Ga naar hoofdinhoud
Suzuki eVitara 1

Suzuki e Vitara

1 / 3
Suzuki eVitara 1
Suzuki eVitara 2
Suzuki eVitara 3

Sterke punten

  • Compact vanbuiten, ruim vanbinnen
  • Ook versie met vierwielaandrijving
  • Gebruiksvriendelijk interieur

Zwakke punten

  • Beperkt aanhangergewicht
  • Geen bagageruimte voorin
  • Brede C-stijlen achter beperken zicht

Suzuki Vitara : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Vitara, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki e Vitara: de eerste volledig elektrische auto van Suzuki

De Suzuki e Vitara is het eerste 100% elektrische model van het Japanse merk. Het betreft een compacte crossover met keuze uit voor- en vierwielaandrijving, extra veilige batterijen met een capaciteit van 49 en 61 kWh en een gebruiksvriendelijk interieur. Lees meer

Interesse in een Suzuki e Vitara

Suzuki e Vitara occasions
Suzuki e Vitara nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Voorwielaandrijving en vierwielaandrijving
  • Veilige Blade Battery van het Chinese BYD
  • Fraai, herkenbaar Suzuki-design

Technische gegevens

Motorisatie

De Suzuki e Vitara is geen volledig elektrische versie van de bestaande Suzuki Vitara met een verbrandingsmotor, maar een zelfstandig model. Dit is de productieversie van de eVX Concept die Suzuki in 2023 presenteerde. De e Vitara biedt twee aandrijfopties: een versie met voorwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving (AWD).

De voorwielaangedreven versie van de Suzuki e Vitara heeft een vermogen van 106 of 128 kW (144 of 174 pk). De uitvoering met vierwielaandrijving (AllGrip) is goed voor 135 kW (184 pk), maar die heeft behalve een elektromotor die de voorwielen aandrijft, ook een elektromotor op de achteras. Het koppel bedraagt 189 Nm voor de voorwielaangedreven versie en 300 Nm voor de AllGrip-versie.

Een traditionele versnellingsbak is overbodig omdat de elektromotoren bij elk toerental hun maximale koppel leveren en geen transmissie nodig hebben om hun kracht feilloos naar het wegdek over te brengen. Daarnaast kan de bestuurder in de Suzuki e Vitara kiezen uit verschillende rijmodi: Eco, Normal en Sport en de benamingen geven al aan waar dan de nadruk op licht: extra zuinigheid of maximale prestaties. De voorwielaangedreven versie heeft ook een Snow-modus en de AWD-versie ook Auto en TRAIL voor als de ondergrond wat ruiger wordt.

De Suzuki e Vitara maakt gebruik van Blade Battery afkomstig van het Chinese automerk BYD. Dit zijn lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP) met een hoge energiedichtheid. De batterijen bevatten geen nikkel en kobalt en zijn bovendien minder gevoelig voor oververhitting . Daarmee is een Blade Battery minder brandgevaarlijk en dus veiliger. Tevens is het batterijpakket opvallend dun, waardoor de designers van Suzuki meer vrijheid kregen bij het ontwerpen van het interieur.

De Suzuki e Vitara is beschikbaar met keuze uit twee batterijpakketten, met een capaciteit van 49 kWh of 61 kWh. Daarmee is een actieradius van 346 tot 428 kilometer mogelijk, afhankelijk van de gekozen batterij- en aandrijfoptie.

De batterij kan thuis of bij een openbaar laadpunt met wisselstroom (AC) worden opgeladen met vermogen van 11 kW. Daarmee is de batterij in ongeveer 6 uur volledig op te laden. Snelladen (DC) is ook mogelijk met een vermogen tot 150 kW. Hiermee is de batterij in ongeveer 30 minuten van 15 tot 80% op te laden. Met de elektrische Suzuki e Vitara mag je tevens een aanhanger trekken met een gewicht tot 750 kilogram.

Afmetingen

De Suzuki e Vitara is 4,28 meter lang, 1,80 meter breed en 1,64 meter hoog. De wielbasis is 2,70 meter, wat zorgt voor een relatief ruim interieur voor een auto in dit segment. De draaicirkel bedraagt 10,4 meter, wat het manoeuvreren in de stad gemakkelijk maakt.

De bagageruimte varieert – de achterbank is over een lengte van 16 centimeter te verschuiven – en biedt tussen de 380 en 1.200 liter met de achterbank plat. De e Vitara is ruimer dan de gewone, ‘oude’ Vitara, die ongeveer een decimeter korter is en een 20 centimeter kortere wielbasis heeft.

De belangrijkste specificaties op een rij

Suzuki e Vitara
Marktintroductie 2025
Lengte x breedte x hoogte 4,28 x 1,80 x 1,64 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 238 - 306 l
Ledig gewicht 1.702 - 1.899 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Vermogen 106 kW (144 pk) - 135 kW (184 pk)
Koppel 189 - 300 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,6 - 7,4 s
Batterijcapaciteit 49 - 61 kWh
Verbruik 14,8 - 15,6 kWh/100 km
Actieradius 346 - 428 km

Varianten

Het ontwerp van de Suzuki e Vitara vertaalt het thema ‘High Tech & Adventure’ van het Japanse automerk. Het model combineert het robuuste karakter van een SUV met de geavanceerde uitstraling van een elektrische auto. Het aanbod van aandrijfvarianten sluit hier ook op aan. De e Vitara is beschikbaar met voorwielaandrijving in combinatie met de 49 kWh- of 61 kWh-batterij.

Daarnaast is de 61 kWh-batterij ook te combineren met vierwielaandrijving. De vierwielaangedreven variant maakt gebruik van Suzuki’s nieuwe elektrische AllGrip-e-systeem met twee onafhankelijke eAxles (voor en achter). Dit systeem biedt niet alleen grip en stabiliteit, maar ook een Trail Mode met automatische koppelverdeling (LSD-functie) voor off-road situaties.

Prijzen

De nieuwprijs van de Suzuki e Vitara bedraagt ongeveer 33.000 euro voor de 2WD-versie. De versie met vierwielaandrijving heeft een nieuwprijs van circa 38.000 euro. Gezien de marktintroductie van de Suzuki e Vitara in het najaar van 2025 kunnen we op het moment van schrijven nog niet spreken over een occasionaanbod en tweedehandsprijzen. De auto’s die worden aangeboden zijn (ex-)demonstratiemodellen met een minimale kilometerstand en aantrekkelijke opties. Het voordeel is wel dat je met zo’n occasion sneller de weg op kunt dan met een nieuw exemplaar, waar gewoonlijk nog een levertijd op zit.

Design

Buitenkant

De Suzuki e Vitara is een compacte crossover met een robuuste uitstraling. In vergelijking met de in de inleiding genoemde eVX Concept is de productieversie iets milder vormgegeven, maar nog steeds modern en herkenbaar als Suzuki. De neus is voorzien van een gesloten front, scherp getekende koplampen met driepunts matrix-ledverlichting.

De spatborden en wielkasten zijn krachtig aangezet en benadrukken het SUV-karakter van de Suzuki e Vitara. Aan de achterkant zien we over de gehele breedte eveneens LED-verlichting. De e Vitara staat op lichtmetalen 18- of 19-inchwielen, afhankelijk van de uitvoering. Er is keuze uit elf metallic carrosseriekleuren, van wit, via rood, blauw, groen en grijs tot zwart, waarvan er vijf zijn te combineren met een zwart dak.

Binnenkant

In de Suzuki e Vitara vinden we een overzichtelijk dashboard met een digitaal instrumentarium van 10-inch en een centraal geplaatst infotainmentscherm van 12,3-inch. De middenconsole is logisch ingedeeld, met fysieke knoppen voor de belangrijkste functies. Het stuurwiel heeft multifunctionele knoppen en is afgeplat aan de onderzijde. De topversie Style is voorzien van onder meer een panoramadak en een premium audiosysteem. De achterbank is niet alleen neerklapbaar, maar ook over een lengte van 16 centimeter in lengterichting verschuifbaar, zodat je achterin extra beenruimte of extra bagageruimte hebt.

Veiligheid

De Suzuki e Vitara is standaard uitgerust met een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen. Denk aan adaptieve cruise control, rijstrookassistentie met stuurcorrectie, dodehoekdetectie en voor de Style is er ook nog een 360o-camera. Euro NCAP heeft de Suzuki e Vitara op het moment van schrijven nog niet aan de crash- en veiligheidstests onderworpen..

Alternatieven

De Suzuki e Vitara bevindt zich in het B-segment van de compacte elektrische crossovers. Daar vind je al diverse alternatieven. De Hyundai Kona Electric is een bekende in het segment, met keuze uit twee accupakketten (48 of 65 kWh) en een actieradius tot 490 km. Ander alternatief is de Jeep Avenger: ook een compacte elektrische SUV met een stoer design, goede rijeigenschappen en een actieradius tot zo’n 400 kilometer. En wat te denken van de nieuwe elektrische Toyota Urban Cruiser? Die is nagenoeg hetzelfde als de e Vitara, want Toyota en Suzuki hebben deze auto’s in samenwerking ontwikkeld.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Suzuki e Vitara?
Afhankelijk van de uitvoering bedraagt de actieradius maximaal 428 kilometer volgens de officiële WLTP-cijfers.
Is de Suzuki e Vitara beschikbaar met vierwielaandrijving?
Ja, er is ook een versie met vierwielaandrijving, wat bij Suzuki AllGrip wordt genoemd. Deze versie wordt altijd geleverd met de 61 kWh-batterij en 135 kW (184 pk) vermogen.
Hoe snel kan de Suzuki e Vitara opladen?
Opladen via een AC-laadpunt thuis of openbaar kan met een vermogen van 11 kW. De laadtijd bedraagt dan ongeveer 6 uur. Snelladen (DC) is mogelijk met een vermogen tot 150 kW, waarmee de batterij in ongeveer 30 minuten van 15 tot 80% is op te laden.

Beoordelingen voor Suzuki Vitara

9 Beoordelingen

4,4