Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Renault stopt met de Scenic, Espace en Talisman

Renault wil in de komende drie jaar flink in de kosten snijden. In totaal moet er zo'n 2 miljard euro bespaard worden en dat gaat onder meer gebeuren door de Scenic, Espace en Talisman te schrappen. Renault wil zich - net als andere fabrikanten - vooral gaan richten op suv's en crossovers.

"De bezuinigingsplannen zijn nog niet definitief", aldus een anonieme bron tegen persbureau Reuters, "maar de Scenic, Espace en Talisman worden zeker weten geschrapt. De focus komt op suv's en crossovers te liggen." En dat is niet gek. De populariteit van zakensedans in het d-segment en (midi-)mpv's is nog nooit zo laag geweest. Het koperspubliek gaat nu eerder voor een suv of crossover.

Verkopen finaal ingezakt

In Nederland is dat goed te zien aan de verkoopcijfers. De Renault Scenic was in 2004 nog goed voor bijna 15.000 exemplaren, maar vorig jaar bleef de teller staan op 1404. Hetzelfde geldt voor de Espace, die eveneens in 2004 een topjaar had (4477), maar nu is afgegleden naar 180 stuks. De Talisman kwam in 2019 tot 311 exemplaren. Voorganger Laguna haalde in 2003 een piek van 13.576.

Ongelukkig huwelijk met Nissan

Renault noteerde in 2019 zijn eerste verlies in tien jaar en is nu natuurlijk hard geraakt door de coronacrisis. Daarbij zit de Franse fabrikant vast in een ongelukkig huwelijk met het Japanse Nissan. De gevallen topman Carlos Ghosn - die in Japan van zelfverrijking en corruptie is beschuldigd - hield de alliantie bij elkaar, maar sinds zijn arrestatie (en ontsnapping) is er nog meer wantrouwen tussen Renault en Nissan dan voorheen.

Mogelijk fabrieken dicht

Volgens waarnemend directeur Clotilde Delbos zijn er geen taboes meer. Om kosten te besparen gaan er mogelijk fabrieken dicht, met alle gevolgen van dien voor de medewerkers. En dat zal in Frankrijk waarschijnlijk op veel verzet stuiten, want Renault heeft afgelopen maand bij de staat aangeklopt voor financiële steun.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Opel Mokka prijzen allemaal bekend: welke versie moet je hebben?

Autonieuws

Nieuwe BMW 4-serie Cabrio is zowaar elegant

Autonieuws

Hyundai i20 N Line heeft zich lekker sportief aangekleed

Autonieuws
Ontdek meer