het verbruik eenvoudig zelf berekenen door het aantal getankte liters brandstof eerst te delen door het aantal gereden kilometers. Dat getal vermenigvuldig je met 100 en dan weet je het gemiddelde verbruik in l/100 km. Stel: je tankt 40 liter en rijdt daarmee 600 kilometer. Dan is je verbruik: (40 : 600) x 100 ≈ 6,67 l/100 km. Deze weergave wordt meestal als officiële waarde gebruikt. Misschien vind je kilometers per liter vertrouwder. Dan deel je 100 (kilometer) door het verbruik in liters per 100 kilometer. In dit voorbeeld dus: 100 : 6,67≈ 15 kilometer per liter, ofwel 1 op 15 ongeveer.

Als je direct aan de pomp je verbruik in kilometers per liter wilt weten, deel je het aantal gereden kilometers door het aantal getankte liters. Aangezien je het aantal kilometers op déze tank nog niet kunt weten (en het aantal nu getankte liters bent vergeten bij de volgende tankbeurt), gebruiken automobilisten meestal het aantal kilometers dat ze na de vorige keer tanken tot nu hebben gereden. Dan delen ze het op de vorige volle tank gereden aantal kilometers door het nu getankte aantal liters. Dan krijg je alleen als je steeds je tank helemaal vol gooit, een betrouwbaar verbruikscijfer. Eventuele afwijkingen worden pas zichtbaar bij de volgende keer tanken.

Verbruik volgens de specificaties: WLTP

In de specificaties van je auto staat altijd een officieel gemiddeld verbruik vermeld. Dat is het theoretische verbruik dat is vastgesteld volgens de WLTP-testcyclus. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Met deze testmethode worden alle nieuwe modellen op een rollenbank getest met standaardinstellingen, allemaal onder dezelfde omstandigheden, dus zonder wind of hellingen en met een ideale temperatuur en hetzelfde aantal keren accelereren, remmen en dezelfde snelheden. Zo wordt een gelijk speelveld gecreëerd voor alle auto’s en zijn de verbruikscijfers met elkaar te vergelijken – in theorie dan.

De WLTP-test is realistischer dan de oudere NEDC-methode, maar wijkt nog steeds af van de praktijk. Zo wordt er bijvoorbeeld getest zonder passagiers en bagage, met minimale belasting van het elektrische systeem en onder constante omstandigheden. In de praktijk is echter geen enkele rit hetzelfde. Daarom ligt het werkelijke verbruik vaak hoger dan het opgegeven verbruik volgens WLTP.

Waardoor is het werkelijke verbruik hoger?

Dat je auto in werkelijkheid meer verbruikt dan op papier, komt door veel factoren. Denk aan de temperatuur: bij koud weer moet de motor harder werken en duurt het langer voordat alles op bedrijfstemperatuur is. Dat kost meer brandstof. Ook de route speelt een rol: een rit over de snelweg is efficiënter dan stadsverkeer met veel optrekken en afremmen. Verder is het rijgedrag van de bestuurder sterk bepalend. Fel optrekken, vaak remmen en hoge snelheden leiden tot een hoger verbruik. En hoe meer gewicht je meeneemt, des te meer energie – brandstof – je auto nodig heeft. Met vier volwassenen aan boord en een volle kofferbak moet de motor harder werken en verbruikt hij meer dan wanneer je alleen rijdt.

Ook accessoires hebben invloed. Een dakkoffer of imperiaal met onregelmatig gevormde stukken bagage verhoog de luchtweerstand, zeker op hoge snelheid op de snelweg. Open ruiten en een airco die hard moet werken, belasten de motor óók extra, wat het verbruik verder opdrijft. Zelfs de bandenspanning maakt verschil: te zachte banden ondervinden meer rolweerstand en ook dat verhoogt het verbruik.

Afmetingen, gewicht en aerodynamica

De basis van het verbruik wordt gelegd bij het ontwerp van de auto. Grote, zware auto's verbruiken meer brandstof dan kleine, lichte modellen. Ook de vorm van de auto is belangrijk. Een aerodynamisch model glijdt soepeler door de lucht dan een hoekige SUV, waardoor bij hogere snelheden minder energie verloren gaat aan luchtweerstand. Fabrikanten besteden daarom veel aandacht aan het stroomlijnen van carrosserieën, het afsluiten van kieren en het ontwerpen van platte bodemplaten.

Plotseling hoger verbruik? Dit zijn mogelijke oorzaken

Soms merk je dat je auto ineens een stuk meer brandstof verbruikt dan voorheen. Dan is het verstandig om even stil te staan bij mogelijke oorzaken. Een veel voorkomende reden is een verkeerde bandenspanning. Controleer regelmatig de spanning met een pomp bij het tankstation of met je eigen bandenpomp.

Ook technische mankementen kunnen leiden tot meerverbruik. Denk aan een vervuild luchtfilter, versleten bougies, een defecte lambda-sonde of zelfs een slecht functionerende turbo. Als je auto geen vermogen lijkt te leveren of onregelmatig loopt, kan een bezoek aan de garage uitkomst bieden. Bij dieselmotoren kan een vervuild roetfilter voor problemen zorgen. Ook verouderde motorolie of een slecht werkende thermostaat kunnen het verbruik nadelig beïnvloeden.

Hoe rijd je het zuinigst?

Zuinig rijden begint bij je rechtervoet. Anticiperen is hierbij het toverwoord. Trek rustig op, laat je auto uitrollen in plaats van abrupt te remmen. Schakel tijdig op, rijd niet onnodig in een lage versnelling en houd de snelheid zoveel mogelijk constant. Moderne auto’s zijn voorzien van een schakelindicator, econometer of een eco-modus die je helpt om zuinig te rijden.

Vermijd korte ritjes als dat kan. Tijdens de eerste kilometers is de motor koud en verbruikt hij meer brandstof. Combineer daarom ritten zoveel mogelijk. Gebruik cruise control op de snelweg en houd je snelheid rond de 100 km/uur. Elke kilometer harder kost onevenredig meer brandstof. Zet de airco alleen aan als het écht nodig is, houd je ruiten dicht bij snelheden boven de 50 km/uur en vermijd overbodige lading in je kofferbak om zo zuinig mogelijk te rijden.

Leuke weetjes over brandstofverbruik

Wist je dat bij snelheden boven de 100 km/u de luchtweerstand exponentieel toeneemt? Rijd je 130 in plaats van 100 km/u, dan kan het verbruik met 25 tot 30 procent stijgen. Ook een dakkoffer kan op de snelweg tot 10 procent extra verbruik veroorzaken.

Zijruiten die openstaan lijken onschuldig, maar bij hoge snelheid veroorzaken ze zoveel turbulentie en weerstand dat ze meer verbruik kunnen opleveren dan een matig gebruikte airco. En in moderne auto’s stopt de motor zodra de auto tot stilstand komt. Dankzij deze start-stopsystemen daalt het verbruik vooral in de stad.

Brandstofbesparing is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. Minder verbruik betekent minder uitstoot van CO₂ en andere schadelijke stoffen. Met een paar eenvoudige gewoontes kun je dus al snel tientallen euro’s per maand besparen én bijdragen aan een beter milieu.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Hoe werkt het koelsysteem in je auto?

Advies · Autotechnologie

Wat is een transmissie met dubbele koppeling en hoe werkt het?

Advies · Autotechnologie

Bobine auto: wat het is, hoe het werkt en wanneer je het moet vervangen

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer