Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

De elektrische oldtimer

Steeds vaker belanden oldtimers in de garage of stalling en mogen sporadisch hun benen strekken op kronkelende dijkjes in vergeten dorpen. Liefhebbers van een ‘oudje’ zijn beperkt en worden bijna gedwongen om een andere - of tweede - auto aan te schaffen als daily. Of toch niet?

Elektrische auto’s zijn geen visioen van de toekomst. Auto’s met een elektrische aandrijflijn werden in 1900 al gebouwd! Toch lijkt het de moderne aardsvijand van de ‘puristen’ automobiel te zijn. Berijders van een elektrische auto worden beloond met lage bijtelling en subsidies. De Tesla’s van deze wereld vliegen de showroomdeuren uit terwijl de oldtimer vecht voor zijn bestaansrecht. Het oudere voertuig schorsen, of zijn bestaan ontkennen voor meerdere maanden per jaar, is een feit geworden voor de trotse eigenaren aangezien zij maximaal 5.000 - 7.500 km per jaar mogen afleggen samen.

Tankdop wordt laadklep

Het is daarom niet verwonderlijk dat liefhebbers en experts ervan dromen het beste van twee werelden te combineren: een klassieke auto met elektrische aandrijving, waar je dagelijks in kunt rijden. Het kan tegenwoordig! Er zijn steeds meer bedrijven en fabrikanten die bereid zijn een klassieker om te bouwen tot nieuwe auto. Zo durfde Jaguar het aan met de E-type Zero, een tot elektrische auto omgebouwde klassiek E-type uit de jaren zestig. Stel je eens voor: een oldtimer met stekker aan de laadpaal. Een contrasterend beeld.

De kosten voor het transformeren van een klassieker tot een dagelijks bruikbare elektrische auto zijn flink. Voor een Citroën DS betaal je al zo’n 20.000 euro. En alsnog kun je niet op tegen een Nissan Leaf die regelrecht uit de fabriek komt en waarvoor je ook nog eens subsidie krijgt. Maar voor alsnog kun je je oldtimer rijdende houden en wordt het geen museumstuk. Dat is ook wat waard toch?

Heiligschennis of uitkomst?

Wel de looks, niet de feel. Want laten we eerlijk zijn: is het benzinesnuiven, het gepruttel van de motor en het ‘werken’ met zo’n auto qua rijbeleving niet precies de reden waarom je in de eerste plaats een oldtimer wilde hebben? Zeg maar ‘dag’ tegen je handbak, want batterij en automaat gaan hand in hand. Wat blijft er nog van het karakter over als er een elektrisch hart inzit? En even los van sentimentele waarde, wat doet het met de financiële waarde van een verzamelobject? Dingen om over na te denken. Ik weet niet hoeveel trotse bezitters in staat zullen zijn om hun geliefde oldtimer naar de operatietafel te sturen voor een zware ingreep. Wat is jullie mening?

Alle artikelen

De garantie van een auto

Garantie bij aanschaf van een auto

Advies · Voorbereiding aankoop
Garantiekeurmerk

Garantiekeurmerken: welke zijn er en waar moet je op letten?

Advies · Voorbereiding aankoop
De juiste keuze

De juiste keuze

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer