'Alfa Romeo Giulia Sportwagon was klaar, maar werd afgeschoten'

In het d-segment zijn stationwagens veel populairder dan sedans. Alfa Romeo had van de Giulia dan ook een Sportwagon-variant klaar, maar op het laatste moment heeft toenmalig Fiat Chrysler-baas Sergio Marchionne een streep door het model gehaald.

Een bron binnen Alfa Romeo vertelde aan Autowereld.com dat de Giulia Sportwagon gewoon in het Centro Stile – het designcentrum van Alfa Romeo – staat. Volgens de productmanager is de auto door Marchionne afgeschoten, omdat de topman dacht dat de markt voor stationwagens zou verdwijnen door de populariteit van suv’s en crossovers.

Stationwagens populair

En inderdaad, suv’s en crossovers domineren momenteel de markt, maar in het d-segment – waar de Alfa Romeo Giulia in valt – zijn stationwagens veruit het populairst. Kijken we naar de Volkswagen Passat en Volvo S60/V60, dan zien we dat de Passat Variant en V60 vele malen populairder zijn dan hun sedanbroeders. Volgens Volkswagen ligt de verhouding op minimaal 25/75.

Twee suv-modellen

Alfa Romeo heeft het moeilijk. De Mito en 4C zijn uit productie, de Giulietta loopt op z’n laatste benen en de Giulia en Stelvio verkopen minder goed dan verwacht. Er waren toekomstplannen voor een grote sedan en twee sportwagens, maar dat gaat niet door. De Giulia en Stelvio worden in 2021 gefacelift en krijgen in hetzelfde jaar gezelschap van de Tonale. Een jaar later komt een nog kleinere suv.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Nu ook optimaal relaxen in basisversie Citroën C5 Aircross

Autonieuws

McLaren 620R: volbloed GT4-racer voor op straat

Autonieuws

Bekijk de prijzen en uitvoeringen van de Volkswagen ID.3 1st

Autonieuws
Ontdek meer