Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Europees marktaandeel elektrische auto's enorm in de lift

De uitbraak van het coronavirus heeft een grote impact op de verkoop van nieuwe auto's. Maar ondanks de malaise gaat het met de elektrische auto's uitstekend. Dit jaar komt het Europese marktaandeel van EV's waarschijnlijk op 10 procent uit. En dat is een flinke verbetering ten opzichte van 2019.

De cijfers zijn afkomstig van de Europese organisatie Transport & Environment. Ze nemen volledig elektrische auto's en plug-in hybrides samen. Transport & Environment heeft naar de verkoopcijfers in de eerste zes maanden van 2020 gekeken en naar de strategie van autofabrikanten om te voldoen aan de strenge Europese CO2-doelen, die dit jaar zijn ingegaan. Op basis daarvan verwacht de organisatie dat het marktaandeel van elektrische auto's en plug-in hybrides dit jaar uitkomt op 10 procent.

Groei zwakt af door minder ambitieuze CO2-doelen

In 2021 gaat dat waarschijnlijk naar 15 procent, maar voor de jaren daarna verwacht Transport & Environment een minder sterke groei. Dit omdat de Europese CO2-doelen voor 2025 en 2030 minder ambitieus zijn. Vanaf dit jaar mag de gemiddelde vlootuitstoot van een autofabrikant maximaal 95 g/km zijn. Voor 2025 en 2030 zijn de doelen vooralsnog uitgedrukt in een percentage: respectievelijk 15 en 37,5 procent minder ten opzichte van 2021. En die zouden nu al aangescherpt moeten worden, vindt Transport & Environment.

Meeste fabrikanten liggen op schema voor CO2-doelen

Voor dit jaar liggen de meeste fabrikanten op schema. BMW, PSA, Volvo en Fiat Chrysler-Tesla (Fiat betaalt Tesla voor emissie-credits) zullen aan de eisen voldoen. Daimler, Ford, Hyundai en Kia, Jaguar Land Rover, Nissan, Renault, Toyota-Mazda (die werken ook samen op dit gebied) en de Volkswagen Group zijn er bijna.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

7 vragen over de DS 4: waarom hij heel Frans, maar ook een beetje Duits is

Autonieuws

Hoezo actieradiusangst? EV-bezitters maken meer kilometers dan brandstofrijders

Autonieuws

Prijs Volvo C40 Recharge - Je betaalt een schijntje meer dan voor de elektrische Volvo XC40

Autonieuws
Ontdek meer