Honda motoren te koop tweedehands en nieuw

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Honda

De motorfiets uit Japan


Soichiro Honda, de oprichter van Honda, had vanaf het begin een vooruitziende ondernemingsopvatting: de prijs van een motorfiets moet altijd acceptabel blijven. Het productpalet moet bestaan uit gemotoriseerde tweewielers met de meest verschillende gebruikstoepassingen en kwaliteit is het belangrijkste criterium.
Waarschijnlijk werd Honda daarom één van de grootste motorfietsfabrikanten ter wereld.
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog verscheen de eerste motorfiets van Honda in Japan. Daarna betrad Honda de markten van de rest van de wereld.


De eerste Honda motorfietsmodellen


Tot in de jaren ’60 werden er motorfietsen met een kleine motor geproduceerd. De Honda Super Cub neemt daarbij een speciale positie in. Met een productieaantal van meer dan 21 miljoen (!) exemplaren is dit tot vandaag de dag het succesvolste model van de Japanners. Bovendien rolde hij in elf andere landen als derivaat van de band en diende hij voor veel andere merken als inspiratiebron. Zijn OHV-motor met 4 pk en een cilinderinhoud van 49 cc verleiden ertoe om deze klassieker in de categorie „bromfiets“ in te delen, maar de maximumsnelheid van 70km/u gaat dat tegen.


De Honda CL72, een model uit 1964, treed daarentegen veel krachtiger naar voren: twee cilinders, een bovenliggende nokkenas en vier versnellingen zorgen voor een overdracht van 24 pk per ketting op het achterwiel. De krachtige 250cc-motor en de elementen van een offroad voertuig zorgden ervoor dat de CL-modellen in de klasse van de funbikes terechtkwamen. De Honda CB750, uitgerust met een elektrostarter en vijf versnellingen beschikt over een vermogen van 67 pk. Haar topsnelheid bedraagt 200km/u. De uitlaatgassen van de 750cc-viercilinders worden door vier uitlaatbuizen uitgestoten. Het premièremodel uit 1968 is vandaag een gezochte klassieker.


>De Honda Goldwing: een succesmodel van Honda


In 1975 begint het tijdperk van de Honda Goldwing, de superbike van Honda. De GL1000 verraste de overzeese concurrentie en de concurrentie uit eigen land met haar technische uitrusting: een viercilinder boxermotor (met een cilinderinhoud van 999 cc en een vermogen van 79 pk), een cardanas, vijf versnellingen en dubbele schijfremmen. Haar droog gewicht inclusief de brandstoftank onder de zit bedraagt ca. 260 kg. Dankzij praktische veranderingen en een kofferuitrusting aan beide kanten transformeerde de Goldwing zeer succesvol tot toermotor van de hogere klasse. Uiteraard is hij ook weer in de collectie nieuwe voertuigen van 2010 opgenomen, in deze versie is hij uitgerust met een airbag en een navigatiesysteem. Haar zescilinder viertaktmotor met transistorontsteking en een geregelde katalysator draait maximaal 5500 toeren per minuut en heeft een vermogen van 87 pk. De aanwezige techniek weerspiegelt zich in de bestuurderscockpit.


De huidige Honda motorfietsen


De motorfiets collectie van Honda is tegenwoordig zeer omvangrijk. Alle belangrijke voertuigtypes zijn vertegenwoordigd: lichte motorfietsen, trialmotoren, crossmotoren, Cruisers, enduromotors, toermotors en Naked allrounders.


Het instapmodel Innova herinnert aan het tijdperk van de Super Cub en bewijst hoe innovatief Honda zich staande houd in het marktsegment van lichte motorfietsen. Met de supersportmotor Fireblade laten de Japanners zien wat ze allemaal kunnen. Het vierdelige aluminium chassis draagt een goed presterende motor waarvan het vermogen niet wordt beïnvloed door het aanwezige Combined ABS-systeem. Dan heb je ook nog de Honda Transalp, die niet alleen handig is voor het rijden in de Alpen. De goede omkasting van dit enduromodel beschermt de betrouwbare techniek op alle onbegaanbare bergwegen.
In de allrounder categorie van Honda is er keuze uit zes modellen met een motor van tussen de 600cc en 1300cc. Over de sierlijke Montesa Cota 4RT, Honda’s trailwapen, zegt de fabrikant zelf:“ Hij is bijna te mooi om overal mee doorheen te rijden.“
Eigenlijk neemt elke Honda-rijder deze reclameslogan ter harte – ten slotte bestaat het merklogo uit een engelenvleugel!

Mehr anzeigen