Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Nieuws: Lotus Evora – Geland

Voor kort baarde Lotus met een foto van een volkomen nieuwe en opzienbarende sportwagen opzien – de voorlopige projectnaam is Eagle.

Maar de autowereld werd slechts enkele dagen gefolterd: op de British Motor Show maakte Lotus de uiteindelijke naam en de verdere details bekend – terloops kondigden de Engelsen ook nog de nieuwe Esprit aan. Wie nu het nieuwe Lotus model opsloeg onder de naam Eagle, moet weer anders gaan denken: zoals alle Lotus reeksen begint de naam weliswaar met een “E”, maar eindigt hij op “vora”. De vanaf 2009 startende middelklasse sportwagen is overigens geen Elise kloon zoals de in 2006 geïntroduceerde Europa. Het gaat om een volkomen nieuw model.

Het is dan ook logisch dat het uitzicht maar weinig overeenkomsten vertoont met de huidige of de vorige modellen van het Britse sportwagenmerk. De slechts 1,2 meter vlakke en meer dan 4,3 meter lange achteraandrijver is een verfrissend zelfstandige en scherpe verschijning. De aantrekkelijke achterzijde met de brede kont wordt bovendien extra geaccentueerd door de slanke taille. Optisch prima geplaatste openingen in de flanken van het voertuig voorzien de motor van verse lucht.

Palazzo Prozzo In vergelijking met de actuele Lotus modellen is de binnenzijde van de Evora een paleis van ruimte. Het nieuwe vlaggenschip van de Britten biedt tussen de motor en de vooras duidelijk meer ruimte dan het zustermodel. De kofferruimte in het voorste deel van de Evora kan 160 liter aan bagage herbergen. Bovendien biedt het nieuwe tweedeurs model een achterbank met twee extra kleine zitplaatsen. Vooraan zullen daarentegen ook passagiers van meer dan 1,90 meter groot comfortabel kunnen instappen, en ontspannen meereizen.

Zoals het hoort voor een Lotus, kreeg de binnenruimte van de Evora een zeer sportieve vormgeving. Het stuurwiel is onderaan afgevlakt, die meervoudig instelbare kuipzetels bieden een goede zijsteun, en de opgeruimde cockpit is gecentreerd op de chauffeur. De elegant vormgegeven binnenruimte straalt bovendien een hoogstaande atmosfeer uit. Tot de luxe uitrusting horen naast veel leder een airco-installatie, zeen hoogwaardige geluids- en navigatiesysteem van Alpine, een elektrisch instelbare buitenspiegel, bekerhouder en een handschoenvak. Ook de veiligheidsuitrusting van de Evora is voor Lotus begrippen omvangrijk. Zo zijn er een indicatie van de bandendruk, twee airbags, ABS, tractiecontrole en Isofix-houders op de achterbank.

Sportlieve ophanging Voor wat betreft de veiligheid: het aluminiumchassis met een stalen frame onderscheidt zich door een hoge stijfheid. Dit moet niet alleen zorgen voor een verhoogde bescherming van de inzittenden, de constructie biedt ook nog duidelijke voordelen voor sportief rijden.

Voor een dynamische rijervaring op hoog niveau zorgen onder andere kostbare ophangingsonderdelen: Bilstein-schokdempers en een Eibach-vering. De wagen staat vooraan op 18 inchvelgen met 225-banden. De achterwielen zijn 19 inch en zijn ook voorzien van 255-banden. Achter de velgen draaien vooraan remschijven met een diameter van 350 mm, achteraan 332 millimeter. De schijven worden in de tang genomen door remzadels uit de eigen race-sportstal van Lotus. De remmen kunnen het motorvermogen soeverein tegenwerken.

Een V6 voor druk Verder bouwt Lotus geen eigen motoren in, in zijn voertuigen. Net als indertijd bij de Elise komt de motor voor de Evora van Toyota. Het 3,5 liter V6-aggregaat moet bij 6.400 toeren een respectabele 280 pk leveren; het maximale koppel van 342 Nm wordt bereikt bij 4.700 toeren. Daarmee wordt de haast 1,3 ton wegende Britse bolide meer dan 250 km p/u snel en spurt hij in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 km. Over het verbruik is nog niets medegedeeld, maar de motor zou met ongeveer negen liter benzine per 100 kilometer uit moeten komen.

Vanaf 70.000 euro In 2009 wil Lotus zo’n 2.000 Evora’s bouwen. Een precieze start-verkoopsdatum voor Duitsland werd nog niet medegedeeld. Toch is het niet onwaarschijnlijk dat de eerste exemplaren in het voorjaar van 2009 te koop zullen zijn vanaf ongeveer 100.000 euro.

De Evora ligt overigens op koers voor een regelrechte stroom aan nieuwigheden van Lotus. De nieuwe sportwagen bouwt op een platform, dat al in 2006 met de studie APX werd voorgesteld. Hierbij ging het overigens om een compacte van, terwijl de Evora een lage super sportwagen is. Op het nieuwe platform wil Lotus nog een hele reeks verdere modellen laten volgen. Naast krachtiger Evora-versies, elektrische en hybride varianten zijn ook nog een cabrio en een tweezitter gepland. Verder is er een nieuwe versie van de Esprit. De toekomstige luxe sportwagen kan vanaf 2011 met een royaal V8-vermogen aantreden tegen bolides van groot kaliber zoals de Jaguar XKR.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Skoda Enyaq iV al snel 3000 euro duurder dan Volkswagen ID.4 (beide 77 kWh)

Autonieuws

Elektrische Mercedes EQC 4x4² zoekt laadpalen in het wild

Autonieuws

Tesla Roadster van Elon Musk komt aan bij planeet Mars

Autonieuws
Ontdek meer