Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
talbot-samba-side

Talbot Samba

Talbot Samba : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Talbot Samba, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De zuinige en compacte Talbot Samba

Kleine en zuinige auto's zijn van alle tijden. Dat bewijst deze Talbot Samba nog maar eens een keer. Deze compacte auto's die gebaseerd waren op de Peugeot 104, waren een tijd lang de zuinigste auto's van Europa. Dit dankzij de kleine afmetingen en de lichte, zuinige motoren die in de auto's werden gebruikt. Als je geluk hebt, kun je ze nog wel eens op de snelweg zien rijden. Wil je er zelf eentje hebben, dan kun je kiezen voor een gebruikte Talbot Samba.

Interesse in een Talbot Samba

Talbot Samba occasions
Talbot Samba dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De relatie tussen Talbot en Peugeot

De Talbot Samba stadsauto is een compacte 3-deurs hatchback die tussen 1981 en 1986 gemaakt werd door de PSA Group in de voormalige Simca-fabriek in Poissy, Frankrijk. De introductie vond plaats in 1981 maar de productie van dit model duurde maar tot 1986. De auto werd destijds geleverd met een benzinemotor van 954, 1024 of 1360 cc . De auto was verkrijgbaar in 3-deurs uitvoering en vanaf 1983 als 2-deurs cabriolet.

De Samba was compact en heel zuinig met een verbruik van 4,5 liter per 100 km. Het was echter wel het duurste model. Het model was gebaseerd op Peugeot, maar dan in een kleinere verbeterde uitvoering. Het had een afwijkende carrosserie en de wielbasis was langer dan andere compacte Talbot-modellen, zoals de Simca. De Samba had voor z’n prijsklasse echter een behoorlijk comfort, een goede wegligging en de auto was goedkoop in onderhoud.

Het uiterlijk van de Samba maar is niet erg inspirerend in vergelijking met bijvoorbeeld de Austin Metro en VW Polo. De ophanging van de Peugeot 104 werd gebruikt en dit zorgde voor de noodzakelijk zachte vering. De demping werkt goed en in de bochten helt de auto niet te ver over. De bediening van de Samba werd wel gekenmerkt door wat zwaar en levenloos stuurgedrag. Dat compenseerde de auto wel met de lage aanschafprijs. Die lag voor de Talbot Samba - 1.1 LS - 2-deurs sedan rond de € 6.800 en voor de cabrio rond de € 13.300.

De verkoop van de Samba was een behoorlijk succes, totdat in 1986 de productie werd beëindigd. In datzelfde jaar stopte Peugeot met de naam Talbot. Alleen in het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehanteerd voor een bestelwagen, de Talbot Express.

De zuinige opvolger van de Simca en Sunbeam

De Samba was de opvolger van de achterwielaangedreven Talbot Sunbeam en de Talbot-Simca 1100. In 1978 had Simca de productie van de compacte Simca 1000 stopgezet. De 1100 was de voorganger van de grotere Simca Horizon die werd herzien. De 1100 werd als een instapmodel in productie gehouden. De Talbot-Simca 1100 was echter technisch verouderd en in de periode ontstond bij fabrikant PSA de behoefte om de meest uiteenlopende productiefaciliteiten en -capaciteiten samen te brengen. Het resultaat was dat de Samba ontwikkeld werd uit de grotendeels identieke modellen Citroën LN/LNA en Peugeot 104 Z.

De Talbot Samba was gebaseerd op de Peugeot 104 en daarmee was het de enige Talbot die PSA zelf ontwikkeld had. Het was ook meteen de laatste nieuwe Talbot die gelanceerd werd. Toen de productie van dit model in 1986 ophield, betekende dit in feite het einde van het merk Talbot voor personenauto's. De auto die oorspronkelijk als een driedeurs hatchback was gelanceerd, was een tijd lang de enige kleine auto die beschikbaar was als cabriolet. Bovendien was het in die periode de meest zuinige auto van Europa.

Talbot Samba VS Fiesta XR2

Vergelijken we deze beide auto’s dan valt het verschil in motoren meteen op. De Fiësta XR2 heeft een 1.6 L CVH motor van 96 pk (72 kW), terwijl de motor van de Samba een 1.0 l 4-cilinder benzinemotor is die een kleinere inhoud heeft.

Het uiterlijk van de Fiesta XR2 is sportief genoeg met 13 inch lichtmetalen velgen, de laagprofielbanden, de kleppen, de voorspoiler, de achterspoiler en het kleurgebruik sluiten perfect aan bij dit type auto. De Fiësta XR2 heeft een McPherson voorwielophanging met onafhankelijke wielen en zonder stabilisatorstang. Achter heeft de auto een stijve stang met Panhard bar.

Het uiterlijk van de Samba vertoont volop kenmerken van de Peugeot en Citroën. De donkere zijstrip op de deuren van de auto is een van de meest kenmerkende en in het oog springende dingen als je naar de Samba kijkt. De zwarte bumper en daklijsten vormen ook een mooi contrast met de lakkleur. De Samba staat op 14 inch velgen en rekent voor de schokdemping op onafhankelijke McPherson ophanging met spiraalveren, terwijl de achterkant voorzien is van een stabilisatorstang. ophanging en spiraalveren.

Het interieur van de Talbot Samba is sober en doelmatig. De auto heeft 2 eenvoudige maar comfortabele voorstoelen en een kleine achterbank met beperkte zitruimte, zonder hoofdsteunen. Het stuur is een simpel vierspaaks stuur dat deed wat het moest doen. Het dashboard is gevuld met kunststof, een radio en een klokje.

De binnenafwerking van het Fiësta-interieur laat wat meer luxe zien dan bij de Samba. De stoelen zijn comfortabel en omhullend. Het instrumentenpaneel vrij simpel gehouden. Het stuurwielontwerp is niet erg sierlijk, en de instrumenten lijken overmatig breed, maar wel met de juiste diameter. De rijhouding is behoorlijk goed, al zitten de pedalen wel wat dichtbij.

Qua rijgedrag zijn er ook de nodige verschillen. De Fiësta reageert erg goed bij lage en gemiddelde snelheid, maar bij 5.500 toeren verliest de motor wat glans terwijl de motor dan nog niet aan zijn top zit. De prestaties van de XR2 zijn bij hoge snelheid niet geweldig, maar het kan er wel mee door. Deze auto zou kunnen profiteren van een vijfde versnelling om het toerental te verdelen. De koppeling, die vrij schokkerig schakelt en het ontbreken van een 5e versnelling botsen een beetje met de sportieve uitstraling van de auto.

Dan de Samba. Op papier maken de acceleratiecijfers geen indruk, maar de Samba komt prima mee in het dagelijkse verkeer. Dankzij het lage gewicht van maar 725 kilo stuurt de auto niet te zwaar zonder stuurbekrachtiging en is behoorlijk wendbaar.Ook in de hoge versnellingen spoort de auto prima.

Het grote bereik van de versnellingen van de vierbak maken rijden met weinig schakelmomenten mogelijk, zonder dat dit trekkracht kost. De pook moet je wel met beleid bewegen, anders stribbelt de versnellingsbak tegen.Het bochtgedrag van de Samba is veilig. Door de comfortabele vering helt de auto op rotondes over, maar rijdt het soepel over de verkeersdrempels en kleine hobbels in de weg heen.

Motoren van de Talbot Samba

In de verschillende modellen van de Talbot Samba zitten verschillende motoren van PSA. De 2-deurs Talbot Samba 1.3 Cabriolet heeft een 1.3 liter 4-cilinder benzinemotor met een vermogen van 57 kW (77 pk). Dit is de pittigste motor van het stel. De 2-deurs Talbot Samba 1.0 LS heeft een lichte 4-cilinder benzinemotor van 33 kW (45 pk) met een cilinderinhoud van 954 cc. Tenslotte beschikt de 2-deurs Talbot Samba 1.1 LS over een 1.1. liter 4-cilinder benzinemotor met een vermogen van 36 kW (49 pk).

Uitrusting en opties

De eenvoudige Samba had eigenlijk geen opties, behalve misschien de lakkleur en de kleur van de bekleding. Er waren 3 modellen, waaronder een cabriolet en 2 sedans.

Leuke stadsauto

De Talbot Samba wordt als model niet meer gemaakt maar je kunt nog wel een gebruikte Talbot Samba vinden. Deze kleine 2-zits auto’s zijn ideaal als goedkope eerste auto of als auto voor een leuke race met gelijkwaardige modellen. Ook als stadsauto misstaat deze zuinige en compacte auto niet.