Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Een laadpaal om thuis je auto op te laden

Met een laadpaal thuis kun je op elk moment de batterijen van je elektrische auto opladen. Je hoeft niet in de rij bij een openbaar laadpunt en je betaalt gewoon het normale stroomtarief. Thuis je auto opladen heeft dus heel veel voordelen.

De elektrische laadpaal voor thuis

Thuis de auto opladen is de perfecte oplossing voor als je dagelijks gebruik maakt van een elektrische auto. Je kunt dan gewoon je auto parkeren, de stekker in de oplader steken en je auto laadt vanzelf op. De volgende dag staat je auto dan weer klaar met een volgeladen accu. Makkelijker kan het bijna niet. Naast gemak biedt thuisladen ook de volgende voordelen:

  • je betaalt het gewone stroomtarief
  • je kunt je auto met groene stroom opladen
  • je hebt geen pasjes nodig

Vergelijken we de elektrische laadpaal voor thuis met een openbare laadpaal, dan zijn de voordelen meteen duidelijk. Een thuislader of wallbox is altijd beschikbaar en je kunt er desgewenst groene stroom laden. Bij een publieke laadpaal is groene stroom niet altijd een garantie. En heb je zonnepanelen op je dak? Dan kun je met een thuislader ook gebruik maken van deze zelf opgewekte stroom.

Een oplaadpunt thuis installeren

Om je elektrische auto thuis op te laden, moet je een oplaadpunt thuis installeren. Dat is iets ingewikkelder dan gewoon een laadpaal kopen en deze aansluiten op het elektriciteitsnet. Een laadpaal is een elektrische installatie die gebruik maakt van een vrij hoge spanning en stroomsterkte. Daarom kan het gevaarlijk zijn om zelf een laadpaal te installeren. Je mag dat alleen doen als je daarvoor verschillende certificeringen op zak hebt.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een installatie? Er worden kabels getrokken van de meterkast naar de laadpaal, die op de meterkast moet worden aangesloten. In de meterkast worden vervolgens de nodige aanpassingen gemaakt. Je kunt een laadpaal daarom het beste laten installeren door een gecertificeerde installateur.

Voor de installatie is het handig om alvast te bedenken waar de laadpaal straks moet komen te staan of te hangen. Het is belangrijk om te weten of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting in je meterkast hebt. Dat heeft namelijk invloed op de installatie en het bepaalt ook het laadvermogen wat maximaal mogelijk is.

De installatie van een thuislader

Als de installateur langskomt, dan plaatst hij de laadpaal op de plek die je hebt gekozen. Dit zal vaak in de buurt van je oprit, carport of garage zijn. Daarna sluit de installateur de kabels aan op de laadpaal. Indien nodig zal de installateur de laadpaal verbinden met jouw thuisnetwerk. Je krijgt dan ook uitleg en advies over het gebruik van de laadpaal. Als de oplader is geplaatst en verbonden, dan controleer je samen met de installateur de werking van de lader.

Er zijn uiteraard kosten verbonden aan het installeren van een laadpaal. Wat je uiteindelijk betaalt, is o.a. afhankelijk van:

  • De afstand tussen de laadpaal en de meterkast
  • Een 1-fase of 3-fasen aansluiting
  • Extra werkzaamheden, bijvoorbeeld het thuisnetwerk met de laadpaal verbinden
De prijs van een installatie ligt tussen de 400 en 800 euro. Tel daar het bedrag voor de aankoop van de laadpaal bij op en je bent tussen de 1.000 en 1.400 euro kwijt om een oplaadpunt thuis te installeren. Deze kosten kunnen echter hoog oplopen. Als er een grote afstand overbrugd moet worden tussen de lader en de meterkast, dan kunnen de kosten hoger worden door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden.

De terugverdientijd van een laadpaal thuis

Ondanks dat de kosten voor een laadpaal thuis flink op kunnen lopen, is het mogelijk om deze kosten terug te verdienen. De terugverdientijd is o.a. afhankelijk van de aanschafprijs, de laadtijd, het verbruik van de accu en de energietarieven.

Als je een eigen laadpaal hebt, dan betaal je het stroomtarief van jouw energieleverancier. In Nederland ligt dat bedrag tussen de 21 en 35 eurocent per kWh. Gebruik je een openbare laadpaal, dan betaal je naast het normale tarief een extra bedrag aan de aanbieder voor installatie en andere kosten. Dan kom je al gauw op zo’n 30 tot 59 cent per kWh. Thuis opladen is dus altijd voordeliger

Vergelijk je de kosten van je auto met een benzine auto, dan heb je de oplaadpaal meestal binnen 1 jaar al terugverdiend. Vergelijk je de kosten met een openbaar oplaadpunt, dan is de terugverdientijd langer: tussen de 5 en 10 jaar. Daar tegenover staat het gemak van je elektrische auto thuis kunnen opladen.

FAQ

Of je meterkast aangepast moet worden is afhankelijk van de fasen van je elektrische auto en de meterkast. De meeste elektrische auto’s laden op met 1 fase. Maar er zijn ook auto’s die op 3 fasen kunnen laden. In Nederlandse woningen zit een groepenkast van 1 fase (1 x 35 ampère) of van 3 fasen (meestal 3 x 25 ampère). Met een 1 fase-aansluiting laadt jouw auto tot 7,4 kW. Bij een 3-fasen aansluiting kun je tot 22 kW laden, maar dan moet je auto er dus wel geschikt voor zijn.

Ja, sommige energie aanbieders bieden ook laadpalen te huur aan. Het voordeel is dat je dan vooraf geen grote investering hoeft te doen. Je betaalt voor een vaste periode een vast bedrag per maand. De hoogte van dit maandbedrag wordt dan berekend op basis van het type laadpaal wat je nodig hebt en de kosten van de installatie.

Ja dat kan, maar dan moet je wel met een paar dingen rekening houden. Allereerst heb je een speciale oplaadkabel nodig met een begrenzer die Mode 2 laden mogelijk maakt. Daarnaast is het ook altijd beter om een aparte groep in de meterkast te maken voor de laadaansluiting. Zo wordt overbelasting voorkomen. Het opladen duurt meestal wel veel langer dan bij een aparte laadaansluiting of laadpaal, soms wel tot 12 uur.

Alle artikelen

De actieradius van de elektrische auto

Elektrisch rijden · Opladen en verbruik
Ontdek meer