Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Elektrische Mercedes EQC 4x4² zoekt laadpalen in het wild

Met een elektrische suv gaat niemand ooit het terrein in, maar Mercedes wil laten zien dat het wel degelijk kan. Deze Mercedes EQC 4x4² is het resultaat. Hij is het derde model (en de tweede concept car) in de ruige reeks, na de Mercedes G 500 4x4² (2015) en Mercedes E 400 All-Terrain 4x4² (2017).

De meeste suv-kopers houden van een hoge zit. Nou, dan ... zit je in de Mercedes EQC 4x4² goed. Hij is liefst 20 centimeter hoger dan een standaard-EQC, met een grondspeling die twee keer zo groot is (29,3 tegenover 14 centimeter). De bodemvrijheid wordt mogelijk gemaakt door toepassing van zogeheten portaalassen, waarbij de assen niet precies midden in de wielen zitten, maar een stuk hoger.

Een rivier doorwaden is geen probleem

Belangrijk bij rijden in het terrein zijn de waaddiepte en de aan- en afloophoek. Bij de Mercedes EQC is de waaddiepte 15 centimeter; de 4x4² komt pas in de problemen als een rivier 40 centimeter diep is. Een aanloophoek is van belang als je een helling wilt nemen. Op het moment dat die meer dan 31,8 graden, loopt de 4x4² vóór aan de grond. De afloophoek is 33 graden. Ter vergelijking: een G-Klasse kan vóór en achter 28 graden aan.

Mercedes EQC 4x4² maakt geluid met zijn koplampen

Verder heeft de 10 centimeter bredere Mercedes EQC 4x4² - die overigens niet in productie gaat - een wonderlijke functionaliteit. Zijn koplampen dienen als externe speakers voor het wettelijk voorgeschreven Acoustic Vehicle Alert System (AVAS). Oftewel, voor de verplichte geluiden die een volledig elektrische auto moet maken. De Mercedes-ingenieurs hebben gebruikgemaakt van de holle ruimte in de koplampen om het geluid te versterken.

mercedes-benz-eqc-2020-42-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Snelste auto ter wereld: SSC Tuatara heeft 508 km/h gehaald

Autonieuws

Hyundai i20 N zoekt ruzie met de Ford Fiesta ST

Autonieuws

Ook coronavirus houdt verkoopsucces suv niet tegen

Autonieuws
Ontdek meer