Nieuwe Land Rover Defender weer ouderwetse terreinbeul

De Land Rover Defender hoort in hetzelfde rijtje thuis als de Volkswagen Kever, de Mini, de Jeep Wrangler en de Citroën 2CV. Land Rover is dan ook niet over één nacht ijs gegaan bij het maken van de opvolger. Na vele camouflagefoto's en gelekte beelden is het nieuwe icoon nú officieel.

Om met het uiterlijk te beginnen: dat is helemaal anders, maar toch herkenbaar. De hoekige lijnen met rechtop staande zijruiten en vrijwel verticale achterkant zijn gebleven, evenals het 'opgelegde' dak. Opvallend zijn de achterlichtunits en reflectoren achterop. In de achterdeur - uiteraard opzij scharnierend en mét reservewiel - zitten de hoofdunits. Aan weerskanten van de deur zitten kleine markeringslichten/reflectoren. Qua vorm en afmetingen doen ze sterk aan de lampjes van de oude Defender denken.

Interieur New Defender

Als er iets achterhaald was aan de oude Defender, was het wel het rudimentaire dashboard met zijn primitieve materialen. De nieuwe Land Rover Defender beschikt over een volledig digitaal instrumentarium en een groot ingebouwd multimediascherm. Daarnaast zijn vrijwel alle moderne snufjes aanwezig die je in andere moderne auto's tegenkomt. Ondanks het moderne design en de mooiere materialen is Land Rover erin geslaagd om het interieur van de Defender een robuuste no-nonsense uitstraling te geven. Het oogt minder chic en flitsend dan in bijvoorbeeld de Range Rover Evoque of de Discovery.

Nieuw onderstel land Rover Defender

Dat er op technisch gebied ook veel is gebeurd, verrast niet. Om te beginnen staat de auto op het nieuwe D7x-platform. Het bestaat uit een aluminium monocoque-constructie en is volgens land Rover het stijfste platform dat het ooit ontworpen heeft. Het is zelfs drie keer stijver dan een traditioneel ladderchassis. Het draagt ertoe bij dat je 168 kilo daklast mag meenemen. En als je stilstaat, is het dak zelfs bestand tegen 300 kg. Dus ook als je je hebt aangemeld voor het tv-programma Obese kun je in een daktent kamperen. Het algemene laadvermogen is 900 kilo. Paardentrailers met twee flinke knollen zijn evenmin een probleem: 3.720 kilogram geremd gewicht mag er aan de Defender-trekhaak.

Krachtigste nieuwe Defender met 400 pk

De krachtigste Defender is de P400 met ... 400 pk! Deze heeft een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor. Het enorme vermogen is mede te danken aan twin-scroll turbotechnologie en een 48-volt mild hybrid-systeem met elektrische supercharger, gevoed door een lithium-ion-batterij. Het koppel van 550 Nm is ook niet-misselijk. Dat geldt eveneens voor de honderdsprint (6,1 seconden) en de CO2-uitstoot. Die laatste bedraagt 220 g/km en dat betekent katsjing voor de bpm-kas. De minister van Financiën komt je persoonlijk een lintje opspelden als je de Defender P400 bestelt.

Als het qua prestaties ietsje minder mag zijn, biedt Land Rover de Defender P300 aan. Die heeft 300 pk en sprint in 8,1 tellen van 0 naar 100 km/h. Hij ontbeert echter de mild-hybrid-techniek en heeft hierdoor een nog hogere CO2-uitstoot: 227 g/km. Zó, een nóg grotere medaille van de minister!

land-rover-def-2019-37-5

New Defender ook met diesel en als PHEV

Opmerkelijk genoeg doen de twee viercilinder diesels het niet eens zoveel beter. Zowel de D200 (200 pk, 0-100 in 10,3 s) als de D240 (240 pk, 0-100 in 9,1 s) stoot 199 g CO2 per kilometer uit. Het verbruik ligt op 7,6 l/100 km (1 op 13,2). Gelukkig komt er in 2021 ook een plug-inhybride. Deze P400e PHEV wordt bij juist gebruik ongetwijfeld de zuinigste van het stel.

Luchtvering Land Rover Defender

In het terrein blijft de land Rover Defender de beul die hij altijd al was. Uiteraard heeft hij permanente vierwielaandrijving en een flinke bodemvrijheid. Normaliter is die 70 mm, maar met een druk op de knop kan de bestuurder deze verhogen tot maximaal 145 mm. Brits beleefd is het Elegant Arrival-systeem, dat de auto naar 50 mm tot het wegdek laat afdalen. Zo wordt het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Een en ander suggereert de aanwezigheid van luchtvering, en dat klopt. Een primeur voor de Defender.

Defender en het Monster van Loch Ness

Uiteraard ontbreken alle moderne terreinsnufjes evenmin. Met Terrain Response kun je het onderstel aan de ondergrond aanpassen, maar dit kan ook automatisch. Als input wordt dan informatie van sensoren gebruikt, die de omgeving in de gaten houden. Dankzij de aan- en afrijhoek van 38 respectievelijk 40 graden is geen berg te hoog en geen rotsblok te steil. Met de maximale doorwaaddiepte van 900 mm kun je met de Defender zelfs op zoek naar het Monster van Loch Ness. Zorg wel dat je in dat geval de Activity Key bij je hebt, de intelligente en waterdichte armband, nu mét lcd-touchscreen

Prijzen nieuwe Land Rover Defender?

Op veiligheids- en infotainmentgebied kent de Defender geen echte verrassingen. Alles wat je mag verwachten, is standaard dan wel tegen meerprijs leverbaar. Over prijzen gesproken: de nieuwe Land Rover Defender is er vanaf 46.730 euro. Niet te snel juichen, want dat betreft de Defender 90 Commercial, een bestelversie. In personenauto-uitvoering kost de nieuwe Defender 90 (vijfzitter) minimaal 94.300 euro. De goedkoopste 110 (lange wielbasis, maximaal 7 zitplaatsen) krijgt een prijskaartje van 101.300 euro. Oef ... Vanaf het eerste kwartaal staat de nieuwe Land Rover Defender bij de dealer.

land-rover-def-2019-37-9

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Komt deze elektrische Renault van 10.000 euro ook naar Nederland?

Autonieuws

Prinsjesdag: Dit zijn de auto’s van het Koninklijk Huis

Autonieuws

Hyundai i10 N Line is een lekker stadsgebakje

Autonieuws
Ontdek meer