Hyundai voorkomt kopstoot van je passagier

Moderne auto's barsten van de veiligheidssystemen. Toch lopen veel inzittenden bij een stevig auto-ongeluk nog altijd ernstig hoofdletsel op. Belangrijke oorzaak: een kopstoot van een mede-inzittende. Hyundai doet hier iets aan met een nieuw type airbag.

In 1973 was de hier relatief onbekende Oldsmobile Toronado de eerste auto die leverbaar werd met een bestuurdersairbag. Het moderne veiligheidssysteem werd echter niet opgepikt door andere fabrikanten. Dat gebeurde wel nadat Mercedes het in 1981 voor het eerst af fabriek toepaste in de Mercedes S-klasse (W126) en het combineerde met gordelvoorspanners.

Welke soorten airbags zijn er allemaal?

Al snel leverden Saab en Volvo al hun modellen standaard met een beschermende luchtzak voor de bestuurder. Daarna kregen we de bijrijdersairbag, niet veel later gevolgd door zijairbags voorin, voor het eerst toegepast in de Volvo 850 (1995). Maar er volgden meer airbags: gordijnairbags voor- en achterin (Volvo S80, 1998), een knie-airbag voor de bestuurder, gordelairbags achterin (Ford, 2012) en sommige merken leveren ook zijairbags achterin.

Nieuwe zijairbag Hyundai voorkomt indirect hoofdletsel

Daar voegt Hyundai nu een nieuw type airbag aan toe: de zijairbag tussen bestuurder en bijrijder. Waarom? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 45 procent van het bij aanrijdingen opgelopen hoofdletsel wordt veroorzaakt 'indirecte' oorzaken. Dan hebben we het onder meer over losse spullen in het interieur. Maar een van de belangrijkste boosdoeners is het hoofd van een mede-inzittende.

Volvo en Mercedes afgetroefd

Bij Volvo en Mercedes krabben ze zich waarschijnlijk achter de oren, waarom zij niet op dit idee zijn gekomen van een hoofdairbag tussen de voorste inzittenden. Want zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. De nieuwe zijairbag is gemonteerd in de bestuurdersstoel en wordt geactiveerd bij een aanrijding. Vervolgens ontvouwt de extra airbag zich bliksemsnel in de ruimte tussen de twee voorstoelen. Op die manier wordt hoofdletsel van de bestuurder en de bijrijder voorkomen. Als er niemand op de passagiersstoel zit, vormt de nieuwe airbag een extra bescherming voor de bestuurder bij zijdelingse aanrijdingen. Volgens Hyundai is de nieuwe zijairbag gemaakt van hoogwaardig lichtgewicht materiaal dat zijn vorm uitstekend behoudt. Ook als er tegelijkertijd twee hoofden tegenaan knallen.

Welke Hyundai's krijgen nieuwe zijairbag?

Het is de bedoeling dat toekomstige Hyundai-modellen met deze nieuwe airbag worden uitgerust. Wanneer precies, daarover laat Hyundai zich nog niet uit.

veiligheid-2018-38-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

In deze auto’s rijden de bekendste dj’s ter wereld

Autonieuws

CDA: 'Gebruik Rijkswaterstaat-camera's om verkeershufters te pakken'

Autonieuws

Deze autoband kan zichzelf oppompen

Autonieuws
Ontdek meer