Miljoenennota 2020: Gaan we vanaf 2025 rekeningrijden?

Elektrisch rijden raakt steeds verder ingeburgerd, dus moet het autobelastingstelsel op de schop, valt te lezen in de Miljoenennota 2020. Daarom wil de regering in de komende jaren een aantal vormen van rekeningrijden onderzoeken.

Het kabinet wil elektrisch rijden blijven stimuleren met belastingvoordelen. Maar om te voorkomen dat een steeds kleinere groep mensen (die zonder elektrische auto's) de belastinginkomsten moet opbrengen, moet het stelsel van autobelastingen worden aangepast.

Betalen naar gebruik

Daarom wordt er nagedacht over betalen naar gebruik (rekeningrijden), wat volgens het kabinet ook zal bijdragen aan minder files en uitstoot. In de komende jaren worden drie varianten van betalen naar gebruik onderzocht. De wijziging van het belastingstelsel moet in 2025 ingaan.

Overstimulering

Tot die tijd blijft het zwalken wat BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling betreft, want de regering is bang voor overstimulering. Dat betekent dat er met enige regelmaat wordt gekeken hoe het aantal elektrische auto's zich ontwikkelt. Als het nodig is, wordt de fiscale stimulering verder beperkt.

Bijtelling volgend jaar

Voor elektrische auto's hoeft geen BPM en motorrijtuigenbelasting worden betaald. Dit jaar komen ze in aanmerking voor 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22 procent daarboven. In 2020 gaat dat naar 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro en 22 procent daarboven.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

In deze auto’s rijden de bekendste dj’s ter wereld

Autonieuws

CDA: 'Gebruik Rijkswaterstaat-camera's om verkeershufters te pakken'

Autonieuws

Deze autoband kan zichzelf oppompen

Autonieuws
Ontdek meer