In 1997 kwam de eerste generatie Toyota Prius op de markt. De eerste exemplaren zijn hiermee aan het einde van hun leven. Dat betekent niet dat de hybride batterijen van de auto weggegooid worden. Sterker: je moet niet vreemd opkijken als jouw hybride Toyota een batterij heeft van een oude Prius.
Menig automobilist ziet de beperkte actieradius en het bijbehorende tijdrovende laden nog altijd als grote nadelen van elektrische auto’s. Gelukkig kunnen EV’s steeds sneller worden opgeladen. Maar welke elektrische auto’s laden het allersnelst?
"No more boring cars!" Met deze woorden sprak voormalig Toyota-topman Akio Toyoda jaren geleden zijn managers streng toe. Toyota-modellen moesten spannender worden, en niet alleen betrouwbaar. Dat lukte. Maar nu staat er iemand anders aan het roer.
‘Leuk hoor, dat elektrisch rijden, maar de prijs van een EV is nog veel te hoog.' Dit argument kan in de prullenbak, want er komen meerdere nieuwe betaalbare elektrische auto’s aan. Een voorbeeld is deze snoezige nieuwe versie van een oud icoon: de Renault Twingo.
De dag die je wist dat zou komen: BMW is in München gestopt met de productie van verbrandingsmotoren. Zeg maar gerust het einde van een tijdperk. Toch blijft BMW sceptisch over een volledig elektrische toekomst van het merk.
De Amerikaanse tak van Toyota heeft de nieuwe Toyota Camry (2024) onthuld. Daar is de middenklasse-sedan niet aan te slepen, terwijl in Nederland het slepen gebeurt met de klanten. Aan hun haren.
Als Nederlanders ergens op kunnen besparen, zijn ze er als de kippen bij. Dat blijkt maar weer eens uit cijfers van Lynk & Co over de Lynk & Co 01. Deze plug-in hybride auto kun je met anderen delen en dat wordt van alle Europese landen in Nederland het meeste gedaan.
De subsidiepot voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s is nog lang niet leeg. Toch loop je het risico naast die 2950 euro stimulatiepremie te grijpen als je rond de jaarwisseling een EV koopt.
De nachten worden kouder en bevroren ruiten liggen weer op de loer. Voor veel mensen is dat reden om de motor van hun auto voor vertrek stationair te laten warmdraaien. Daarmee nemen ze wel een aantal risico’s.
Sommige rijkelui maken er een sport van: peperdure en exclusieve auto’s kopen om deze vervolgens met enorme winst door te verkopen. Een auto als de aankomende Cybertruck zou hier uitstekend voor geschikt zijn, maar Tesla steekt hier een stokje voor met een speciale clausule.
Opnieuw moet Volkswagen de productie terugschroeven van zijn elektrische modellen, zoals de Volkswagen ID.4 en ID.5. Maar deze keer is de achterblijvende vraag niet de oorzaak.
Op het gebied van elektrische auto’s en de bijbehorende ontwikkelingen, lijkt China de leidende speler. In de Verenigde Staten klinken zelfs geluiden dat Amerika zo’n 10 tot 20 jaar achterloopt op het gebied van batterij-ontwikkeling.
Wie Volvo zegt, denkt niet meteen aan een ruim vijf meter lange mpv. Toch is dat wat de hier afgebeelde Volvo EM90 is. Voor wie de Volvo EM90 helemaal niks vindt, hebben we goed nieuws: hij blijft hoogstwaarschijnlijk veilig achter de Chinese muur.
De sleutel naar goedkope elektrische auto’s is het accupakket. Daarom gaat Hyundai de komende jaren grote investeringen doen om een eigen LFP-batterij te ontwikkelen. En behalve de lage prijs er is nog een extra voordeel.
Toyota trok onlangs een blik concept cars open, stuk voor stuk elektrisch. Een sportwagen, een maf busje, en ook een suv. Deze Toyota FT-3e zou zomaar de eerste elektrische auto van Toyota kunnen zijn met de langverwachte solid-state batterij van het merk.
Er heerst een hoop onzekerheid over wat er gaat gebeuren met de wegenbelasting voor elektrische auto’s. Dat maakt mensen huiverig om een EV te bestellen, maar daar heeft Peugeot iets op bedacht. Mocht er wegenbelasting worden ingevoerd, betaalt Peugeot de rekening.
De top 10 van bestverkochte modellen in China laat zien dat merken als Volkswagen, Peugeot en Toyota zich geen illusies hoeven maken. Chinezen kopen vooral modellen uit eigen land, net als de Duitsers dat al jaren doen. Is BYD het nieuwe Volkswagen?
Anders Bell is bij Volvo Cars onlangs benoemd als hoofd Onderzoek en Ontwikkeling. Dan is het wel een beetje vreemd dat-ie in een Tesla Model Y naar kantoor komt. Hoe dat zit, lezen we bij carup.se.
Het is de ontwerpers van Skoda weer gelukt: de nieuwe Skoda Superb (2024) oogt stoerder én chiquer, maar blijft duidelijk herkenbaar als een Skoda. En wat krijg je allemaal als je zo’n grote auto koopt? Dat zetten we voor je op een rij.
Wanneer de langverwachte goedkope Tesla van 25.000 euro precies op de markt komt, heeft Tesla nog niet gezegd. Maar waar deze nieuwe goedkopere Tesla gebouwd gaat worden, is nu wel bekend.
Dat je vanaf vrijdag 8 december 2023 op de meeste Amsterdamse wegen nog maar 30 km/h mag rijden, zorgde al voor stoom uit de oren van de autoliefhebber. Als je denkt dat het niet nóg langzamer kan, dan heb je buiten deze stad gerekend.
Steeds meer automerken hebben door dat de consument zit te wachten op betaalbare elektrische auto’s. Het volgende merk dat een EV van ongeveer 25.000 euro wil ontwikkelen, is Opel. Het merk doet hierbij een beroep op de verschillende platforms binnen de Stellantis-groep.
Na verloop van tijd en gebruik verliezen batterijen hun maximale capaciteit. Dit kan bij elektrische auto’s kostbare kilometers schelen. Maar hoeveel kilometer kun je nog rijden met de Volkswagen ID.3 na 100.000 kilometer?
De Skoda Enyaq is nog maar drie jaar op de markt, maar Skoda werkt al aan de volgende generatie. In een interview gaf Skoda-baas Klaus Zellmer al enkele details vrij,waaronder de laadtijd. Die is zo ingekort dat je nauwelijks nog tijd hebt voor een uitgebreid TikTok-dansje tijdens het wachten.
De Tesla Model Y is goedkoper geworden. Tesla heeft 2000 euro van de prijs afgehaald en nu komt de basisversie van de elektrische suv onder de subsidiegrens. Dat scheelt je toch maar mooi 4950 euro.
De Toyota FT-Se accelereert in slechts 3 tellen van 0 naar 100 km/h. En hij gaat hoogstwaarschijnlijk in productie. Veel meer laat Toyota nog niet los, maar Porsche krijgt een geduchte concurrent. Zeker omdat de Japanners kiezen voor opmerkelijke schakeltechniek.
Lange tijd deed Toyota niet mee met de ontwikkeling van batterij-elektrische auto's. De Japanse gigant geloofde meer in hybrides en waterstof. Met de Toyota Mirai had het merk zelfs de eerste in serie geproduceerde waterstofauto ter wereld. Maar de vraag is of de Mirai een opvolger krijgt.
Het zit Volkswagen de laatste tijd niet mee. Nu is bekend geworden dat de Volkswagen Group duizenden banen wil schrappen bij zijn softwaredivisie Cariad. Dat is vervelend voor de betreffende medewerkers, maar ook voor wie zit te wachten op de nieuwe elektrische Porsche Macan en Audi Q6 E-tron.
Lexus heeft twee elektrische concept cars onthuld: de Lexus LF-ZC en de Lexus LF-ZL. Vooral de eerste ziet er veelbelovend uit. En hoera: het is voor de verandering geen suv, maar een sedan!
Mensen hebben allerlei redenen om niet over te willen stappen naar een elektrische auto. Geen eigen oprit met laadpaal is een veelgehoord bezwaar.
Zo'n twee maanden geleden werd een vrij ingrijpende facelift van de Tesla Model 3 aangekondigd. Goed nieuws voor iedereen die destijds direct op ‘bestellen’ heeft gedrukt: de vernieuwde elektrische sedan komt spoedig deze kant op.
In de eerste negen maanden van 2023 verkocht Porsche wereldwijd 27.885 nieuwe Taycans. Dat klinkt niet verkeerd. Maar kijk je naar verkoopcijfers van niet- elektrische Porsches, dan ga je je afvragen wat de toekomst brengt.
De Mazda Iconic SP laat zien wat Mazda’s plannen zijn voor een nieuwe sportwagen. De nadruk ligt op het design en de motor. Ook gaat-ie rijden op waterstof een ferme duw in de rug geven.
Stellantis, eigenaar van onder meer Citroën, Fiat, Opel en Peugeot, heeft aangekondigd dat het 7 goedkope elektrische auto's op de markt gaat brengen. Hiermee wil Stellantis zich wapenen tegen de invasie van goedkope Chinese EV's die het op zich af ziet komen.
De elektrische Toyota Kayoibako lijkt wel een rijdende container. En voor een bus is hij piepklein. Het maffe busje is bedoeld om in een zo klein mogelijke ruimte zoveel mogelijk mensen en spullen te proppen. Maar de kans is klein dat we hem binnenkort in Nederland en België zien rijden.
Elektrische auto’s en caravans gaan meestal niet goed samen. Veel EV’s mogen geen of alleen een kleine caravan trekken. Bovendien gaat met een sleurhut aan de haak de actieradius met sprongen omlaag. Met de Pebble Flow-caravan heb je dat probleem niet.
Toyota loopt wat achter met het op de markt brengen van elektrische auto's, maar op de komende Japan Mobility Show tovert Toyota twee nieuwe EV's uit de hoge hoed. En ook een gek stuurtje.
Patrick Pothuizen (Culemborg, 15 mei 1972) is een Nederlands voormalig voetballer en huidig trainer van zowel Astrantia als Achilles '29. Pothuizen heeft o.a. gespeeld bij Vitesse, NEC en FC Twente. Ook staat hij bekend als recordhouder gele kaarten in de Eredivisie (84 stuks).
Met de eerste EV voor minder dan 25.000 euro en een actieradius van meer dan 300 kilometer, zet Citroën andere volumemerken een hak. Maar hoe heeft Citroën het voor elkaar gekregen de Citroën ë-C3 zo'n aantrekkelijke prijs te geven? We ontrafelen dit aan de hand van 6 bespaartips.
We hebben eerder geschreven dat de elektrische auto in de Verenigde Staten niet van de grond komt. En hoewel het land nog altijd achterloopt ten opzichte van andere westerse landen, lijken steeds meer Amerikanen toch warm te lopen voor de EV.
De Tesla Cybertruck is misschien wel de meest gehypete auto ooit. Meer dan vier jaar werd de marktintroductie uitgesteld, maar nu heeft Elon Musk eindelijk iets concreets gezegd over levertijden. Hij is overtuigd van het succes van de Cybertruck, maar ziet ook beren op de weg.
In Nederland zie je veel meer elektrische auto's rijden dan in het buitenland. Toch zijn de gemiddelde verkoopcijfers van EV’s wereldwijd rooskleuriger dan je denkt.
Ooit waren mpv’s gewilde auto’s, maar door de groeiende populariteit van suv’s werd de carrosserievorm naar de achtergrond verdreven. Maar een comeback hangt in de lucht. Alfa Romeo grijpt terug naar een model uit 1954, als concurrent voor de Volkswagen ID.Buzz.
Tijdens de onthulling van de Kia EV3, EV4 en EV5 kwam een goedkope elektrische auto van 28.500 euro ter sprake. Daar hebben wij wel oren naar! Dit weten we over de Kia EV2: een mix van feiten en geruchten.
De goedkope elektrische auto van 25.000 euro of minder is door verschillende merken aangekondigd, waaronder Volkswagen en Renault. Het is echter Citroën dat in zijn vuistje lacht. Dit is de nieuwe Citroën ë-C3, de eerste goedkope elektrische auto in het B-segment.
Hoe fanatiek je ook stekkert, op lange ritten raakt het accupakket van de Toyota Prius (2023) een keer leeg en dan schakelt de plug-in hybride over op benzine. Hoe zuinig is de Prius dan nog?
De nieuwe Kia EV5 is een elektrische suv van circa 47.000 euro die de strijd aangaat met populaire elektrische gezinsauto’s zoals de Tesla Model Y en de Skoda Enyaq.
Met de Kia EV4 presenteert Kia 'een nieuwe definitie van de elektrische sedan'. Het is maar goed dat Kia dit erbij zegt, want de Kia EV4 lijkt in niets op de sedan zoals wij die kennen.
Nio onderscheidt zich van andere EV-bouwers met zijn accuwisselstations. Die vernieuwende techniek blijkt succesvol: de Chinezen wisselden deze week hun 30 miljoenste batterij wereldwijd. Hoe staat Nio er in Nederland voor?
Continental houdt zich niet alleen bezig met banden, maar ook met remsystemen. Samen met start-up DeepDrive denkt Continental al snel een geavanceerde wielmotor met ingebouwde rem productieklaar te hebben. Dat zou een revolutie voor elektrische auto's kunnen inluiden.