Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Coupé AS24 1.jpeg

Coupé

1 / 5
Coupé AS24 1.jpeg
Coupé AS24 2.jpeg
Coupé AS24 3.jpeg
Coupé AS24 4.jpeg
Coupé AS24 5.jpeg

Sterke punten

  • Stijlvol design
  • Vaak sportieve rijprestaties
  • Soms vier of vijf zitplaatsen

Zwakke punten

  • Minder kofferruimte
  • Doorgaans hogere prijzen
  • Beperkte zitruimte

Overzicht van de populairste coupés

Deze modellen zijn ver vooruit

De Coupé: mooie ontwerpen en sportieve aspiraties

De coupé-vorm wordt voornamelijk gebruikt bij duurdere en vaak krachtigere auto’s. Toch zijn er hier en daar uitzonderingen waarbij constructeurs de iconische vorm hebben toegepast om betaalbaardere modellen aantrekkelijker te maken. Lees meer

Geschiedenis

De term ‘coupé’ komt uit het Frans en betekent letterlijk ‘afgesneden’. Nog voor de uitvinding van de auto werd de naam gebruikt om een type koets aan te duiden waarbij twee personen in de cabine passen, en de koetsier voorop in de buitenlucht zat. In zijaanzicht zag het rijtuig eruit als een grotere koets die als het ware kort afgesneden was, vandaar de term.

Hetzelfde principe bleef overeind bij auto’s in de vroege 20ste eeuw. Ook hier zat de bestuurder vaak nog buiten en hadden alleen rijkere passagiers in een cabine, zoals bij de Bugatti Type 41 Royale. Pasten daar slechts twee personen in, dan sprak men over een coupé. Later werd het minder gebruikelijk om een chauffeur in te zetten, en ging de naam ook verwijzen naar auto’s waarin twee inzittenden – de bestuurder nu inbegrepen – pasten. Een vroeg voorbeeld is de Ford Model A Deluxe Coupé.

In de jaren ’40 en ’50 ging de term coupé steeds vaker verwijzen naar een auto met een schuin aflopende daklijn. Het aantal zitplaatsen speelde een steeds kleinere rol, net als de prijs. Zo kwamen er in de jaren ’60 steeds meer betaalbare coupés op de markt zoals de Fiat 850 Coupé of de Volkswagen Karmann Ghia, en die trend zette zich door tot diep in de jaren ’90. Toen werd de compacte coupé namelijk een trend, waarbij een stadsauto als de Ford Fiesta of de Opel Corsa als basis diende voor respectievelijk de Ford Puma en de Opel Tigra. Een laat voorbeeld van een betaalbare coupé is de Renault Laguna Coupé, maar nadien hield de gemiddelde constructeur het segment over aan de premiumspelers op de markt.

Soorten coupés vandaag

Het gros van de coupés vind je vandaag dus in de hogere segmenten. Zo bieden BMW, Mercedes en Audi bijvoorbeeld nog exemplaren aan in de vorm van respectievelijk de 4 Reeks, C-Klasse Coupé en de A5. Die worden echter steeds zeldzamer, waardoor constructeurs vaak kiezen voor de vier- of vijfdeurs gran coupé. Die houdt nog vast aan de traditionele, aflopende daklijn maar trakteert het model toch op vier volwaardige portieren voor een gemakkelijkere instap. Mercedes gaf daarin het startschot met de CLS. Daarnaast is ook de SUV-coupé aan een opmars bezig, een segment dat bestaat uit hoogpotige modellen met een schuin aflopend dak. Ook dat was aanvankelijk voorbehouden aan premium merken als BMW en Mercedes, maar sinds een aantal jaar produceren ook Renault, Volkswagen en zelfs Toyota modellen als de Arkana, Taigo en C-HR.

Toch hangt er nog steeds een imago van luxe en sportiviteit rond de coupévorm, en dat is ook vandaag vaak nog terecht. Dat bewezen Toyota en Subaru recent nog met hun GT86/GR86 en BRZ, twee technisch identieke sportcoupés. Ook de Porsche 911 maakt al decennia furore met zijn coupé-vorm, en traditionele grand tourers zoals de Bentley Continental GT houden eveneens vast aan het elegante lijnenspel.

Prijzen voor coupés

De meeste coupés zijn dus prijzige auto’s, maar dat is en was niet altijd het geval. Vooral op de occasionmarkt vind je al exemplaren vanaf zo’n 3.000 euro indien je tevreden bent met een Ford Puma of een Opel Tigra. Een hoogwaardiger model, zoals een gebruikte Audi A5 of BMW 3 Reeks Coupé, kost je iets meer dan 10.000 euro en wil je echt premium rijden, dan zit je voor zo’n 30.000 euro in een Jaguar XK.

De prijzen voor nieuwe coupés variëren eigenlijk al net zo veel, afhankelijk van wat je zoekt. Zo is er de BMW 2-serie Coupé, waarvoor je minstens 47.000 euro betaald. Mag het een vierdeurs coupé zijn, dan zit je ook in een Mercedes CLA of BMW 2 serie Gran Coupé vanaf ongeveer 37.000 euro. Een voorbeeld van een zeer betaalbare SUV-coupé is dan weer de Renault Arkana, die iets meer dan 33.000 euro kost.

FAQ

Is een coupé altijd onhandig?
De coupé heeft niet de beste naam qua gebruiksgemak, aangezien die doorgaans slechts twee deuren en een lage carrosserie heeft. Tegenwoordig vind je echter genoeg voorbeelden van vierdeurs coupés en zelfs SUV-coupés met net zoveel binnenruimte als een model met een hogere daklijn.
Is een coupé altijd duur?
Coupés zijn vaak dure auto’s, maar niet altijd. Vooral sinds de jaren ’90 zijn er heel wat betaalbare coupeetjes op de markt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een gebruikte Ford Puma van de jaren 2000.