Audi A6 2005 tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Audi A6, de geboorte van een bijzondere auto

Soms is het ontwikkelen van een nieuwe auto een kwestie van voortborduren op het bestaande succes van een reeds bestaand model. Zo is ook het ontstaan van de Audi A6 te verklaren. De voorganger van deze inmiddels legendarische Duitse middenklasser is immers de bekende Audi A100. Het laatste model van de Audi A100 rolde in 1994 van de band en werd voorzien van nieuwe voor- en achterlichten, een andere grille en ook de carrosserie werd op diverse punten onder handen genomen. En zo zag de Audi A6, volledig geheten Audi A6 C4, het levenslicht. De eerste generatie was verkrijgbaar in maar liefst 11 varianten wat betreft de uitvoering met een benzinemotor. Dit was met name om de directe concurrentie met merken zoals Mercedes, BMW en Chrysler aan te kunnen. Hierbij sprongen de sportuitvoeringen er nog het meest uit, zeker als we kijken naar het aantal pk's wat deze wagens konden produceren. Bleef de gewone A6 netjes op een respectabele 100 pk zitten in de 2.0 liter uitvoering, de sportmodellen slaagden erin om maximaal 326 pk te leveren in combinatie met een 4.2 V8 motor.

Audi, een Duitser met Italiaanse passie

De Audi A6 2005 is alweer de derde generatie van dit model. In vergelijking met de eerdere modellen kreeg de Audi A6 nu een nieuwe single-frame grille, werden er andere bumpers ontworpen en ook de lichtunits werden onder handen genomen. Verantwoordelijk voor het totale ontwerp is Walter Maria de Silva, de bekende, Italiaanse designer die wat betreft het ontwerpen van auto's zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in de Italiaanse auto-industrie. Na een langdurige carrière als industrieel ontwerper is hij sinds 2002 verantwoordelijk voor de ontwerpen in de sportieve tak van de Volkswagen Group waar Audi ook onder valt. Voor de derde generatie werd gekozen voor een langere wagen, 12 centimeter extra maar liefst, en ook de wielbasis werd met 8 centimeter vergroot. Naast verschillende cosmetische ingrepen werd er ook bewust gewerkt aan een model met een milieuvriendelijke uitstraling. Zo werd er afgestapt van de vijf-kleppentechnologie van de twee voorgaande generaties. In plaats hiervan werd gekozen voor 'Fuel Stratified Injection'. In goed Nederlands betekent dit niets anders dan gelaagde directe brandstofinjectie. Hierdoor werd het milieu minder belast en werkte het ook nog eens prestatieverhogend. Dat hierdoor ook een lager brandstofverbruik werd gerealiseerd zal menig Audi-liefhebber aangenaam verrassen.

De variaties

De Audi A6 2005 was verkrijgbaar in twee uitvoeringen, te weten de Limousine en de Avant. Voor beide variaties waren verschillende modellen beschikbaar, beginnend met de relatief eenvoudige 2.0 TFSI met een maximumsnelheid van 227 kilometer per uur tot een forsere uitvoering met een 4.2 V8 motor die een slordige 335 pk wist te leveren, goed voor een (begrensde) topsnelheid van 250 kilometer per uur. In de huidige markt voor tweedehands wagens in het middensegment steekt de Audi A6 er met kop en schouders bovenuit. Niet alleen door de verbeteringen ten aanzien van het brandstofverbruik maar ook het totale ontwerp zorgt voor een buitengewoon aantrekkelijk model dat synoniem staat voor sportiviteit en comfort. Dat de voormalige directeur van het Alfa Romeo Design Center, Walter Maria de Silva heeft gekozen voor het platform van de Volkswagen C6 bij het ontwerp van deze Audi is daar mede debet aan.