Nieuws: Audi R8 – Duitse Gallardo

Audi gaat met de R8 de concurrentie aan met gevestigde sportauto’s. Italianen, Engelsen en Duitsers hebben meer dan ooit te vrezen voor het merk uit Ingolstadt. De sportcoupé R8 is met zijn 420 pk sterke V8 een bedreiging voor de gevestigde orde.

Vorsprung durch Technik is inmiddels bij Audi uitgegroeid tot filosofie. Audi wist met deze zienswijze tal van successen te boeken in de racerij. Hierbij vormde de lange afstandsracerij de grootste uitdaging voor de technici en met de R8 raceversie wist het team van Audi de 24 uur van Le Mans vijf keer te winnen. Het niveau van de R8 kenmerkte een aantal cruciale eigenschappen die zijn doorvertaald naar een sportauto voor de openbare weg. Volgens Audi staat de productieversie van de R8 dan ook voor het hoogste niveau van prestaties, rijeigenschappen, betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen. En daarmee opent Audi de aanval op Porsche.

Karakteristieke vormgeving

De R8 heeft een zeer karakteristieke vormgeving. Er doet geen twijfel over bestaan dat dit een sportauto in hart en nieren is. De voorzijde en het dak zijn in één vloeiende lijn getekend, wat de Audi direct als tweezitter kenmerkt. Ook het zijaanzicht is typisch Audi, met het dynamische lijnenspel, deuren met luchtinlaat en de ronde wielkasten met daarin grote wielen. De cockpit is ver naar voren geplaatst en achter de cabine is de V8 gemonteerd, die bovendien van binnen en buiten zichtbaar is. Wanneer het donker is kunnen de optioneel leverbare LED-lampjes de motor verlichten. De voorkant is voorzien van een trapeziumvormige single frame grille, met aan weerszijden grote luchtinlaten. Een primeur voor Audi is de montage van de vier ringen boven op de neus in plaats van op de grille. De techniek en aërodynamica van de R8 raceversie heeft er voor gezorgd dat de productieversie eveneens met twee grote diffusers in de achterbumper is uitgerust. Om een groter zuigende effect te creëren monteert Audi op de R8 een volautomatische spoiler die optimaal gebruik maakt van de rijwind. De volledige aluminium carrosserie wordt gebouwd volgens de Audi Space Frame technologie (ASF). Zo ontstaat er een perfecte balans tussen gewicht en maximale stijfheid en vormt de basis voor superieure rijeigenschappen.

Interieur

Het sportieve interieur is geheel afgestemd op de bestuurder en daardoor functioneel en ergonomisch. Een kenmerkend detail is daarbij de vlakke onderzijde van het stuurwiel. De sportstoelen worden standaard geleverd in een combinatie van leer en alcantara. Ondanks de sportieve inslag is de R8 ook een luxueuze sportauto. Het DVD-navigatiesysteem, het optioneel leverbare audiosysteem van B&O en tal van andere zaken maken het de inzittenden zeer aangenaam.

4.2 liter V8

Waar het uiteraard allemaal om draait is het prestatiepotentieel van de R8. De 4,2 liter V8 is voorzien van FSI directe brandstofinspuiting en goed voor een vermogen van 420 pk. Het koppel van 430 Nm staat tussen 4.500 en 6.000 tpm volledig ter beschikking aan de bestuurder. Zoals te verwachten valt van Audi wordt het vermogen overgebracht op alle vier de wielen (quattro). Een handgeschakelde zesbak of een R-tronic sequentiële transmissie zorgt voor de overbrenging. Wie zo snel mogelijk naar 100 km/h wil sprinten kan dit binnen 4,6 seconden realiseren. De topsnelheid ligt op 301 km/h.

Prijs

De prijs van Audi R8 met handgeschakelde zesbak bedraagt € 146.200,- en de versie met de R-Tronic bedraagt € 156.400,-. Vanaf begin november 2006 is de R8 te bestellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Nu ook optimaal relaxen in basisversie Citroën C5 Aircross

Autonieuws

McLaren 620R: volbloed GT4-racer voor op straat

Autonieuws

Bekijk de prijzen en uitvoeringen van de Volkswagen ID.3 1st

Autonieuws
Ontdek meer