Nieuwe Toyota Yaris (2020) mikt op jonger publiek

Na acht jaar is er eindelijk een volledig nieuwe Toyota Yaris. De vlag gaat in top en de marsmuziek zwelt aan. Met een ongekende portie frisheid en gunstige private-leasetarieven, opent Toyota de jacht op de (klein)kinderen van de huidige Yaris-rijder.

Toyota heeft het leven van de huidige Yaris lang gerekt. Hij kreeg een steeds woestere grille en kekke kleurencombinaties moesten hem een jonger uiterlijk geven. Toch zien we achter het stuur van de meeste Yarissen vooral blauwgrijze kapsels. Opvallend vaak rijden ze ook op werkdagen met elektrofietsen op de fietsendrager rond. Dat versterkt de indruk dat de Toyota Yaris vooral consumenten met een dynamische levensstijl én heel veel tijd trekt. Niks mis mee, wat dit zijn zo'n beetje de enige mensen die nog handje-contantje een nieuwe auto kopen. Toch houden automerken er niet van als hun modellen een bejaardenimago dragen. Vandaar dat Toyota vól inzet op een jonger publiek.

Nieuwe Yaris breder en lager

Om te beginnen heeft de nieuwe Toyota de Yaris een dynamischer uiterlijk meegegeven. De auto is 4 centimeter lager geworden en 5 centimeter breder. De wielbasis is eveneens met 5 centimeter gegroeid. In de lengte is de Yaris juist een halve centimeter gekrompen. Hierdoor ziet hij er minder uit als een 'hoogzitter' en dat zorgt voor een dynamischer uitstraling. Hoewel er in het ontwerp zeker elementjes van de populaire Toyota C-HR zitten - kijk maar naar de achterlichten - oogt de Yaris minder druk en heeft-ie veel rondere lijnen.

Nieuwe hybride aandrijflijn zuiniger en krachtiger

Onderhuids is er ook een hoop veranderd. Voor de Nederlandse markt is vooral de nieuwe hybride aandrijflijn interessant, want driekwart van de hier verkochte Yarissen draagt het Hybrid-label. Onder de kap van de volgende generatie Yaris ligt een nieuwe 1,5-liter driecilinder benzinemotor. Het is een nauwe verwant van de viercilinders in de Corolla en RAV4. De drieclinder in de Yaris werkt samen met een elektromotor die aan een nieuwe lithium-ion-accu gekoppeld is.

Hoeveel systeemvermogen de aandrijflijn levert, vertelt Toyota nog niet. Wel geeft het merk aan dat de elektromotor een stuk krachtiger is: het vermogen ging van zo'n 60 naar ongeveer 80 pk. Daarentegen moet de benzinedorst 20 procent lager zijn. Dat zou neerkomen op een gemiddeld praktijkverbruik van ongeveer 1 op 25. En dat bij vlottere prestaties. Voor de hardnekkige hybride-haters gaat Toyota de Yaris ook leveren met benzinemotor. De vraag is of hij daarmee ook naar Nederland komt.

Actieve rijbeleving

Volgens zijn makers óógt de nieuwe Toyota Yaris niet alleen dynamischer, het nieuwe onderstel en het lagere zwaartepunt moeten de rijeigenschappen eveneens sportiever maken. Om de actieve rijbeleving te versterken, heeft Toyota het dashboard verlaagd, de middenconsole verbreed en het stuur een maatje kleiner uitgevoerd. Centraal op het dashboard prijkt uiteraard een groot, vrijstaand touchscreen.

Als de bestuurder te veel met zijn hoofd bij het scherm en te weinig bij de weg zit, kan het Toyota Sense 2-pakket in sommige gevallen hulp bieden. Het omvat onder meer actieve cruisecontrol en spoorassistentie. Nieuw is de grote centrale zijairbag.

Private lease Toyota Yaris

Om een breder en vooral jonger publiek aan te spreken, wil Toyota voor de nieuwe Yaris voordelige private-leasetarieven hanteren. Logisch, want momenteel scoort de Toyota Aygo nog als een dolle onder het private-leasepubliek, maar dit model zit aan het eind van zijn levenscyclus. En het is maar de vraag of er een directe vervanger komt.

Concurrenten nieuwe Toyota Yaris

De nieuwe Yaris komt in de zomer van 2020 op de Nederlandse markt. Dan mag hij het opnemen tegen drie kersverse concurrenten: de Renault Clio, Peugeot 208 en Opel Corsa. Maar ook de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo zullen hem warm onthalen. Alleen is geen van die modellen leverbaar met hybride aandrijflijn.

toyota-yaris-2019-42-3

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Alfa Romeo Giulia Sportwagon was klaar, maar werd afgeschoten'

Autonieuws

Audi R8 zonder vierwielaandrijving is eigenlijk leuker

Autonieuws

Europese Tesla-fabriek komt in omgeving Berlijn te staan

Autonieuws
Ontdek meer