Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Nieuws: Mercedes C-klasse – C-klasse BlueEFFICIENCY

Mercedes-Benz introduceert eind dit jaar een compleet nieuwe generatie dieselmotoren. Deze nieuwe reeks start met de komst van de C 250 CDI BlueEFFICIENCY.

De nieuwe viercilinder dieselmotor voor de Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY heeft een inhoud van 2.143 cm3. Toch levert hij prestaties van zescilinderniveau, aldus Mercedes. De motor levert namelijk 204 pk en heeft een koppel van 500 Nm. Dit dankt hij aan zijn common-railtechniek van de vierde generatie. Deze inspuiting werkt met nauwkeurig aan te sturen Piezo-injectoren, een inspuitdruk van 2.000 bar en een ontstekingsdruk van 200 bar. Daarbij beschikt deze motor over twee turboladers, een zeer (energie)efficiënte olie- en waterpomp en twee balansassen. Het resultaat is een krachtbron waarmee het mogelijk is om een gemiddelde verbruikscijfer van 5,2 l/100 km te scoren. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 138 g/km.

BlueEFFICIENCY De efficiency van de nieuwe dieselmotor van Mercedes-Benz is mede te danken aan de gebruikte BlueEFFICIENCY technieken. Een voorbeeld hiervan is de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak met overdrivekarakteristiek. Medio volgend jaar wordt de C 250 CDI ook leverbaar met een automatische transmissie. Verder zij de buitenspiegels zeer gestroomlijnd vormgegeven en is de bodem van de auto zo glad en dus ook zo gestroomlijnd mogelijk. Bovendien wordt de auto standaard geleverd met speciaal ontwikkelde banden waarvan de rolweerstand circa 10% lager is dan die van conventionele banden. Zelfs de pomp van de stuurbekrachtiging schakelt zich automatisch uit als hij niet wordt gebruikt (bij langdurig rechtuitrijden bijvoorbeeld).

Hup voor de bestuurder Zelfs in de C 250 CDI BlueEFFICIENCY is de bestuurder een belangrijke factor als het gaat om het brandstofverbruik. Daarom heeft de auto een schakelindicator op het dashboard. Deze geeft aan in welke versnelling de bestuurder onder de huidige omstandigheden het best zou kunnen rijden om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Het Combi-instrument geeft bovendien het actuele brandstofverbruik weer.

Meerdere modellen Zoals eerder gezegd is het eerste wapenfeit van de nieuwe dieselreeks deze motor in de C-klasse. Overigens is de nieuwe viercilindermotor breed inzetbaar doordat hij zowel in lengterichting als dwars ingebouwd kan worden. In de nabije toekomst komen er diverse uitvoeringen van deze compacte viercilindermotor. Hij wordt dan ook ingezet in de nieuwe E-Klasse. Hij vervangt daarbij motoren met een duidelijk grotere cilinderinhoud.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Skoda Enyaq iV al snel 3000 euro duurder dan Volkswagen ID.4 (beide 77 kWh)

Autonieuws

Elektrische Mercedes EQC 4x4² zoekt laadpalen in het wild

Autonieuws

Tesla Roadster van Elon Musk komt aan bij planeet Mars

Autonieuws
Ontdek meer