Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-banner-l-01.jpg

Toyota cabrio

Toyota cabrio

De meest bekende Toyota cabrio modellen zijn de open versies van de Toyota MR2, maar vergeet ook niet de open versies van de RAV4 of de Celica. Je moet er soms naar zoeken, maar er is een Toyota cabrio in verschillende prijsklassen. Lees meer.

Highlights van Toyota cabrio

  • Het plezier van open rijden gecombineerd met betrouwbare en vaak zuinige techniek
  • De meeste Toyota cabrio modellen zijn prima te gebruiken als dagelijkse auto
  • Voor een relatief bescheiden bedrag rij je in een best exclusief model

Welke Toyota cabrio zijn leverbaar?

Toyota heeft in zijn rijke historie relatief weinig cabrio modellen geproduceerd, maar ze zijn er wel degelijk. Veruit het meest bekende en meest voorkomende Toyota cabrio model is de Toyota MR2, waarvan de meeste modelgeneraties zelfs uitsluitend als cabrio zijn geleverd. De eerste generatie Toyota RAV4 was ook leverbaar als cabrio, al kon alleen de achterste helft van het dak open. Meer exclusief zijn de open versies van de Toyota Celica en Paseo.

Modellen en uitvoeringen Toyota cabrio

Toyota staat bekend om zijn betrouwbaarheid, hybridetechniek en brede modelaanbod, maar niet zozeer om zijn cabrio modellen. Toch waren deze er wel degelijk. Het meest bekend is de cabrio versie van de Toyota MR2. Targaversies van eerdere modelgeneraties daargelaten, is vooral het laatste model uit 1999 als cabrio bekend. Sterker nog, er was alleen een cabrio variant. In sommige landen heette het model MR2 Spyder of MR2 Roadster. De Toyota MR2 was compact en licht van gewicht, met een middenmotor voor uitstekende wegligging en wendbaarheid. Zijn opvouwbare softtop kon eenvoudig worden geopend en gesloten, waardoor je snel van een dakloze rijervaring kon genieten. Het ontwerp van de MR2 Spyder was strak en sportief en het model bood een opwindende en responsieve rijervaring. Onder de motorkap had de Toyota MR2 een 1,8-liter viercilindermotor die verschillende vermogensniveaus had, afhankelijk van het jaar van productie en de markt. Hoewel het hoe dan ook geen krachtpatser was, bood de auto een goede balans tussen vermogen en gewicht.

De Toyota Celica is een sportieve compacte auto die van 1970 tot 2006 werd geproduceerd. Hoewel het merendeel van de Celica modellen coupés of liftbacks waren, bood Toyota vanaf 1987 ook cabrio versies aan. De cabrio varianten van de Toyota Celica waren beschikbaar in verschillende modelgeneraties en staan bekend om hun stijlvolle ontwerp en leuke rijervaring. De derde generatie Toyota Celica (ST162) debuteerde in 1987 met een cabrio versie die snel populair werd vanwege zijn aantrekkelijke uiterlijk en sportieve prestaties. Deze modellen werden aangedreven door verschillende viercilindermotoren en boden een open rijbeleving met het gemak van een elektrisch bedienbaar cabriodak. De vierde generatie Toyota Celica (ST182) werd gelanceerd in 1989 en introduceerde een nieuw ontwerp en verbeterde technologie. De cabrioletversie van deze generatie was nog steeds erg in trek bij autoliefhebbers en bood betere prestaties en rijeigenschappen. De vijfde generatie Toyota Celica (ST202 en ST204) uit de jaren '90 zette de traditie van de cabrio voort. Deze modellen hadden een opvallend ontwerp en werden aangedreven door krachtige motoren, waardoor ze geschikt waren voor liefhebbers van open rijden die ook van sportieve prestaties hielden.

De Toyota Paseo, een compacte coupé die van 1991 tot 1999 werd geproduceerd, had ook een cabrio versie die populair was bij liefhebbers van open rijden. De Toyota Paseo cabrio, met zijn stijlvolle ontwerp en compacte formaat, bood een plezierige cabrio ervaring voor bestuurders die op zoek waren naar een betaalbare en toegankelijke optie. Met een opvouwbare softtop die snel kon worden neergelaten om van de frisse lucht te genieten, was de Paseo cabrio een charmante toevoeging aan het Toyota gamma van cabrioletmodellen en vertegenwoordigde hij een betaalbare optie voor mensen die de vrijheid van open rijden wilden ervaren. De Toyota Paseo cabrio is echter nooit veel verkocht, zeker niet in ons land, en daarmee al vanaf het begin een zeldzame verschijning.

Ook de eerste generatie van de populaire Toyota RAV4 kende een soort cabrio versie, al ging het daarbij wel slechts om de achterste helft van het dak. Dat was een sofftop, die naar achteren gevouwen kon worden. Op de achterbank had je daardoor een cabrio beleving, terwijl de inzittenden voorin nog steeds onder een dak zaten. De Toyota RAV4 cabrio versie was alleen leverbaar voor de korte tweedeurs variant.

Kijken we over de grens, dan is de Toyota Solara Convertible nog een relatief populair Toyota cabrio model. De Toyota Solara Convertible is afgeleid van de Toyota Camry Solara, een middelgrote coupé die van 1998 tot 2008 werd geproduceerd voor met name de Noord-Amerikaanse markt. De cabrioletversie van de Solara werd geïntroduceerd in 1999 en was een populaire keuze onder liefhebbers van open rijden die ook de ruimte en het comfort van een vierzitsauto wilden behouden. In Europa is de Toyota Solara Convertible hooguit te vinden via grijze import.

Hoeveel kost een cabrio van Toyota?

Nieuwprijzen

Het is ondertussen alweer een tijd geleden dat Toyota voor het laatst nieuwe cabrio modellen leverde. Ook waren lang niet alle Toyota cabrio modellen officieel leverbaar in Nederland. De laatste was de Toyota MR2, waarvan de productie in 2005 ten einde liep. Het model had toen een nieuwprijs van rond de 35.000 euro. Bij introductie van het model in 2000 was de auto leverbaar vanaf zo’n 30.000 euro. In de jaren ’90 werd ook de cabrio versie van de toenmalige Toyota Celica in ons land geleverd, voor prijzen van omgerekend zo’n 40.000 tot 55.000 euro.

Prijzen voor occasions

Ondanks dat er vrij weinig Toyota cabrio modellen in Nederland zijn geleverd, is het occasionaanbod best breed te noemen. Vooral van de laatste modelgeneratie van de Toyota MR2 staan aardig wat exemplaren te koop. Qua prijzen moet je rekenen op zo’n 4.000 tot 16.000 euro, afhankelijk van de leeftijd, het aantal kilometers op de teller en de algemene technische staat van de auto. Eerdere modelgeneraties van de Toyota MR2 zijn schaars geworden en daar valt dan ook geen goede prijsindicatie voor te geven.

Ook voor de overige Toyota cabrio modellen geldt dat het aanbod beperkt is, wat het geven van een prijsindicatie lastig maakt. Van de Toyota Celica cabrio zijn nog wel een aantal exemplaren te vinden, voor prijzen van 7.000 tot een kleine 10.000 euro. Overige Toyota cabrio modellen zijn schaars, maar met wat geluk vind je nog een Toyota RAV4 cabrio of zelfs een Toyota Paseo cabrio. Die laatste was nieuw al zeldzaam in ons land. Als je ze vindt, zijn ze vaak niet duur, net als de varianten met vast dak. Voor minder dan 10.000 euro zijn doorgaans al wel goede exemplaren te vinden.

FAQ

Welke Toyota cabrio modellen zijn er?
De meest gangbare Toyota cabrio modellen zijn de Toyota MR2, de Toyota Celica cabrio, de Toyota RAV4 cabrio en Toyota Paseo cabrio. Wel geldt in alle gevallen dat het gaat om (relatief) zeldzame carrosserievarianten, zeker in vergelijking met de varianten met vast dak.
Wat kost een Toyota cabrio?
Nieuwe Toyota cabrio modellen worden niet meer geleverd. Een Toyota cabrio occasion is te vinden voor prijzen van zo’n 4.000 tot 16.000 euro. Het Toyota cabrio occasionaanbod bestaat voornamelijk uit de Toyota MR2.
Is een Toyota cabrio dagelijks te gebruiken?
Als bagageruimte geen prioriteit heeft, zijn veruit de meeste Toyota cabrio modellen prima dagelijks te gebruiken. De meest praktische Toyota cabrio is de RAV4 cabrio. Net als veel andere Toyota cabrio modellen begint dat model wel op leeftijd te raken, maar gezien de betrouwbare techniek hoeft dat geen probleem te zijn.