Review – Volvo XC90 (2025): Zweedse familiebunker

In een wereld vol snelle modelwissels blijft de Volvo XC90 opvallend trouw aan zijn basis uit 2015. Na een facelift in 2019 volgt in 2025 opnieuw een update. Geen revolutie, wel verfijning. Maar is deze SUV anno 2025 nog steeds relevant? Tijd voor een hernieuwde blik.

De Volvo XC90 in één oogopslag

  • Verfijnd interieur met Google-infotainment
  • Zevenzitter met praktische indeling
  • Krachtige plug-in hybride aandrijflijn
  • Veiligheidssystemen erg ‘safe’ afgesteld
  • Hoog prijsniveau, garantieperiode beperkt

Korte geschiedenis Volvo XC90

Voordat we instappen in het huidige model, nemen we een kleine omweg naar het ontstaan van de Volvo XC90. De allereerste Volvo XC90 verscheen in 2002. Het was Volvo’s antwoord op de almaar groeiende vraag naar grote, luxueuze SUV’s. Merken als BMW en Mercedes-Benz waren al langer actief in het segment, maar Volvo had zich tot dan toe beperkt tot stationwagens en sedans. De XC90 betekende dus een flinke koerswijziging.

Wat de eerste XC90 onderscheidde, was zijn sterke focus op veiligheid. Het is en blijft natuurlijk wel Volvo. Het model introduceerde een aantal technologische innovaties die hun tijd ver vooruit waren. Denk aan het Rollover Protection System (ROPS), dat het risico op kantelen fors verminderde en een geavanceerd Side Impact Protection System (SIPS) in combinatie met gordijnairbags. Zelfs aan de veiligheid van andere weggebruikers werd gedacht, dankzij een ‘meegevende’ subframeconstructie die schade aan kleinere voertuigen bij botsingen moest beperken.

De XC90 bleek een schot in de roos. Hij werd een enorm verkoopsucces, vooral in Europa en Noord-Amerika. Tussen 2002 en 2014 rolden er meer dan 630.000 exemplaren van de band. De SUV vestigde Volvo als een serieuze speler in het hogere segment.

CR-57 - AutoScout24 - Volvo XC90 2025 foto6

Tweede generatie Volvo XC90 in 2015

Toen in 2015 de tweede generatie het levenslicht zag, waren de verwachtingen hooggespannen. Het model debuteerde als eerste op Volvo’s nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) en werd voorzien van een opvallend minimalistisch interieur, typisch Scandinavisch met veel licht hout en zachte materialen. Qua veiligheid werd opnieuw een stevige stap gezet, met moderne rijhulpsystemen en een semi-autonome rijfunctie voor snelweggebruik.

Maar op het gebied van aandrijving viel het allemaal wat tegen. De concurrentie had inmiddels niet stilgezeten. Merken als Audi, Mercedes-Benz en BMW brachten steeds geavanceerdere en sterkere aandrijflijnen uit, soms zelfs volledig elektrisch. De XC90 beperkte zich echter tot conventionele motoren met een mildhybride of plug-in hybride ondersteuning. Geen revolutie, eerder een evolutie.

CR-57 - AutoScout24 - Volvo XC90 2025 foto17

2025: een nieuwe outfit voor de tweede generatie Volvo XC90

Nu zijn we aangekomen bij het modeljaar 2025. De Volvo XC90 is inmiddels tien jaar op de markt, maar dat zie je er niet direct aan af. De auto heeft een lichte uiterlijke opfrisbeurt gehad. Aan de voorzijde is een nieuwe grille te vinden, waarbij de sierlijke spijlen mooi in elkaar overlopen. De rest van het design bleef grotendeels onaangetast. De kleur Mulberry Red is nieuw en geeft de auto een warme, chique uitstraling.

Binnenin is de transformatie groter. Het interieur kreeg een facelift die vooral voelbaar is in de materialen en de techniek. De afwerking is verfijnder, het infotainmentsysteem van Google werkt intuïtiever en sneller. En het geheel voelt nog huiselijker aan. Alsof je in een Scandinavische woonkamer op wielen zit. Voor veel kopers is dat exact wat ze zoeken: rust, comfort, overzicht.

De XC90 blijft trouw aan zijn belofte als zevenzitter. Alle stoelen zijn individueel verstelbaar en zelfs de derde zitrij biedt voldoende ruimte voor twee volwassenen tot circa 1,70 meter. In- en uitstappen is eenvoudig dankzij slimme systemen voor het omklappen van de stoelen op de tweede rij. En wie liever bagage meeneemt dan passagiers, klapt simpelweg de stoelen plat. Met 668 liter bagageruimte standaard en 1.281 liter met neergeklapte achterstoelen, is ruimte geen probleem.

CR-57 - AutoScout24 - Volvo XC90 2025 foto18

Krachtige aandrijflijn met beperkte EV-actieradius

De enige beschikbare versie in Nederland is de T8 Recharge plug-in hybride. Die heeft een systeemvermogen van 334 kW (455 pk) en 709 Nm koppel. Daarmee sprint de SUV in slechts 5,4 seconden naar de 100 km/u. Niet slecht voor een auto die rijklaar 2.297 kilogram weegt. De topsnelheid is, zoals gebruikelijk bij Volvo, begrensd op 180 km/u. Op papier is het allemaal indrukwekkend, zeker in combinatie met een 71 liter grote benzinetank en een accupakket van 19 kWh. In theorie haal je daarmee een elektrische actieradius van 69 kilometer. In de praktijk is het eerder 45 kilometer, afhankelijk van het rijgedrag en de temperatuur. Daarmee loopt Volvo achter op concurrenten die al 100 kilometer of meer halen op één acculading. Wie niet oplaadt, merkt bovendien dat het verbruik van de viercilinder-benzinemotor stevig oploopt.

Veiligheid kent zijn grenzen

Een belangrijk speerpunt van de XC90 is en blijft veiligheid, zowel passief als actief. Het aantal rijhulpsystemen is enorm en Volvo laat je er weinig aan veranderen. Waar andere merken vaak knoppen bieden om bepaalde functies tijdelijk uit te zetten, kiest Volvo voor een meer rigide benadering: systemen staan aan en daar moet je mee leven. De rijstrookassistent en snelheidswaarschuwing zijn als enige wel uitschakelbaar, maar een systeem als de ESC (elektronische stabiliteits controle) niet.

Op sommige momenten - bijvoorbeeld op gladde bergwegen in Lapland, waar Volvo de auto testte - werkt dat uitstekend. De auto grijpt in voordat het spannend wordt, voelt stabiel en betrouwbaar aan. Maar in andere omstandigheden kan het frustreren. Als je even snel kracht nodig hebt, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, is het niet altijd handig als de auto het motorvermogen terugneemt. Een beetje keuzevrijheid zou geen kwaad kunnen. Al is het maar via een instellingsmenu waarbij je twee keer op ‘akkoord’ moet drukken. Je wilt tenslotte ook als bestuurder de baas blijven over je eigen auto.

Wat krijg je voor je geld?

De Volvo XC90 is nog altijd een ruime, comfortabele en luxe SUV, maar hij is ook duur. De vanafprijs bedraagt anno 2025 ruim 93.500 euro. En voor de rijk uitgeruste versie waarin wij reden, tikt de teller zelfs de 100.000 euro aan. Daarmee begeef je je op terrein waar BMW en Mercedes-Benz modellen hebben met een modernere aandrijflijnen. Ook zijn er in deze prijsklase volledig elektrische alternatieven met een hoge actieradius en vaak ook snelle laadtijden. Denk aan een Kia EV9, die aanzienlijk ruimer is, standaard zeven zitplaatsen biedt en een fors lagere prijs heeft.

Wat biedt Volvo daar dan tegenover? Een enorm gevoel van rust, stilte en geborgenheid. De afwerking is op hoog niveau en het geluidscomfort is voorbeeldig. Voor gezinnen die vooral waarde hechten aan veiligheid, comfort en Scandinavische luxe, is dit nog steeds een aantrekkelijke keuze. Wat wel wringt, is de garantietermijn. Volvo biedt standaard slechts twee jaar garantie, waar veel andere merken al vijf of zelfs zeven jaar bieden. Wil je meer, dan betaal je extra. Dat voelt karig voor een premiummerk.

CR-57 - AutoScout24 - Volvo XC90 2025 foto20

Conclusie review Volvo XC90

De Volvo XC90 is al wat op leeftijd. Qua aandrijflijn is de auto niet meer toonaangevend. Qua prijsstelling is hij moeilijk te verantwoorden, maar wie de auto beoordeelt op rijcomfort, interieurkwaliteit en veiligheid, krijgt nog altijd een topklasse SUV. Voor gezinnen die waarde hechten aan rust, degelijkheid en stijl, blijft dit een aantrekkelijke keuze. Niet omdat hij de modernste is, maar juist omdat hij zo betrouwbaar en volwassen aanvoelt.

Technische gegevens

Merk en model Volvo XC90
Lengte x breedte x hoogte 4,95 x 2,14 x 1,77 meter
Wielbasis 2,94 meter
Inhoud bagageruimte 640 tot 1.816 liter
Ledig gewicht 2.197 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.950 kg
Brandstofsoort Benzine-elektrisch
Vermogen 335 kW (455 pk)
Koppel 709 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,4 sec
Accupakket 19 kWh
Verbruik 3,5 tot 4,2/100 km
AC-laadcapaciteit 6,4 kW
CO₂-uitstoot 84 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel