Krüger volgde ruim vier jaar geleden Norbert Reithofer op als algemeen directeur van BMW. Hij was daarmee de jongste CEO van een groot autoconcern ooit. Tijdens zijn eerste publieke optreden – in september 2015 op de IAA in Frankfurt – werd Krüger onwel. Hij voelde zich voor zijn presentatie al ziek, maar ging toch het podium op, waar hij flauwviel.
Langzaam bergafwaarts
Toen Krüger de teugels van Reithofer overnam, was BMW in topconditie. Het bedrijf verkocht meer auto's dan Audi en Mercedes-Benz, was met de i3 vroeg in de elektromarkt gestapt en had net de innovatieve Carbon Core geïntroduceerd. Daarna ging het echter langzaam bergafwaarts. Zo daalde de winst in 2018 met bijna 8 percent.
Elektrovoorsprong is weg
Mercedes-Benz heeft BMW inmiddels ingehaald wat verkoopcijfers betreft. Bovendien heeft BMW zijn elektrovoorsprong zien verdwijnen. Na de vooruitstrevende i3 is er geen elektrisch model meer geïntroduceerd. Ook bleek de Carbon Core-techniek te duur. BMW kondigde drie jaar geleden al aan de toepassing ervan terug te schroeven.
De eer aan zichzelf
Krüger ligt daarom onder vuur binnen BMW. Hij houdt de eer echter aan zichzelf. Volgend jaar april loopt zijn aanstelling af, maar hij heeft vlak voor het weekend aangekondigd niet voor een tweede termijn te gaan. Krüger – die zevenentwintig jaar bij BMW heeft gewerkt – wordt waarschijnlijk opgevolgd door de huidige productiebaas Oliver Zipse (55).