Actieradius elektrische Honda E valt een beetje tegen

De elektrische Honda E heeft een groot voordeel – hij ziet er fantastisch uit, zowel van binnen als van buiten – maar ook een groot nadeel. Zijn actieradius blijft namelijk ver achter bij die van de concurrentie.

Honda doet net alsof dat een bewuste keuze is geweest. Volgens het merk is 220 kilometer (WLTP) meer dan genoeg voor het dagelijkse woon-werkverkeer. En dat zal, maar onder meer de Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en Renault Zoe komen 300 kilometer ver of meer.

Hoe dan ook, de Honda E is er in twee versies: met 136 of 154 pk. Allebei hebben een 35,5-kWh accu aan boord, die met een snellader in een half uur tot 80 procent is op te laden. Volgens Honda gaat de E in 8 seconden van stilstand naar 100 km/h.

Retro en modern

Het meest opvallende aan de Honda E is natuurlijk zijn uiterlijk, dat weliswaar danig is afgezwakt ten opzichte van de heerlijke retro ogende Urban EV Concept uit 2017, maar er nog steeds fantastisch uitziet.

En datzelfde geldt ook voor het interieur. Het dashboard oogt zowel modern als klassiek, met een mooie strook hout over de hele breedte en een hele rij aan schermen. Helemaal links en rechts zitten kleine schermpjes voor de beelden van de 'buitenspiegels', die met kleine cameraatjes werken.

Tot voor kort noemde Honda de E nog een prototype, maar het vrijwel ongewijzigde productiemodel staat volgende week gewoon op de IAA in Frankfurt.

honda-e-2019-36-1

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Komt deze elektrische Renault van 10.000 euro ook naar Nederland?

Autonieuws

Prinsjesdag: Dit zijn de auto’s van het Koninklijk Huis

Autonieuws

Hyundai i10 N Line is een lekker stadsgebakje

Autonieuws
Ontdek meer