Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-ix1-front

BMW iX1

1 / 3
bmw-ix1-front
bmw-ix1-side
bmw-ix1-back

Sterke punten

  • Ruime actieradius voor zijn segment
  • Standaard al veel vermogen
  • Rijplezier, maar dan elektrisch

Zwakke punten

  • Niet de voordeligste in zijn klasse
  • Maar één motorvariant
  • Bediening iDrive kan beter

BMW iX1 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW iX1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW iX1: compacte SUV nu ook elektrisch

De BMW iX1 is de volledig elektrische versie van de derde generatie BMW X1. Hoewel de BMW iX1 als afzonderlijk model wordt gepositioneerd, gaat het feitelijk om dezelfde auto met een andere aandrijflijn.

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Alle voordelen van een BMW X1, maar dan elektrisch
  • Standaard al voorzien van krachtige aandrijflijn
  • Ruime actieradius van 440 kilometer (WLTP)
  • Scoort goed op gebied van veiligheid
  • Standaard al voorzien van een rijke uitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW iX1 is er alleen als xDrive30e. Dankzij twee elektromotoren heeft de iX1 vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 230 kW (313 pk). Het koppel bedraagt 494 Nm. Vanwege de elektrische aandrijflijn rijdt de BMW iX1 als een auto met een automatische transmissie. De officiële actieradius bedraagt een ruime 440 kilometer (WLTP), met een gemiddeld stroomverbruik van 16,8 kWh/100 km.

De BMW iX1 is, afgezien van de volledig elektrische aandrijflijn, in de basis dezelfde auto als de derde generatie BMW X1. De BMW X1 is ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren en als plug-in hybride. Ook de BMW X1 heeft altijd een automatische transmissie. Wel zijn er ook varianten met alleen voorwielaandrijving en een minder hoog vermogen.

Afmetingen

De BMW iX1 is exact 4,5 meter lang. Verder is de auto 1,85 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis meet 2,69 meter. Andere varianten van de BMW iX1 zijn er niet. De nauw verwante, derde generatie BMW X1 heeft dezelfde afmetingen. De draaicirkel van stoeprand tot stoeprand is met 11,9 meter gemiddeld, maar daarmee is de iX1 dus prima wendbaar.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW iX1
Marktintroductie 2022
Lengte, breedte, hoogte 4,50 m, 1,85 m, 1,62 m
Wielbasis 2,68 m
Inhoud bagageruimte 490 l
Ledig gewicht 1.985 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.580 kg
Vermogen 230 kW (313 pk)
Maximaal koppel 494 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 5,6 sec
Batterijcapaciteit 68,0 kWh
Verbruik 16,8 kWh/100 km
Actieradius 440 km

Varianten

De BMW iX1 is leverbaar in ‘standaardversie’, als xLine en met M Sportpakket. De xLine onderscheidt zich met wat meer chromen en blauwe accenten en heeft standaard een grotere wielmaat. Ook heeft hij in het interieur extra uitrustingen, maar het belangrijkste verschil met de standaarduitvoering zit hem in de visuele aankleding. Het M Sportpakket heeft zoals de naam al zegt een sportievere aankleding, met onder andere meer zwarte accenten. Bij het M Sportpakket gaan de extra’s verder dan alleen het visuele, want deze uitvoering heeft bijvoorbeeld ook een sportiever onderstel.

Prijzen

De BMW iX1 is geïntroduceerd in 2022. Daarmee is het occasionaanbod nog relatief beperkt en bestaat het vooral uit vrij nieuwe exemplaren. Dat betekent ook dat de prijzen nog vrij hoog liggen. Van ruim 50.000 euro voor een relatief kale uitvoering tot richting de 80.000 voor een exemplaar met alles erop en eraan. Een financieel voordeel is dat de BMW iX1 als volledig elektrische auto is vrijgesteld van wegenbelasting. Dat geldt tot en met 2024. In 2025 krijg je nog 75% korting. Daarna betaal je ook voor een volledig elektrische auto de volle wegenbelasting. Houd er rekening mee dat BMW’s doorgaans duur zijn in onderhoud. Wel heeft een volledig elektrische auto minder onderhoud nodig dan een benzineauto. Ook is BMW bij veel verzekeraars een duurder merk om te verzekeren, maar dat geldt ook voor modellen van andere ‘premium’ automerken.

Design

Buitenkant

De BMW iX1 is een vijfdeurs compacte SUV met plaats voor vijf inzittenden. Andere carrosserievarianten zijn er niet, of je moet het optionele panoramadak als variant zien. Ten opzichte van de voorgaande BMW X1 heeft de derde generatie van het model een meer uitgesproken vormgeving. Visueel is de volledig elektrische BMW iX1 nauwelijks verschillend van de BMW X1 met brandstofmotoren. De iX1 is eigenlijk alleen te herkennen aan blauwe exterieuraccenten en natuurlijk de typeaanduiding achterop. De laadaansluiting zit achter het reguliere ‘tankklepje’. De BMW iX1 is voornamelijk leverbaar in zwart, wit en grijstinten, maar er zijn zeker ook mogelijkheden voor kleur. Donkerblauw bijvoorbeeld, of een soort donker zeegroen. Donkergroen behoort ook tot de mogelijkheden en wie echt wil opvallen, kiest voor metallic donker oranje.

Binnenkant

De BMW iX1 heeft een typisch BMW-interieur, maar wel met moderne invulling. De kenmerkende sterke focus op de bestuurder is gebleven, waarbij de middenconsole van het dashboard naar de bestuurder is gericht. De bediening van veruit de meeste functies verloopt via beeldschermen. Standaard is de BMW iX1 voorzien van het zogenaamde BMW Curved Display. Dat bestaat uit twee beeldschermen die samen één geheel vormen. Het centrale scherm op de middenconsole loopt als het ware door tot achter het stuur, waar de tellers en andere gebruikelijke informatie worden weergegeven. Ook deze schermen lopen iets gebogen rond de bestuurder, vandaar de naam Curved Display. Op het gebied van infotainment en connectiviteit is een moderne BMW nooit kaal uitgerust. Zelfs een WiFi-hotspot is standaard aanwezig. Zaken als een head-up display zijn optioneel, maar worden meestal wel aangevinkt.

bmw-ix1-interior bmw-ix1-seating

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid heeft BMW zijn zaken goed op orde. Dat blijkt wel uit de beoordeling van het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP, dat de BMW iX1 beloont met de maximale score van vijf sterren. Daarbij scoort de auto goed op gebied van passieve veiligheid (bescherming bij een ongeval), maar vooral ook op het gebied van actieve veiligheid (voorkomen van een ongeval). Indien nodig voorkomt de BMW iX1 een aanrijding met een remingreep. Zelfs als je bij het afslaan een tegenligger over het hoofd ziet. Als het toch tot een aanrijding komt, helpt een zogenaamde actieve motorkap om letsel bij een voetganger of fietser te voorkomen. Een actieve motorkap komt iets omhoog, zodat hij meer meegeeft als een voetganger erop terecht komt.

Alternatieven

De BMW iX1 is een auto in het compacte SUV-segment. Dat wordt ook wel aangeduid als het L-segment, vergelijkbaar met het C-segment voor niet-SUV’s. Daarom wordt ook wel gesproken over een C-segment SUV. Concreet betekent dit dat de BMW iX1 opereert in een zeer populair marktsegment. De auto heeft dan ook veel concurrentie. Lang niet al die concurrenten zijn ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving, dat maakt het al iets overzichtelijker. De belangrijkste concurrenten zijn de Lexus UX 300e, Mercedes-Benz EQB en Volvo XC40 Recharge.

Van deze modellen is de Volvo over het algemeen het voordeligst en de Mercedes-Benz het duurst. De BMW en Lexus zitten er op hetzelfde niveau tussenin. Met het aanvinken van opties kunnen de prijsverschillen weer anders uitpakken, het prijsbereik van deze modellen gaat, zeker als occasion, gelijk op. De Lexus is er net als de BMW in één variant, met 230 kW (313 pk) en een actieradius van 300 kilometer (WLTP) wat minder biedt dan de BMW. De Mercedes-Benz en Volvo bieden meerdere varianten. Bij de Mercedes varieert het vermogen van 140 kW (190 pk) tot 215 kW (292 pk), met een actieradius die vergelijkbaar is met die van de BMW iX1. Afhankelijk van de uitvoering levert de Volvo 170 kW (231 pk) tot liefst 300 kW (408 pk), met een actieradius die kan oplopen tot 515 kilometer (WLTP).

FAQ

Wanneer is de BMW iX1 leverbaar?
De BMW iX1 werd eind 2022 geïntroduceerd, met de eerste leveringen begin 2023.
Wat kost de BMW iX1?
De occasionprijzen van de BMW iX1 variëren van ruim 50.000 tot bijna 80.000 euro, wat vooral afhankelijk is van de specifieke uitvoering en het aantal opties.
Waar wordt de BMW iX1 geproduceerd?
De BMW iX1 wordt net als de BMW X1 met brandstofmotor geproduceerd in de BMW-fabriek in Regensburg, Duitsland.
Hoe groot is de BMW iX1?
De BMW iX1 is 4,50 meter lang, 1,85 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis meet 2,68 meter.
Wat mag een BMW iX1 trekken?
De BMW iX1 heeft een maximaal trekgewicht van 1.200 kg (geremd). Dat is netjes, want het is nog altijd niet vanzelfsprekend dat een elektrische auto überhaupt een aanhanger mag trekken.
Wat is de actieradius van de BMW iX1?
De BMW iX1 heeft een officiële actieradius van 440 kilometer (WLTP).
Hoeveel vermogen heeft de BMW iX1?
De BMW iX1 beschikt altijd over 230 kW (313 pk). Andere varianten zijn er niet.