EU wil kinderdetectiesystemen verplichten om hittedoden te voorkomen

Onbegrijpelijk, maar waar. Ieder jaar overlijden er kinderen omdat ze alleen worden gelaten in een hete auto. Daarom wil de Europese Commissie een systeem verplicht stellen dat bestuurders attendeert op de aanwezigheid van een kind op de achterbank.

Euro NCAP – de organisatie die botsproeven uitvoert en op basis daarvan veiligheidsscores uitdeelt – heeft al gezegd dat er vanaf 2022 sterren uitgedeeld gaan worden voor kinderdetectiesystemen. Het gaat dan om een functionaliteit die de bestuurder en/of de politie waarschuwt als er in een warme auto een kind achterblijft op de achterbank.

Rear Seat Reminder

Sommige fabrikanten leveren al dergelijke systemen. General Motors introduceerde in 2016 de Rear Seat Reminder op de GMC Acadia. Als de achterportieren worden geopend en gesloten vlak voor of nadat de auto wordt gestart, dan weet de auto dat er mogelijk iemand is ingestapt. Als later de auto weer wordt uitgezet, gaat er een toon af en verschijnt er 'Look in Rear Seat' op het display.

'Deurlogica'

Nissan North America heeft in 2017 het soortgelijke Rear Door Alert gelanceerd op de Nissan Pathfinder. Het verschil met het systeem van GM is dat ook de claxon afgaat om de bestuurder te waarschuwen. Hyundai pakt het geavanceerder aan, met zijn Rear Occupant Alert. Het gebruik de 'deurlogica' van GM en Nissan, maar ook een sensor om beweging op de achterbank te detecteren.

Bewust achtergelaten

Dit jaar zijn in de Verenigde Staten al 34 kinderen overleden doordat ze waren achtergelaten in een hete auto. Daarmee wordt waarschijnlijk het trieste record van 2018 overtroffen, toen in totaal 52 kinderen het leven lieten. De meeste daarvan werden vergeten door degene die de auto bestuurde, maar een steeds groter deel (bijna 20 procent) wordt bewust achtergelaten, bijvoorbeeld omdat de moeder of vader heel even naar de winkel moet.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

De prijs/actieradius-verhouding van de Honda e is niet best

Autonieuws

Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

Autonieuws

Primeur! Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende

Autonieuws
Ontdek meer