Waarom de toekomst van de IAA in Frankfurt onzeker is

De IAA in Frankfurt – die nog tot en met 22 september duurt – staat op de tocht. Althans, in zijn huidige vorm. Volgens de Duitse krant Handelsblatt denken autofabrikanten na over een nieuw format, waarbij de nadruk niet zou liggen op nieuwe modellen, maar op mobiliteit als geheel.

Autoshows hebben het moeilijk. De IAA in Frankfurt – normaal gesproken een van de grootste en belangrijkste beurzen ter wereld – viel dit jaar dan ook tegen. Onder meer Alfa Romeo, Citroën, Ferrari, Fiat, Jeep, Kia, Nissan, Peugeot, Toyota en Volvo lieten verstek gaan en ook het aantal primeurs lag lager dan in 2018.

Minder standhouders

Het aantal standhouders lag dit jaar 20 procent lager, aldus Handelsblatt. De bedrijven die wel aanwezig waren op de IAA kozen duidelijk voor een bescheidener aanpak. BMW en Mercedes-Benz hadden bijvoorbeeld veel kleinere stands. In totaal was het beursoppervlak dit jaar 16 procent kleiner in vergelijking met vorig jaar.

Toekomstige edities

Het Verband der Automobilindustrie (VDA), dat de IAA organiseert, gaat in gesprek met fabrikanten over ideeën voor toekomstige edities. Bestuursvoorzitter Bernhard Mattes kondigde deze week onverwacht zijn vertrek aan. De VDA heeft achter zijn rug om een headhunter ingeschakeld om een vervanger voor Mattes te vinden, dus houdt die laatste de eer aan zichzelf.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

In deze auto’s rijden de bekendste dj’s ter wereld

Autonieuws

CDA: 'Gebruik Rijkswaterstaat-camera's om verkeershufters te pakken'

Autonieuws

Deze autoband kan zichzelf oppompen

Autonieuws
Ontdek meer