Sinds 1 januari 2025 zijn in veertien steden zero-emissiezones geopend, na een onstuimige aanloop omdat het kabinet er nog een stokje voor wilde steken. De borden hangen er inmiddels en zo zien ze eruit.
Als je telefoons kunt maken, kun je ook auto's bouwen. Tenminste, daar lijkt het wel op. Het Chinese merk Xiaomi verkoopt smartphones, maar sinds kort ook een auto, de Xiaomi SU7. En die verkoopt als een malle.
Wat doe je als een auto matig verkoopt? Je bedenkt een pakketje met een spannende naam en schroeft er een paar mooie lichtmetalen velgen onder. Leuk prijskaartje erop, en klaar is Kees. Bij de Fiat 500e Giorgio Armani gaat dat mis…
De mooie tijden van de SEPP-subsidie zijn voorbij. Behalve als je bij Volvo shopt: de Zweden bieden hun eigen EV-subsidie aan. Jammer genoeg geldt deze korting niet voor alle elektrische modellen...
We hadden ’m al aangekondigd en nu is-ie ook officieel gepresenteerd. Dit is de BYD Atto 2, het compactere broertje van de BYD Atto 3. Vanbuiten oogt de Atto 2 wat stoerder, vanbinnen herkennen we hem nauwelijks als BYD.
Iedereen was enthousiast toen de Honda e op de markt verscheen, maar om verschillende redenen werd de guitige EV al snel naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Met het Honda Sustaina C-studiemodel hintten de Japanners al naar een terugkeer, en die lijkt ook daadwerkelijk te komen.
We weten eindelijk hoe de belangrijkste auto van 2025 eruit ziet: de vernieuwde Tesla Model Y. Veel verrassingen heeft Tesla daarmee niet blootgelegd. We zien veel wat we verwacht hadden en worden dolgelukkig van één detail.
Vergelijk je de Nederlandse en de Belgische autoverkopen van 2024, dan kunnen de verschillen niet groter zijn. Nederlanders kopen Kia’s en Volvo’s, terwijl de liefde voor BMW in België diep zit.
Volkswagen heeft het moeilijk en dat leidt tot pijnlijke beslissingen. Er gaan dan ook niet alleen banen verdwijnen, maar ook modellen. Om te beginnen de lelijkste én de mooiste Volkswagen van dit moment.
De eerste elektrische Mazda was geen succes. Mazda probeert het nu opnieuw met de nieuwe Mazda 6e. En warempel, met deze elektrische opvolger van de Mazda 6 schiet Mazda wel raak. De Tesla Model 3 moet op zijn tellen passen.
De Porsche 911 is voortaan ook leverbaar als Carrera S. Hij kost minimaal 218.400 euro. En wie hem dikker wil aankleden, is nog duurder uit. Maar gek genoeg is er één optie die geen cent extra kost. En juist die wil je hebben.
De vliegende auto van Xpeng is klaar voor serieproductie en de eerste leveringen staan gepland voor 2026. Toch zul jij voorlopig niet met een vliegende auto naar je werk gaan. Door deze 4 obstakels valt de vliegende droom in duigen.
Aan de voet van de Mount Fuji heeft Toyota een stad van de toekomst gebouwd, met zelfrijdende auto's en robots die je koffie serveren. Wij spreken James Kuffner. Hij is een soort burgemeester van deze deze stad, die Woven City heet. De eerste bewoners trekken er in 2025 in.
Op de CES in Las Vegas onthult Honda twee futuristische prototypes die al in 2026 op de markt moeten komen. Toch hebben de Honda 0 Saloon en de Honda 0 SUV ook trekjes uit een ver verleden.
De Chinese consument heeft een nieuwe liefde: de plug-in hybride auto. En dus raken verknochte EV-merken in paniek. Het volgende merk heeft al aangekondigd dat het behalve EV's ook auto's met een benzinemotor gaat bouwen.
Na 4 jaar op de markt en meer dan 250.000 verkochte exemplaren, krijgt de elektrische Skoda Enyaq een facelift. De nieuwe voorkant springt het meest in het oog, maar er is nog meer veranderd.
Bij Toyota en Lexus krijg je de langste garantietermijn: 10 jaar. Maar daar is nu nog een merk bij gekomen.
In 2024 stapelden de slechte berichten over Volkswagen zich op. China liet het merk keihard vallen en Nederland ook. Maar Britten kochten massaal Volkswagens in 2024.
De gemiddelde Europeaan is slimmer dan de gemiddelde Nederlander. Want zeker na het laatste lpg-nieuws, ben je als prijsbewuste Nederlandse autokoper eigenlijk dom bezig als je géén Dacia Sandero Eco-G aanschaft.
Eigenlijk gaat het nog niet goed met de Chinese automerken in Europa. Merken als MG en BYD verkopen samen minder auto's dan een kwakkelend merk als Nissan. En dan zijn er ook nog forse importtarieven. Wat houdt de Chinese merken tegen om Europa alsnog te veroveren?
Nissan lijkt zichzelf flink in de vingers te hebben gesneden met de keuze om hybrides links te laten liggen en vol in te zetten op elektrische auto's.
Je zou toch denken dat ze bij Porsche wel weten hoe ze een geweldige auto in elkaar moeten schroeven. Dat klopt ook, maar de volgende categorie auto's bezorgt zelfs het sportwagenmerk uit Zuffenhausen kopzorgen.
De zuinigste Volkswagen Golf aller tijden, is de Golf eHybrid. Het WLTP-verbruik bedraagt 1 op 333! De echte zuinigerds komen nu extra aan hun trekken. Ze kunnen de stekkerhybride voor 4500 euro minder kopen dan voorheen.
Ondanks alle lokale vuurwerkverboden, ging er weer voor miljoenen de lucht in. Nog even afgezien van alle vuurwerkschade, bijvoorbeeld aan auto’s. Als jouw auto vuurwerkschade oploopt, ben je daarvoor verzekerd?
De PVV maakte er een punt van bij de verkiezingen: we zouden overdag weer 130 km/h mogen rijden. En inderdaad: in 2025 mag het. Op ongeveer 3,2 procent van het Nederlandse snelwegennet. En je moet er best een stukje voor rijden ...
Omdat elektrische bussen vaak zwaarder zijn, heb je bij sommige modellen eigenlijk een vrachtwagenrijbewijs nodig. Maar daar komt een oplossing voor, maar er is ook een struikelblok.
Zijn we er net een beetje aan gewend, kiepert Toyota hem overboord. We hebben het over de eigenaardige modelnaam van de Toyota bZ4X. Maar hoe gaat-ie dan heten?
Honda en Nissan denken erover om hun krachten te bundelen. Als er een fusie komt, worden ze samen de derde grootste autobouwer ter wereld. Rijd jij straks in een Honda Qashqai of Nissan Civic?
SUV- en pick-up liefhebbers opgelet. Jullie rijden in een auto waarbij de kans dat je een voetganger ernstig verwondt bij een aanrijding groot is. Veel groter in elk geval dan bij mensen met een sedan, hatchback of stationwagon.
Cupra gooit het over een heel andere boeg. Het merk heeft nu vooral SUV's en crossovers, maar wil liever andere auto's bouwen. En dat gaat gebeuren ook.
China koopt massaal auto's uit eigen land, met de BYD Seagull als favoriet. Dat hij de Tesla Model Y van de troon stoot en er maar één Europees merk in de top 10 staat, zegt genoeg over het Chinese zelfvertrouwen.
Toyota vindt dat de keuze voor zuinig rijden beloond moet worden en daarom incasseert de importeur de bpm-verhoging voor 2025. In het geval van Toyota’s duurste plug-in hybride gaat het om 95 euro. Bij andere modellen scheelt het meer.
Actieradiusstress of range-anxiety is een fenomeen dat EV-rijders ervaren wanneer ze onzeker zijn of ze hun bestemming wel gaan halen met de beschikbare stroom in de batterij. In sommige landen blijkt dit probleem veel meer te leven dan in andere, zo blijkt uit onderzoek.
In 2025 moeten kopers van elektrische auto’s eraan geloven: ook zij gaan bpm betalen. Behalve als ze voor een Fiat kiezen. De Italianen nemen de aanschafbelasting voor hun rekening.
DS Automobiles heeft zijn nieuwe topmodel onthuld, de volledig elektrische DS no.8 (en dus niet DS 8). Als hij in de buurt weet te komen van zijn WLTP-actieradius van 750 kilometer, pakt de DS no.8 in één klap de koppositie in onze grote Actieradiustest.
De Zeekr 7X (2025) kan snelladen met 480 kW, maar er is (nog) geen laadstation dat zo snel gaat. En dit valt ons verder op aan de toekomstbestendige elektrische SUV …
Als je eenmaal in een volledig elektrische auto rijdt, wil je niet meer terug. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek. Daaruit blijkt ook dat EV-rijders weinig te klagen hebben.
Bij Mazda vind je nog maar één elektrisch model, de Mazda MX-30. En die verkoopt, oneerbiedig gezegd, voor geen meter. In ieder geval niet in Amerika, waar de auto dan ook van de markt is gehaald. Toch ziet Mazda geen reden voor paniek.
Door een elektrische auto gewoon te gebruiken waarvoor hij bedoeld is, blijft de batterij veel langer gezond dan de gecontroleerde tests in laboratoria voorspellen. Een interessant onderzoek van Stanford University.
Per 1 januari 2025 starten veertien gemeenten met zero-emissiezones. De eerste vier maanden worden er nog geen boetes uitgedeeld, zodat iedereen kan wennen aan de nieuwe regels. Maar wat zijn de kosten als je met een busje zonder de juiste emissienormen toch een zero-emissiezone binnenrijdt?
Vier verzekeringsmaatschappijen stellen appen achter het stuur sinds 1 december 2024 gelijk met drugs- en drankgebruik. Dat kan voor een appende brokkenpiloot levenslange gevolgen hebben.
Komt-ie nou wel of niet? Een mogelijk nieuwe betaalbare Tesla houdt al tijden de gemoederen flink bezig. Dat de EV nu daadwerkelijk lijkt te zijn bevestigd, is goed nieuws, maar er schuilt een addertje onder het gras.
De Cupra Tavascan is nog maar net op de markt of hij krijgt al een (veel) lagere prijs. Ook de Cupra Born is in prijs verlaagd en is ineens 1000 euro goedkoper dan de Volkswagen ID.3.
Niet alleen de Duitse autokoper, ook Renault zelf is klaar met SUV's. Vanaf 2028 slaat Renault daarom een nieuwe designrichting. Waarschijnlijk komt ook de stationwagon terug!
Een veelgehoord nadeel van elektrische auto's is het gebrek aan beleving. Voor de nieuwe elektrische Boxster en Cayman heeft Porsche drie manieren gevonden om je toch het echte sportwagengevoel te bezorgen.
Wat hebben we met z’n allen gelachen om de nieuwe merkidentiteit van Jaguar. Toch kun je het merk maar beter serieus nemen, want de Jaguar Type 00 belooft veel goeds.
De Lucid Air is de elektrische auto met het grootste rijbereik. De Amerikaanse sedan staat bovenaan onze actieradiuslijst. Dat moet beter kunnen, dachten ze bij Lucid …
Lamborghini had de V10-motor kunnen behouden. Toch koos de fabrikant de atmosferische tiencilinder de nek om te draaien. Dit is waarom.
Na 15 jaar is er eindelijk een nieuwe Toyota Land Cruiser. Daar is een goede reden voor, zegt Toyota's chief engineer Keito Moritsu. Hij blikt ook alvast vooruit op de opvolger, die misschien wel elektrisch wordt.
In 2021 kwam Volkswagen met een het plan voor een elektrische supersedan, de Trinity. De auto zou in 2026 op de markt komen. Hij zou een grote actieradius krijgen en razendsnel kunnen laden. Daarna ging de auto in de ijskast. De supersedan dient wel als basis voor de elektrische Volkswagen Golf.