Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi Q4 E-Tron: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Maximaal 493 kilometer is de officiële actieradius van de Audi Q4 40 E-Tron S Edition. Het getal 40 in de typenaam staat voor de achterwielaangedreven versie met 204 pk en een 77 kWh-batterij. Om te kijken wat het bereik van de Audi Q4 E-Tron in de praktijk is, deden we een actieradiustest.

De actieradius en het verbruik van een elektrische auto worden gemeten volgende de WLTP-methode. Die is een stuk correcter dan de voorheen gebruikte NEDC-methode, maar nog steeds niet bijzonder representatief. Voor de door ons geteste Audi Q4 40 E-Tron S Edition op 20-inch lichtmetalen wielen ligt het officiële verbruik op 18,3 kWh/100 km. Dat correspondeert niet met het opgegeven bereik van maximaal 493 kilometer, maar dat is een van de eigenaardigheden van de WLTP-methode.

Audi Q4 E-Tron: actieradius bij 100 km/h

Bij een constante snelheid van 100 km/h haalt de Q4 40 E-Tron een verbruik van 19,7 kWh/100 km. Dat komt neer op een bereik van heel iets meer dan 390 kilometer. Voor de test hebben we de airco op automatisch gezet, zoals de meeste automobilisten zullen doen, en gekozen voor de rijmodus Auto. Je kunt ook nog overschakelen op Efficiency, Comfort, Dynamic of Individual.

Zoals jullie misschien weten is de Audi Q4 E-Tron onderhuids gelijk aan de Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4. Die eerste kwam bij een constante snelheid van 100 km/h tot een verbruik van 19,1 kWh/100 km en een actieradius van 403 kilometer. De VW had een hoger verbruik van 21,2 kWh/100 km en kwam uit op een verbruik van 368 kilometer.

Audi Q4 E-Tron: actieradius bij 130 km/h

Op een regenachtige herfstavond trokken we erop uit om de actieradiustest met 130 km/h te doen. Misschien had de Q4 E-Tron last van de kou (de temperatuur lag tussen de 5 en 6 graden), want het gemiddelde verbruik dat we haalden, is aan de hoge kant: 28,7 kWh/100 km. En dan blijft er dus een bereik van 268 kilometer over.

Vergelijken we de Audi met zijn concurrenten, dan noteerden alleen de Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4 vergelijkbare cijfers (28,0 kWh/100 km en 29,8 kWh/100 km respectievelijk). De Mercedes EQA en Skoda Enyaq iV zaten allebei tussen de 26 en 27 kWh/100 km.

Conclusie

De Q4 E-Tron loopt qua verbruik in de pas met de concurrentie. Hij is gebaseerd op Volkswagens MEB-platform en dat zie je aan het feit dat hij geen frunk heeft (veel mensen zullen die opbergruimte voorin toch niet gebruiken) en met maximaal 125 kW kan snelladen. De concurrentie is inmiddels verder. De Ford Mustang Mach-E komt tot 150 kW, de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 zelfs tot 220 en 240 kW.

audi-q4-e-tron-2021-46-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Tesla Model S rijden voor de helft? Misschien is de Xpeng P7 iets voor je

Autonieuws

Is de elektrische Kia EV6 te klein voor je? Wacht dan op deze Kia EV9

Autonieuws

Dit is de gefacelifte Volkswagen T-Roc! En nee, de T-Roc is niet die kleine ...

Autonieuws
Ontdek meer