Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Peugeot 208 is Auto van het Jaar 2020

Er klonk geen applaus toen vanmiddag in Genève de Auto van het Jaar 2020 werd gepresenteerd. De nieuwe Peugeot 208 won voor een lege zaal, want vanwege de uitbraak van het coronavirus is de Autosalon van Genève afgeblazen. Hij werd op de hielen gezeten door de Tesla Model 3 en Porsche Taycan.

Het was al vrij snel duidelijk dat de Peugeot ging winnen. De Tesla Model 3 scoorde één eerste plaats meer dan de 208, maar moest ook genoegen nemen met een paar lage noteringen. De top drie ziet er dus als volgt uit: Peugeot 208 op één (281 punten), Tesla Model 3 op twee (242 punten) en Porsche Taycan op drie (222 punten). Daarachter konden de Renault Clio (211 punten) en Ford Puma (209 punten) nog aanhaken, maar de Toyota Corolla (152 punten) en BMW 1-serie (133 punten) niet.

Gelijkspel in 2019

Vorig jaar was de verkiezing uitermate spannend. Toen alle landen hun stemmen hadden uitgebracht stonden er twee auto's op de eerste plaats: de Jaguar I-Pace en Alpine A110. De winnaar werd bepaald door te kijken naar het aantal eerste plaatsen. De Jaguar won omdat hij er twee meer had dan de Alpine. Op plek drie bleef de Kia Ceed slechts drie punten achter op de I-Pace en A110.

Zes keer Peugeot

De Auto van het Jaar-verkiezing wordt sinds 1964 gehouden. Peugeot is een van de meest succesvolle merken, met zes titels. In 1969 ging de 504 er met de hoofdprijs vandoor en daarna volgden ook overwinningen voor de 405 (1988), 307 (2002), 308 (2014), 3008 (2017) en nu de 208. Tesla werd in 2014 derde met de Model S. Porsche won de Auto van het Jaar-verkiezing één keer, verbazingwekkend genoeg met de 928: de beoogde opvolger voor de 911, die werd aangedreven door een 4,5-liter V8.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Nieuwe Hyundai Santa Fe oogt ondeugend maar is dat niet

Autonieuws

Consumentenbond klaagt Volkswagen aan om sjoemelsoftware

Autonieuws

Coronacrisis: McLaren ontslaat een derde van zijn medewerkers

Autonieuws
Ontdek meer