Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-308-front

Ferrari 308

1 / 3
ferrari-308-front
ferrari-308-side
ferrari-308-back

Sterke punten

  • Redelijke prijs ondanks populariteit
  • Sportieve rijprestaties
  • Geschikt als investering

Zwakke punten

  • Gevoelige apparatuur
  • Problemen door lekkende softtop
  • Hoge reparatieprijzen

Ferrari 308 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari 308, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari 308: Sportieve legende met herkenningseffect

De Ferrari 308 is een sportwagen geproduceerd tussen 1975 en 1985, die van het begin tot het einde van zijn productie werd vervaardigd als coupé en cabriolet (genaamd: Spider). De slanke carrosserie overtuigt door zijn cultstatus die hij heeft verworven met de "Magnum"-serie en zijn sportieve prestaties. Ten tijde van de productie was het Ferrari's meest populaire model. Lees meer

Interesse in een Ferrari 308

Ferrari 308 occasions
Ferrari 308 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Enorme funfactor dankzij geweldige retrolook en goede handling.
  • Echt sportwagen gevoel.
  • Krachtige motor met maximaal 255 pk.
  • Geweldig en opvallend motorgeluid.
  • Kan worden geregistreerd als een klassieke auto. Dit leidt tot lage kosten.

Belangrijke gegevens

Motor

In 1981 waren 6.116 Ferrari 308's gebouwd (2897 GTB's en 3219 GTS's) in zes jaar productie. De latere modellen van de 308 zijn minder populair vanwege het geoptimaliseerde motormanagement. De inlaatspruitstuk inspuiting wordt als minder sprankelend beschouwd dan die van de voorgangers met vier dubbele carburateurs.

De 308 was de eerste keer, buiten de racerij, dat Ferrari standaard V6 motoren en V8 middenmotoren gebruikte. Ook nieuw was het ontwerp met de middenmotor. In de versie met 3,0-liter motor leverde de auto 227 pk. Hiermee bereikte de Ferrari 308 een topsnelheid van iets meer dan 250 kilometer per uur. De coupé accelereerde van nul tot 100 kilometer per uur in zes seconden.

De eerste modelgeneratie van de Ferrari 308 is uitgerust met carburator/injectie-technologie. Dit zorgt voor een hoog brandstofverbruik, maar ook voor het geliefde rijke geluid. De tweede editie met carburator/injectie-technologie is minder dorstig, maar ziet er ook minder sterk uit. Qua gewicht hebben de twee varianten niet veel gemeen. De Amerikaanse modellen wegen echter altijd een paar kilo meer dan die voor de Europese markt.

Met een van de krachtigste varianten met 240 pk levert de Ferrari 308 zelfs vanuit hedendaags perspectief bovengemiddelde prestaties. Hij doet alleen qua brandstofverbruik onder voor zijn moderne rivalen.

Afmetingen

Met afmetingen van 4,23 meter in lengte, 1,72 meter in breedte en 1,12 meter in hoogte is de Ferrari 308 een typische sportwagen. De lage hoogte zorgt voor een bijzonder dynamische uitstraling. Deze snelle bak is echter niet ontworpen voor een vakantie of een gezin.

Bouwperiode 1975 - 1989
Lengte, breedte, hoogte 4,2 m x 1,7 m x 1,12 m
Wielbasis n.b.
Inhoud bagageruimte n.b.
Ledig gewicht 1.286 - 1.470 kg
Toegestane maximum massa n.b.
Cilinderinhoud 2.926 cm³
Koppel n.b.
Topsnelheid 240 - 258 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5 s
Tankinhoud n.b.
Verbruik 12,7 -15,58 l
CO²-uitstoot n.b.

Varianten

De eerste variant van de Ferrari 308 (GTB en GTS) en de tweede (GTBi en GTSi) verschillen niet significant in ontwerp. Maar wel qua motor. Terwijl de vroege modellen waren uitgerust met viervoudige dubbele carburateurs, gebruiken latere modellen spruitstukinspuiting. Tegelijkertijd vallen het brullende geluid van de V8 en het scherpe reactievermogen van de laatste enigszins weg, althans wat het gevoel betreft.

Prijs

Wie tegenwoordig thuis een Ferrari 308 in zijn garage wil zetten, maakt een goede kans. Ondanks zijn beroemdheidsstatus kan hij vrij goedkoop worden gekocht voor een Italiaanse sportwagen. Qua prijs lag de Ferrari 308 onder de traditionele Ferrari's met V12-motor, omdat een nieuwe klantenkring moest worden aangesproken.

Een Ferrari 308 is vandaag de dag te koop vanaf ongeveer 50.000 euro. Maar zoals gebruikelijk in het klassieke autosegment is er geen bovengrens aan de prijs. Een volledig gerestaureerd exemplaar is aanzienlijk duurder dan een eenvoudig exemplaar. Klassieke auto's kunnen 75.000 euro kosten, maar ook 225.000 euro. Het is echter de moeite waard om een Ferrari 308 uitgebreid te laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf voordat u hem koopt. Reparaties kunnen te voelen zijn in de portemonnee.

Design

Exterieur

Toen de door Bertone ontworpen 308 GT 4 niet het gewenste succes behaalde, gaf Enzo Ferrari aan Sergio Pininfarina de opdracht om de Ferrari 308 GTB te ontwerpen. Naast de stalen carrosserie bedacht Pininfarina voor zijn Ferrari ook enkele modellen van GFK. Dit materiaal werd gekozen omdat het sneller te verwerken was dan een plaatstalen versie. Dankzij de eliminatie van de twee achterste zitplaatsen werd het sportieve en stijlvolle silhouet bereikt. De Ferrari 308 wordt gebouwd als coupé en cabriolet. Inklapbare koplampen, een wigvorm en een langwerpige achterkant met vier ronde achterlichten en grote luchtopeningen. zijn kenmerk ontwerpeigenschappen, die de Ferrari 308 ook heeft.

Interieur

De uitrusting is, typisch voor een sportwagen uit de jaren '70, beheersbaar gehouden. Door het scherpe chassis lijdt de bouwkwaliteit eronder. Het materiaal "werkt", zogezegd. De zittingen zijn laag en brengen dus een heerlijk nauw contact met de grond. Passagiers moeten echter behendig zijn om de uitgang elegant te beheersen.

Als je wilt genieten van zowel de rijprestaties als de visuele aantrekkingskracht, moet je zeker een proefrit maken voordat je koopt. Maar als je eenmaal comfortabel achter het stuur zit, rommelen acht cilinders achterin - en leveren tot 255 krachtige pk's uit een kleine drie liter cilinderinhoud. Met meer dan 200 km/u gaat het hard.

ferrari-308-interior

ferrari-308-interieur

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid toont de Ferrari 308 zijn leeftijd. De Italiaanse runabout heeft geen hulpsystemen voor de bestuurder, moderne airbags of zelfs elektronische stabiliteitscontrole. De veiligheidsgordels bieden waarschijnlijk het grootste veiligheidsvoordeel. Gezien de hoge snelheden is het ook essentieel om ze te gebruiken.

Als er Ferrari op staat, staat er Ferrari op de werkplaatsfactuur. De F308 wordt vaak in droge garages bewaard als verzamelobject. Schade aan de standaard is daarom niet ongewoon en moet vóór aankoop worden onderzocht. Overigens gaat het niet alleen om de carrosserie, de motor, de versnellingsbak en het chassis, maar ook om het interieur van de Ferrari 308, waar het sportieve onderstel en het zonlicht vaak bijdragen aan slijtage. Gebarsten lederen stoelen of losse onderdelen moeten worden gecontroleerd. Roest kan ook een probleem zijn. Bijzonder populair zijn de eerste 808 exemplaren van de GTB, die een GRP-carrosserie hebben in plaats van plaatstaal.

Alternatieven

De Corvette C3 biedt een alternatief voor de Ferrari 308. Hij wordt ook aangedreven door een V8-motor. Maar met aanzienlijk meer koppel (353 Nm bij 3600 tpm) en een krachtigere cilinderinhoud van 5.728 cm³.

Een wendbare Porsche 911 van de modelgeneratie tussen 1983 en 1989 wordt ook als concurrent beschouwd. Hoewel hij iets duurder in aanschaf is, biedt hij ook nog betere rijwaarden en meer wendbaarheid.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Ferrari 308?
De Ferrari 308 levert tussen 214 en 240 pk.
Wat kost een Ferrari 308?
Wie een Ferrari 308 wil kopen, moet rekening houden met een aankoopprijs van minstens 50.000 euro.
Wanneer moeten de remmen van een Ferrari 308 worden vervangen?
Zoals bij elk voertuig moet het remblok worden vervangen zodra de slijtagegrens is bereikt. Mogelijk moeten ook de remschijven worden vervangen. Bij een Ferrari 308 gaat het echter niet alleen om de slijtage zelf, maar ook om de leeftijd van de onderdelen, want zelfs als de auto niet regelmatig wordt verplaatst, veroudert het materiaal.
Wanneer moet een Ferrari 308 worden gekeurd?
Het is raadzaam de Ferrari 308 elk jaar voor het zomerseizoen te laten controleren. In de regel worden klassieke auto's in de winter opgeslagen.