De elektrische Mercedes CLA (2025) is een indrukwekkende auto. Hij heeft een allesverpletterende actieradius en een laag verbruik. Maar Mercedes keek niet op een paar kilo’s meer of minder.
Als je het ons vraagt, wordt de hatchback-versie van de Skoda Superb ondergewaardeerd. Zijn kofferbak mag dan minder gigantisch zijn dan die van de populaire Superb Combi, hij heeft zijn eigen voordelen en pluspunten.
Dit jaar wordt de Lexus RZ leverbaar met een bijzondere stuurinrichting. Zonder fysieke verbinding tussen het stuurwiel en de voorwielen. In de herfst 2025 bij de dealer, maar wij reden er al mee. Interessant, maar misschien is de veel grotere actieradius wel belangrijker...
Porsche breidt zijn SUV-aanbod de komende jaren mogelijk verder uit. En nee, het gaat niet om de elektrische Cayenne die later dit jaar verschijnt. Sterker nog, de nieuwe SUV wordt geen EV.
Toyota is druk bezig om meer elektrische auto’s aan zijn modellengamma toe te voegen. Ook de Toyota Yaris staat op de nominatie om volledig elektrisch te worden. Maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben…
Toyota is misschien ‘late to the party’ met elektrische auto’s, maar de nieuwe C-HR + heeft wel hitpotentie. Let op: de naam is verwarrend, want met de gewone Toyota C-HR heeft deze elektrische Toyota minder te maken dan je op basis van zijn uiterlijk vermoedt.
Uit onderzoek blijkt dat 71% van EV-kopers het liefst shopt bij een merk dat ook de aanleg van de laadpaal regelt. Een klus die automerken moeten uitbesteden, want jouw meterkast ligt buiten hun comfortzone.
De Lamborghini Lanzador wordt de eerste elektrische Lamborghini en verschijnt vóór 2030 op de markt. Dat was al bekend, maar Volkswagen Group-CEO Oliver Blume onthult nu meer details over het model – waaronder het beoogde vermogen. Dat is krankzinnig.
In 2023 namen we al afscheid van de Ford Fiesta. In november 2025 draait Ford de nek om van een tweede, relatief betaalbaar model: de Ford Focus. Wat rest, zijn SUV’s. Domme stap, of juist een slimme move?
Al in de zomer van 2024 kondigde Audi de Audi Q5 aan. Heel summier druppelt meer informatie binnen. Zo komt-ie alleen als plug-in hybride en moeten huidige Q5-rijders die gehecht zijn aan hun grote kofferruimte even slikken.
Elektrische bestelwagens winnen snel terrein. Steeds meer bedrijven ruilen hun dieseldrinkers in voor een fluisterstille, elektrische variant. Maar is dat een goed idee? We zetten de voor- en nadelen op een rij, zodat jij kunt bepalen of elektrisch rijden ook iets voor jouw bedrijf is.
Veel mensen zijn als de dood voor een defecte accu bij een tweedehands elektrische auto. Terecht, zo blijkt. Al vallen de kosten voor de batterij die het vaakst stukgaat, ontzettend mee.
Toyota heeft een nieuwe elektrische SUV op de markt gebracht die al vanaf iets minder dan 14.000 euro is te bestellen. Het addertje? Vooralsnog is de EV alleen in China beschikbaar. Daar gaat het model als warme broodjes over de toonbank.
Meerdere automerken werken aan waterstoftechnologie voor hun toekomstige modellen. Zoals Honda, dat met zijn nieuwste brandstofcel een doorbraak probeert te forceren.
Wie Volvo ES90 zegt, moet ook Volvo EV90 zeggen, toch? Een elektrische stationwagon op basis van de ES90 mag eigenlijk niet uitblijven. Maar helaas, die kun je op je buik schrijven. Een nieuwe stationwagon komt er niet meer als het aan de baas van Volvo ligt.
Afgelopen week presenteerde Volkswagen de ID.Every1, een voorbode van de elektrische stadsauto van rond 20.000 euro. In 2027 staat-ie bij de dealer. Maar komt er ook een pittige GTI-versie? Dat ligt in de handen van de klanten…
Het heeft ongetwijfeld veel gevloek en getier opgeleverd bij Volkswagen-bestuurders: belangrijke functies die zijn verstopt in het grote scherm en de touchknoppen. Dat gaat veranderen: Volkswagen belooft dat vanaf nu in ieder geval de volgende 4 functies een fysieke knop krijgen.
Als je een decennium geleden een auto met absurd veel pk wilde hebben, moest je een grote zak geld neerleggen bij een Porsche-, Ferrari-, of Lamborghini-dealer. Vandaag de dag kun je voor minder dan 70.000 euro terecht bij een Chinese smartphoneproducent voor een auto met 1527 pk. 1527!
Het is een van de grote ergernissen in veel moderne auto’s: belangrijke functies hebben geen fysieke knoppen meer, maar zijn verstopt in een groot touchscreen. We blijken niet de enige te zijn, want ook de beroemde mannen en vrouwen van Euro NCAP hebben er schoon genoeg van.
De Volvo ES90 heeft een actieradius van 700 kilometer en kan snelladen met 350 kW. Maak kennis met de 69.995 euro kostende elektrische cross-over met indrukwekkende getallen.
Audi heeft de nieuwe Audi A6 Avant gepresenteerd. Wacht even, dat deed het merk vorig jaar toch al? Klopt, maar dit is toch echt een ander model. Hoe zit dat? Wij brengen duidelijkheid in de verwarring.
Dat doet Renault slim: de prijs van de elektrische Renault 4 ligt nét onder de 30.000 euro. Dat duidt ook op addertjes onder het gras. Je moet wat dingen inleveren.
De Toyota Corolla was in 2024 de op één na populairste auto ter wereld. Dit jaar willen de Japanners de koppositie heroveren met een aantal wel heel subtiele wijzigingen. Toch heeft het zomaar kans van slagen.
We stellen ons een Oscar-achtige setting voor bij de bekendmaking van de verkoopcijfers van februari. De Kia-directeur zou heel wat bedankbriefjes moeten voorlezen, want het Koreaanse merk blijft de Nederlandse markt domineren.
Autoproducenten proberen steeds meer manieren te vinden om de actieradius op te rekken. Zaken als een warmtepomp of aerodynamische velgen hebben bewezen te helpen, maar een Brits bedrijf heeft een wel heel apart idee om meer range uit EV's te halen…
Dat Chinese automerken enorme sprongen maken met hun laadtechniek en bouwkwaliteit, is tot daaraan toe. Maar een Europees merk als Audi ging als reactie bezuinigen op zijn sterkste troef. Van die fout hebben ze geleerd, zegt een woordvoerder van Audi.
In de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg heeft topman Thomas Schäfer de toekomstplannen van het merk gepresenteerd. Ster van de presentatie was de Volkswagen ID.1. Een nieuwe goedkope EV die in dezelfde prijsklasse gaat opereren als de Kia Picanto.
Komt er nu wel of niet een goedkope EV van Kia? Het merk draait nog om de hete brij heen, maar alle seinen staan op groen.
Toen Mercedes de V8 in de C63 AMG verving voor een plug-in hybride aandrijflijn met een viercilindertje, waren de meeste liefhebbers niet blij. Geen paniek: in het volgende AMG-model vind je weer ‘gewoon’ acht cilinders onder de motorkap.
Op de vraag of de Toyota RAV4 een elektrische auto is, luidt het antwoord 'nee'. Maar hier komt wellicht verandering in. En snel ook.
Toen Tesla de prijs van het topmodel van de Tesla Model Y (2025) bekendmaakte, was het schrikken geblazen. Hij was 9000 euro duurder geworden! Bij de prijzen van de goedkopere versies, toont Tesla zich juist van zijn vriendelijke kant.
Audi gaat zijn koers verleggen: het wordt chiquer en kleine modellen keren niet terug. Een beetje reuring is nodig, want Audi heeft een slecht verkoopjaar achter de rug.
Er is niet alleen maar slecht nieuws over Nissan te melden: de Japanners pakken in 2025 uit met een nieuwe Nissan Leaf, een nieuwe Micra en een belangrijke upgrade voor de Qashqai.
Als autoliefhebbers houden we meer van gas geven dan van remmen. En wat blijkt: dat is nog beter voor de gezondheid ook. Zelfs als je diesel rijdt…
Fiat heeft grote plannen en komt in 2027 met een SUV en een Golf-concurrent. Maar een ruim 13 jaar oud model van de Italianen moet het nog vijf jaar uitzingen.
In september 2025 onthult Volkswagen een studiemodel van de ID.2X, een SUV op basis van de ID.2. Misschien dat de Duitsers bloednerveus worden van de Renault 4, die al bijna af is…
2024 was in China een jaar vol kommer en kwel voor Volkswagen, en ook dit jaar gaat het nog niet van een leien dakje. Kijk maar eens naar de verkopen van elektrische Volkswagens in China - die zijn als een plumpudding in elkaar gezakt.
Jarenlang groeiden de bomen bij Porsche tot in de hemel. Jaar na jaar werden verkooprecords gebroken en ook de elektrische Porsche Taycan was een schot in de roos. Maar in 2025 ziet de wereld er ineens heel anders uit.
De huidige Toyota GR Supra 3.0 heeft een geweldige zes-in-lijn van BMW onder de kap. Wat mankeert de Japanners dat ze die motor willen ruilen voor een zescilinder uit een zevenzits SUV?
Audi heeft een heel slecht 2024 achter de rug. De lage verkoopcijfers dwingen de beleidsbepalers in Ingolstadt om het roer om te gooien dus hebben ze iets bedacht: Audi’s zullen in de toekomst duurder worden.
Tesla moet het vreemde gedrag van topman Elon Musk wereldwijd bekopen met dalende verkoopcijfers. Peugeot kan hier optimaal van profiteren met twee nieuwe versies van de Peugeot E-3008 en E-5008.
Toen de techneuten van Continental op de golfbaan stonden, kregen ze een ingeving: zouden die putjes, deukjes, kuiltjes of ‘dimples’ in golfballen ook helpen voor de stroomlijn van autobanden?
Hoe moderner je auto, hoe meer veiligheidssystemen aan boord. En hoe irritant de piepjes en correcties ook zijn, het zorgt wel voor minder ongelukken. Op twee systemen na. Als je die gebruikt, is de kans op een ongeluk juist groter.
Uit een groot onderzoek blijkt dat vooral Tesla- en Porsche-klanten hun merk trouw blijven. Maar de trouwste klanten vind je bij een ander merk.
In 2026 komt Renault met drie elektrische bussen, waarvan er twee een retrodesign hebben. De in 2024 gepresenteerde Renault Estafette knipoogde naar het oude model uit 1959 en dat smaakte kennelijk naar meer. Al gaan de Fransen met hun bedrijfswagens niet zo ver als met de Renault 4 en 5.
Anno 2025 hebben veel consumenten Seat niet meer scherp op het netvlies. Zonde, want sinds kort vind je hier de goedkoopste plug-in hybride van het land.
In Duitsland daalden de totale nieuwverkopen in januari met 2,8 procent vergeleken met 2024. Tesla zakte veel dieper weg, ondanks de groei van de EV-verkoop. Veel Chinese merken lieten juist flinke stijgingen zien.
Een uitlaat voor een elektrische auto? Dat klinkt als een geintje, zoals speakers met nepgeluiden om de rijbeleving te verhogen. Maar Stellantis heeft een geheel andere, veel serieuzere reden voor de EV-uitlaat.
Wij hebben de Zeekr 7X (2025) van alle kanten bekeken en zien 5 manieren waarop hij de nieuwe Tesla Model Y te snel, te luxe en te praktisch af is.
Kia gaat als een speer in Nederland. En het merk heeft een van zijn belangrijkste troeven nog in handen: de betaalbare Kia EV2. Maar wanneer komt de EV en wat weten we al over het model?