Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

De Mercedes-Benz G-Klasse wordt elektrisch: maak kennis met de G 580 met EQ-Technologie. Heeft deze elektrische variant nog steeds het onverwoestbare karakter van het origineel, of is het vooral een vorm zonder inhoud? Tijd voor een uitgebreide proefrit.

De Mercedes-Benz G 580 in één oogopslag

  • Met vier krachtige elektromotoren
  • G-Turn: stilstaand rondjes draaien zoals een tank
  • Extreem zwaarlijvig: gewicht van meer dan 3.000 kilogram
  • Markante uitstraling
  • Een luxe icoon met fors prijskaartje

Korte geschiedenis: hoe is de elektrische G-Klasse ontstaan?

Voordat we op de techniek en rijbeleving ingaan, even een stap terug. De elektrische G-Klasse werd voor het eerst aangekondigd als conceptcar op de IAA in 2021, onder de naam Concept EQG. Mercedes-Benz wilde laten zien dat zelfs de meest traditionele modellen klaar zijn voor een elektrische toekomst. De belofte: een G-Klasse die net zo capabel is als voorheen, maar dan zonder uitstoot. Geen compromis, maar evolutie.

Dat klonk ambitieus, zeker voor een auto die zijn reputatie deels dankt aan de grom van een V8 en zijn brute mechaniek. Toch hield Mercedes woord. In 2024 verscheen de productieversie: de Mercedes-Benz G 580 met EQ-Technologie, met vier elektromotoren en een accupakket van 116 kWh. En dat allemaal in een carrosserie die trouw is gebleven aan het originele design.

CR-40 - AutoScout24 - Mercedes-Benz G 580 foto5

Heeft een Mercedes-Benz G 580 concurrenten?

Tja, dat is natuurlijk een goede vraag. Auto’s zoals de G 580 zijn er maar weinig. Je zou een Tesla Model X kunnen overwegen. Buiten Europa zijn auto’s als de Rivian R1S en GMC Hummer EV interessant. De elektrische Range Rover zou ook een alternatief kunnen zijn.

Hoe krachtig is de Mercedes-Benz G 580?

Kracht heeft de Mercedes-Benz G 580 in overvloed. De vier elektromotoren leveren samen 432 kW (588 pk) en een ronduit absurde 1.164 Nm aan koppel. Daarmee accelereert de kolos van ruim 3.000 kg in slechts 4,7 seconden naar 100 km/u. Een SUV die aanvoelt als een sportwagen, en dat zonder geluid. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. Dat lijkt bescheiden, maar is meer dan voldoende voor dit type auto. De vier motoren sturen ieder wiel afzonderlijk aan, wat zorgt voor maximale grip onder alle omstandigheden. En dat opent de deur naar unieke functies: G-Turn bijvoorbeeld, waarmee de auto om zijn as kan draaien alsof het een tank is. Verder is er G-Steering, dat offroad manoeuvreren vergemakkelijkt.

CR-40 - AutoScout24 - Mercedes-Benz G 580 foto16

Wat is de actieradius van de elektrische Mercedes-Benz G-Klasse?

In theorie moet je met het 116 kWh accupakket (netto 107,8 kWh) 455 kilometer volgens WLTP kunnen rijden. Maar de praktijk is weerbarstiger. Door de aerodynamica van een baksteen en het hoge gewicht kom je met normaal rijgedrag eerder uit op ongeveer 300 kilometer. Bij stevig gebruik of offroad rijden zelfs minder.

Opladen gaat met maximaal 200 kW DC, waarmee je het batterijpakket in 32 minuten van 10 naar 80 procent brengt. Thuis of bij publieke AC-laders laad je met 11 kW, maar dan ben je wel ruim 11,5 uur bezig voor een volle accu. Dat is sneller dan je zou verwachten voor een auto van dit formaat, maar nog steeds iets om rekening mee te houden op lange ritten.

Hoe rijdt de elektrische G-Klasse?

De zitpositie is zoals het hoort in een G-Klasse. Je zit extreem hoog en kijkt via een vierkante carrosserie goed uit op de weg. Je voelt je letterlijk ‘the king of the road’ in een G-Klasse. Wat direct opvalt is hoe stil en soepel alles gaat. Geen motorgerommel, geen trillingen. Dankzij het lage zwaartepunt van het accupakket voelt de G 580 stabieler en minder topzwaar aan dan zijn brandstofbroers. Dat komt het rijgedrag op asfalt ten goede. Bochten neemt hij met meer controle dan je zou verwachten, al moet je niet vergeten dat hij meer dan 3.000 kilogram weegt. Remmen vereist wat planning en snelle richtingsveranderingen voelen log aan. Ook op de snelweg blijft hij windgevoelig, iets wat inherent is aan zijn rechtopstaande ontwerp.

CR-40 - AutoScout24 - Mercedes-Benz G 580 foto14

Hoe praktisch is de elektrische G-Klasse?

Qua afmetingen is de elektrische G nauwelijks veranderd ten opzichte van de benzinevariant. Met een lengte van 4.624 mm, een breedte van 2.187 mm en een hoogte van 1.986 mm is het nog steeds een imposante verschijning. Dankzij de wielbasis van 2.890 mm biedt de auto een ruim interieur voor vijf inzittenden. De bagageruimte van 620 liter is royaal, maar de zijwaarts openende achterdeur blijft onhandig in krappe parkeervakken. Parkeren is sowieso een uitdaging, mede door de grote draaicirkel van 13,6 meter. En met spiegels uitgeklapt ben je ruim 2,18 meter breed. Toch weet je dit als je een G-Klasse koopt. Je kiest hem niet om zijn praktische kwaliteiten, maar vanwege zijn uitstraling en mogelijkheden. De G is dan ook vooral een statussymbool.

Is het nog een echte G-Klasse?

Deze vraag is misschien wel de belangrijkste. Want ja: de G 580 kan nog steeds alles wat een G-Klasse moet kunnen. Dankzij de vier elektromotoren en slimme software is hij offroad zelfs capabeler dan ooit. De tractiecontrole, hellingshoek-assistentie en terreinmodi maken korte metten met modder, zand of sneeuw. Zelfs steile hellingen vormen geen enkel obstakel.

Maar aan de andere kant: zonder het diepe gorgelen van een V8 en met dat enorme gewicht, mist hij een stukje karakter. Waar de benzineversie rauw en levendig aanvoelt, is de G 580 verfijnd en berekenend. Voor liefhebbers van mechanische beleving kan dat een gemis zijn. Toch compenseert hij dat met technologie, prestaties en stilte. Rijd je vaak in de stad of op de snelweg, dan is deze elektrische G zelfs comfortabeler dan zijn voorgangers. Je hoort amper iets, hij schiet vooruit zonder nadenken en het onderstel is verrassend soepel.

Wat kost een Mercedes-Benz G 580?

De Edition One is het lanceringsmodel en is tot de nok toe gevuld met luxe, technologie en optische verwennerij. De prijs? Ongeveer 200.000 euro. De reguliere G 580 start vanaf circa 150.000 euro, wat hem logischerwijs in het hoogste segment plaatst. Maar wie een G-Klasse overweegt, rekent sowieso niet in tientjes.

CR-40 - AutoScout24 - Mercedes-Benz G 580 foto8

Conclusie review elektrische Mercedes-Benz G-Klasse

De Mercedes-Benz G 580 met EQ-Technologie is zonder meer een indrukwekkende prestatie. Mercedes-Benz heeft de kunst verstaan om het karakter van de G-Klasse te behouden, terwijl het aandrijflijn volledig elektrisch is geworden. Voor de purist is het even slikken: geen motorgeronk, geen mechanische rauwheid. Maar daar tegenover staat een stillere, soepelere, snellere en technologisch geavanceerdere G-Klasse dan ooit. Je koopt deze auto nog steeds niet uit rationele overwegingen. Je koopt hem omdat je iets unieks wilt. En daarin stelt ook deze elektrische variant niet teleur. Maar dat gewicht, oef!

Technische gegevens

Merk en model Mercedes-Benz G 580
Lengte x breedte x hoogte 4,62 x 2,19 x 1,99 meter
Wielbasis 2,89 meter
Inhoud bagageruimte 620 liter
Ledig gewicht 2.985 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Brandstofsoort 100% elektrisch
Vermogen 432 kW (588 pk)
Koppel 1.164 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7 sec
Accupakket 116 kWh
Actieradius (WLTP) 468 km
Verbruik 28,0 kWh/100 km
AC-laadcapaciteit 11 kW
DC-snellaadcapaciteit 200 kW
CO₂-uitstoot 0 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

TEST – Waarom de elektrische Mercedes-AMG EQE 53 het koopje van de maand is

Autotests · Vergelijk autotests

Mercedes GLC review: laat zien waarom suv’s geweldig zijn

Autotests · Vergelijk autotests

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer