Volkswagen: ‘geen zorgen over accupakket ID-modellen’

Volkswagen is hard bezig om de consument op te warmen voor zijn elektrische ID-modellen. Om twijfelaars over de streep te trekken, wil het merk zorgen over een mettertijd teruglopende accucapaciteit wegnemen.

Nog zo'n 120 nachtjes slapen en Volkswagen presenteert de ID 3. Dit wordt het eerste model van de Duitse gigant dat vanaf de tekentafel is ontworpen als EV. De ID 3 komt er met verschillende accupakketten, waarvan de zwaarste versie goed is voor een rijbereik van 550 kilometer (WLTP-cyclus). Wie een kleinere actieradius ook prima vindt, kan kiezen voor een kleiner, en dus goedkoper accupakket, waarmee je 330 kilometer ver komt.

Laadvermogen tot 125 kW Maar voor welk accupakket je ook kiest, Volkswagen wil er graag voor zorgen dat je niet te veel tijd kwijtraakt met opladen. Daarom levert het zijn ID-modellen met een laadvermogen tot 125 kW. Dat betekent dat de ID 3-rijder met behulp van de snelste snelladers zijn weg weer heel rap kan vervolgen. De laadpauze hoeft niet langer te duren dan het nuttigen van een bak koffie met appelpunt plus een sanitaire stop. Overigens komt de Audi e-tron tot 150 kW, maar de Mercedes EQC komt niet verder dan 112 kW en de compacte Koreanen blijven steken op 77 kW.

Volkswagen wallboxer Omdat de meeste mensen hun elektrische auto thuis of op het werk opladen, gaat Volkswagen daarvoor eigen laadstations (wallboxes) leveren. Hiermee kan het accupakket in een werkdag of een nacht volledig worden opgeladen.

8 jaar of 160.000 kilometer Verder is Volkswagen zich ervan bewust dat veel mensen zo hun twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de accupakketten op de langere termijn. Om deze groep gerust te stellen, meldt de fabrikant nu dat de accupakketten ook na acht jaar of 160.000 kilometer nog zeker 70 procent van hun capaciteit behouden. Of deze verwachting ook wordt bekrachtigd middels een officiële fabrieksgarantie, is vooralsnog onduidelijk. Nu al enthousiast? Bestellen c.q. reserveren kan al.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Bescheiden facelift voor de Opel Insignia is bescheiden

Autonieuws

Elektrische Ford Mustang Mach-E blijft net onder de 50.000 euro

Autonieuws

De vernieuwde Jaguar F-Type kijkt boos

Autonieuws
Ontdek meer