Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren. Gebruik je toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu op terug.

Lees meer

'Multimediagebruik gevaarlijker dan drank en drugs achter het stuur'

Volgens een onderzoek van een Britse verkeersveiligheidsorganisatie is het gebruik van Apple CarPlay en Android Auto achter het stuur onverantwoord. Tijdens metingen in een simulator bleken gebruikers van deze systemen trager te reageren dan bestuurders die onder invloed waren van alcohol of drugs.

IAM RoadSmart, de grootste onafhankelijke verkeersveiligheidsorganisatie van het Verenigd Koninkrijk, testte in een laboratoriumomgeving hoe autobestuurders omgingen met verschillende verkeersomstandigheden. Spraakbediening minder gevaarlijk dan schermbediening

Tijdens het onderzoek legden de proefpersonen drie keer dezelfde route af. De eerste keer gebruikten ze geen enkele vorm van infotainment. Tijdens de tweede testrit gebruikten ze Apple CarPlay en Android Auto uitsluitend met spraakbediening. Gedurende de derde rit mochten ze de systemen ook via (scherm)toetsen bedienen.

Meetbare afleiding

Beide vormen van interactie met Apple CarPlay en Android Auto zorgden voor een meetbare afleiding. Bij schermbediening was dit ernstiger dan bij spraakbediening. En ook al gingen de bestuurders uit voorzorg langzamer rijden, toch waren ze minder goed in staat om een veilige afstand tot hun voorligger te bewaren.

'Infotainers' reageren 50 procent trager

Ook reageerden ze trager op onverwachte gebeurtenissen; vaak ruim 50 procent trager dan zonder de afleiding van het infotainmentsysteem. Tot slot raakten ze vaker buiten de eigen rijstrook. Niet zo gek als je weet dat de bestuurders tijdens de schermbediening van zowel Apple CarPlay als Android Auto 12 tot 16 seconden niet op de weg letten. Bij een snelheid van zo'n 100 km/h komt dit overeen met een afstand van 300 tot 450 meter dat de bestuurder geen idee heeft wat er om hem of haar heen gebeurt. Overigens schatten de bestuurders zelf hun 'schermtijd' veel korter in.

Gevaarlijker dan drank en drugs

Puur gekeken naar de reactietijden, is een CarPlay- of Android Auto-gebruiker volgens het onderzoek van IAM Roadsmart gemiddeld gevaarlijker bezig dan iemand die tot 0,8 promille alcohol in zijn bloed heeft (maximum in Engeland). In Nederland zou je dan al meer gedronken hebben dan toegestaan, want hier is het maximum 0,5 promille. Ook cannabisgebruikers zijn volgens de onderzoekers beter bij de les dan 'infotainers' (zie staafdiagram). Vergeleken met de schermbonkers onder de Carplay- en Android Auto-gebruikers, zijn zelfs de zo verfoeide appers en sms'ers minder gevaarlijke weggebruikers.

'Alarmerend resultaat'

Neil Greig, onderzoeksdirecteur bij IAM Roadsmart noemt de onderzoeksresultaten alarmerend. Temeer omdat afleiding van de bestuurder volgens hem de oorzaak is van een derde van alle Europese verkeersongelukken. Greig roept de industrie en de overheden op om tot transparante test- en keuringseisen voor infotainmentsystemen te komen. Die moeten als doel hebben de afleiding van de bestuurders tot een minimum te beperken.

multimediagebruik-2020-12-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Nieuwe V6 in Aston Martin Valhalla wordt sterkste Aston Martin-motor

Autonieuws

Waarom de vetste Mercedes C-klasse nooit in productie ging

Autonieuws

Ah, die goeie ouwe tijd: Volkswagen zet productierecord over 2019

Autonieuws
Ontdek meer