



Sterke punten
- Veel vermogen
 - Ingetogen uiterlijk
 - Exclusief
 
Zwakke punten
- Hoog verbruik
 - Hoge aanschafkosten
 - Duur in onderhoud
 
BMW Alpina B3 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de BMW Alpina B3 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
BMW Alpina B3 aanbiedingen
Interesse in een BMW Alpina B3
Alle artikelen

Review – Ford Explorer EV (2025): elektrische SUV met vertrouwde naam

Review – Mini Aceman: speelse elektrische crossover tussen Cooper en Countryman

Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Review - Citroën C5 Aircross

Review – Kia Sportage
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Uitstekende keuze voor mensen die een M3 te sportief vinden
 - Serieuze prestaties in een ingetogen jasje
 - Je buurman heeft hem waarschijnlijk niet
 - Zeer comfortabel onderstel
 
Technische gegevens
Motorisatie
De G20 generatie van de BMW Alpina is beschikbaar als Alpina B3 Limousine en als B3 Touring. Aan de buitenkant presenteert de Alpina B3 Biturbo zich zoals altijd subtiel sportief, met een kleine achterspoiler, zijskirts en vier uitlaatpijpen. Onder de motorkap ligt een 364 kW (495 pk) sterke 3,0-liter zescilinder met twee turbo’s. Als basis voor de motor in de Alpina is de BMW-motor gebruikt uit de BMW M340i. De krachtbron is gekoppeld aan een Switch-Tronic 8-traps automatische transmissie en beschikt over vierwielaandrijving om al dat vermogen op de weg te krijgen. Dankzij de Launch-Control-functie wordt de auto in 3,6 seconden naar 100 km/u gelanceerd en bereikt hij na 13,4 seconden de 200 km/u. De topsnelheid is 305 km/u.
De versnellingsbak, het door Alpina ontwikkelde sportonderstel en het sperdifferentieel maken dat de auto zich thuis voelt op de snelweg, maar ook op bochtige bergwegen weet de Alpina B3 zich uitstekend staande te houden.
Afmetingen
De BMW Alpina B3 kent dezelfde afmetingen als de BMW 3 Serie waarop hij gebaseerd is. Dat houdt in dat hij 4,72 meter lang is, 1,83 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis is 2,85 meter. De bagageruimte voor de sedan telt 480 liter. De BMW Alpina B3 is geen lichte auto met een gewicht van 1.875 kg.
De belangrijkste specificaties op een rij
| BMW ALPINA B3 | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2018 | 
| Lengte x breedte x hoogte | 4,72 x 2,68 x 1,44 m | 
| Wielbasis | 2,85 m | 
| Inhoud bagageruimte | 480 l | 
| Ledig gewicht | 1.875 kg | 
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.340 kg | 
| Cilinderinhoud | 2.993 cm3 | 
| Vermogen | 364 kW (495 pk) | 
| Koppel | 730 Nm | 
| Topsnelheid | 305 km/u | 
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,6 sec | 
| Tankinhoud | 59 l | 
| Verbruik | 10,1 l/100 km | 
| CO₂-uitstoot | 229 g/km | 
Varianten
De BMW Alpina B3 is te bestellen als sedan en als stationwagon. Beide varianten beschikken over dezelfde benzinemotor, automaat en vierwielaandrijving. Wat betreft uitvoeringen is het bij Alpina ook overzichtelijk. Er is één uitvoering beschikbaar die je vervolgens kunt aankleden met extra opties om de auto helemaal naar wens te configureren.
Standaard is de BMW Alpina B3 voorzien van alle functionaliteiten die een BMW M340i xDrive ook heeft. Denk daarbij aan de 8-trapsautomaat, diverse rijmodi, ledverlichting, sportstoelen etc. Maar dan wel met een Alpina-sausje, zoals een blauw instrumentarium, andere stiksels voor de bekleding, Alpina vloermatten en interieurlijsten. Daarbij voegt Alpina natuurlijk ook haar eigen, aangepaste onderstel toe.
Aanvullende opties zijn bijvoorbeeld de iconische Alpina strepen op de flanken en bumpers van de auto, verschillende soorten velgen, bekleding, afwerking noem het maar op.
Prijzen
Wie in de markt is voor een BMW Alpina B3 moet zich voorbereiden op een relatief hoge aanschafprijs. Prijzen voor de auto beginnen bij ongeveer 139.000 euro. Dat is ongeveer 45.000 euro meer dan een ‘gewone’ BMW M340i, de basis voor de auto. Wat dat betreft komt de prijs meer in de richting van de M3, die ook leverbaar is vanaf 140.000 euro.
Op de occasionmarkt vind je de BMW Alpina B3 voor minder. Prijzen beginnen dan iets boven de 130.000 euro. Houd er wel rekening mee dat de B3 op basis van de G20 3 Serie nog een relatief jonge auto is én dat er in verhouding veel minder Alpina’s verkocht worden dan BMW’s. Je krijgt dus ook te maken met exclusiviteit, wat de prijs uiteraard ook hoog houdt.
Design
Buitenkant
Een BMW Alpina B3 herkennen is nog best moeilijk en dat is precies de charme van het merk. Het uiterlijk laat niet blijken dat er serieuze prestaties schuilen onder de motorkap. Een wolf in schaapskleding dus.
Een product van Alpina herkennen kan vaak aan de meerspaaks-velgen met het Alpina-logo, maar ook de vier uitlaten aan de achterzijde en de speciaal ontworpen bumpers, de optionele stickers op de flanken en bumpers geven aan dat het om iets speciaals gaat. Een Alpina werd vroeger voornamelijk van een blauwe of groene kleur voorzien, maar inmiddels zijn ook andere kleuren mogelijk. Het logo op de neus en op de achterkant is overigens wel gewoon dat van BMW, dus daar ga je een Alpina niet aan kunnen herkennen.
Binnenkant
Binnenin de BMW Alpina herken je direct het interieur van een BMW. Alpina voegt daar enkele eigen kenmerken aan toe, zoals het logo op het stuur, de blauwe tellers met rode wijzers, het plakkaat van echtheid met het serienummeren er zijn net wat andere materialen gebruikt voor de bekleding van de stoelen en het dashboard. Bovendien kun je bij het samenstellen van een BMW Alpina B3 kiezen uit meer materialen en afwerkingen dan bij BMW zou kunnen.
Veiligheid
Net als de BMW scoort ook de BMW Alpina B3 de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Dat heeft hij onder meer te danken aan een uitgebreid pakket veiligheidssystemen, dat optioneel nog verder is uit te breiden met onder meer adaptieve koplampen, Park Assist (Professional), Dynamic Safety en Driving Assistent (Professional).
Alternatieven
Het belangrijkste alternatief voor de BMW Alpina B3 is uiteraard de BMW M340i xDrive. Een ander alternatief is de BMW Alpina B5, een grotere Alpina met benzinemotor op basis van de BMW 5 Serie. Bij Audi kun je terecht voor de Audi A4, die vervolgens aangepakt kan worden door tuner ABT. Verder zijn er weinig fabrikanten die een dergelijk concept aanbieden als dat Alpina doet.



















