Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-5-front

Hyundai Ioniq 5

1 / 4
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-side
hyundai-ioniq-5-back

Sterke punten

  • Zeer ruim interieur met voldoende hoofd- en beenruimte
  • E-GMP-Platform biedt grote voordelen op het gebied van prestaties en rijbereik
  • Ultrasnel opladen dankzij 800 volt-systeem

Zwakke punten

  • Geen achterruitenwisser
  • Stuurwiel ontneemt voor een deel het zicht op het digitale instrumentarium
  • Stevig prijkaartje

Hyundai IONIQ 5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ 5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq 5: een kloeke elektrische retro-crossover

De Ioniq 5 is het allereerste model van het nieuwe label van Hyundai, Ioniq, dat zich puur en alleen richt op 100 procent elektrische auto’s. De EV van het Koreaanse automerk is sinds 2021 op de markt en verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. Zijn retro-design is een knipoog naar auto-ontwerpen uit de jaren zeventig en dan in het bijzonder de Hyundai Pony.

Interesse in een Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 occasions
Hyundai Ioniq 5 nieuwe auto's
Hyundai Ioniq 5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Tof (retro)design, anders dan we van Hyundai gewend zijn
  • Vrij behoorlijke elektrische actieradius
  • Opladen van 10 tot 80 procent in slechts 18 minuten
  • Een van de betere elektrische caravantrekkers

Technische gegevens

Motorisatie

De Ioniq 5 is gebouwd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) dat door Hyundai in eigen huis is ontwikkeld. Deze architectuur maakt hem geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Met een 350 kW-lader laad je de Ioniq 5 in slechts 18 minuten op van 10% tot 80%. Ook indrukwekkend: binnen vijf minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 km.

E-GMP is volledig schaalbaar en kan zo voor modellen in verschillende klassen de basis vormen. Denk aan sedans, SUV’s en C-SUV's. Dankzij een optimale gewichtsverdeling van de voor- en achterzijde zorgt het E-GMP-platform bovendien voor rijcomfort en stabiliteit bij hoge snelheden. Een ‘willekeurige’ Hyundai op het E-GMP-platform heeft normaal gesproken achterwielaandrijving, maar vierwielaandrijving is ook mogelijk. Zoals bij de Ioniq 5 het geval is.

In de vierwielaangedreven 77,4 kWh-versie van de Ioniq 5 zorgen twee elektromotoren voor de aandrijving. Samen zijn ze goed voor 239 kW (325 pk) en een direct koppel van 605 Nm. Accelereren is een fluitje van een cent voor de Ioniq 5. De sprint van 0-100 km/u doet hij in slechts 5,1 seconden. Je kunt ook kiezen voor de 58 kWh-versie. Daarin zorgt één elektromotor – goed voor 125 kW vermogen (170 pk) en een direct koppel van 350 Nm – voor de aandrijving. De acceleratie van 0-100 km/u gaat iets trager, maar is ook niet misselijk: 8,5 seconden.

Afmetingen

De Ioniq 5 is 4,64 meter lang, 1,89 meter breed en 1,61 meter hoog. Daarmee is hij groter dan een Hyundai Kona of Tucson en verslaat hij qua afmetingen ook een Volkswagen ID.4. Indrukwekkend is zijn wielbasis van 3,0 meter – de langste in zijn klasse – die een bijzonder ruim interieur mogelijk maakt. Bovendien biedt de Ioniq 5 een bagageruimte van 531 liter. Met de achterbank neergeklapt neemt de bagageruimte toe tot bijna 1.600 liter. Verder is er extra bagageruimte in de neus, zo’n 57 liter (achterwielaandrijving) of 24 liter (AWD). Ook handig: je kunt de tweede zitrij over 135 mm in de lengterichting verschuiven. Zo creëer je of meer beenruimte, of meer bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Ioniq 5
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte  4,64 x 1,89 x 1,61 m
Wielbasis  3,0 m
Inhoud bagageruimte  531 + 57 (24) l
Ledig gewicht  1.805-2.020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht  2.370-2.560 kg
Vermogen 125 kW (170 pk)-239 kW (325 pk)
Maximaal koppel  350-605 Nm
Topsnelheid  185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 8,5-5,1 sec
Batterijcapaciteit  58-77,4 kWh
Verbruik 16,7-17,9 kWh/100 km
Actieradius  384-481 kilometer

Varianten

De Ioniq 5 is leverbaar met keuze uit vier uitvoeringen. Standaard is deze Hyundai al behoorlijk dik uitgerust, met onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, privacy glas en 12,3-inch multimediascherm met navigatie. De topversie Lounge is optioneel verkrijgbaar met een groot panoramadak. Al een jaar na zijn debuut werd de Ioniq 5 stevig bijgepunt. Behalve een groter accupakket (77,4 kWh) kreeg hij preconditioning van de batterij. Dat zorgt ervoor dat de batterijtemperatuur tijdens het rijden automatisch wordt aangepast om, eenmaal bij een laadpunt aangekomen, optimale laadomstandigheden te kunnen garanderen.

Prijzen

De Ioniq 5 is er vanaf € 49.295. Voor dat toch wel behoorlijk forse bedrag kruip je achter het stuur van de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 58 kWh-batterij in de uitvoering Style. Op de prijslijst staan ook de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-batterij en de vierwielaangedreven Ioniq 5 met 77,4 kWh-batterij. Behalve de Style zijn er nog drie uitvoeringen: Connect, Connect+ en Lounge.

Design

Buitenkant

Van alle modellen die Hyundai de afgelopen decennia heeft voortgebracht, is de Ioniq 5 een van de spraakmakendste. Met zijn bijzondere retro-design is dit elektrische gevaarte – zeker voor Hyundai-begrippen – een kleine revolutie. De auto is gebaseerd op de 45 Concept EV die indruk maakte op de autoshow van Frankfurt in 2019 en op zijn beurt weer een hommage is aan de Pony Coupé Concept.

Opvallend zijn de LED-koplampen met hun talloze vierkante pixels. Het bijzondere LED-lichtdesign zie je terug aan de achterzijde van de Ioniq 5. Daar zijn de revolutionaire pixel-lampen gehuisvest in vierkante achterlichtunits. Ook de velgen ontsnappen niet aan het zogenoemde Parametric Pixel-design. Sowieso springen de wielen in het oog, want met 20-inch in diameter zijn het de grootste velgen ooit onder een elektrische Hyundai. Treffend is bovendien de schelpvormige motorkap die doorloopt over de volledige breedte van de neus.

Binnenkant

Binnenin de Ioniq 5 is het aangenaam vertoeven. Zitten doe je op comfortabele stoelen met een heuse ontspanningsfunctie. Met een druk op de knop manoeuvreren de stoelen zichzelf in een relaxstand waarin je comfortabel achterover kunt leunen. Er komt zelfs een voetenbankje onder de stoel vandaan. Handig: de middenconsole kan heen en weer kan schuiven waardoor je gemakkelijk kunt in- en uitstappen.

Binnenin de Ioniq 5 hebben de designers zich uitgeleefd met verscheidene milieuvriendelijke en duurzaam geproduceerde materialen. Zo bekleedden ze de stoelen met speciaal leder dat is geverfd en behandeld met extracties van plantaardige olie uit lijnzaad. Andere zacht aanvoelende oppervlakken in het interieur zijn gemaakt van textiel dat is afgeleid van duurzame vezels, zoals bio-componenten van suikerriet, wol en polygaren.

hyundai-ioniq-5-interior

hyundai-ioniq-5-seats

Veiligheid

Het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP beloonde de Ioniq 5 met de maximumscore van vijf sterren. In alle vier categorieën – bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist – behaalde hij de hoogste score. De Ioniq 5 dankt die goede resultaten aan het uitgebreide pakket veiligheids- en rijassistentiesystemen, genaamd Hyundai Smart Sense, met onder meer Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Dit systeem maakt het rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler. HDA 2 houdt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Daarnaast telt de Ioniq 5 zeven airbags, waaronder een airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden.

Alternatieven

Alternatieven voor de Ioniq 5 zijn er genoeg, maar geen van allen benaderen ze het uiterlijk van de Hyundai. Eigenlijk is de hoekige Ioniq 5 gewoon een uit de kluiten gewassen hatchback, maar voor het gemak noemen het maar gewoon een crossover. En in dat segment kom je dan algauw terecht bij de technisch verwante EV6 van concerngenoot Kia. Andere alternatieven voor de Ioniq 5 zijn de Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, de Skoda Enyaq, BMW iX3, de Ford Mustang Mach-e en de Tesla Model Y.

FAQ

Kan de Ioniq 5 ook stroom terugleveren?
Met de juiste technologie aan boord kan de Ioniq 5 behalve energie opslaan ook energie terugleveren, bijvoorbeeld aan huizen of bedrijven. Dat noemen we Vehicle-to-Grid, ook wel V2G, en dat staat weer voor bidirectioneel laden. V2G maakt het mogelijk om het traditionele eenrichtingsverkeer van het opladen van auto (energie die van het net naar de batterij van de elektrische auto gaat) om te zetten in tweerichtingsverkeer.
Kun je met de Ioniq 5 een caravan trekken?
Jazeker! De ANWB riep hem zelfs uit tot Trekauto van het Jaar 2022. Vroeger waren dieselauto’s favoriet om een caravan achter te hangen, maar tegenwoordig zijn ook elektrische auto’s populair als trekauto.
Komt er van de Ioniq 5 ook een sportieve uitvoering?
Hyundai’s sportdivisie N legt de laatste hand aan de Ioniq 5 N. Dit is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai N en bovendien het eerste productiemodel van Hyundai’s sportieve label dat is voorzien van vierwielaandrijving (AWD). Hyundai combineert in de IONIQ 5 N het E-GMP-platform van de EV (Electrified-Global Modular Platform) met de door N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise.