Bericht: Crashtest Audi Q7 vs. Fiat 500 – Een beetje gemeen

Groot tegen klein was op school al verboden. Wie wat wilde proberen, deed dat met iemand van dezelfde sterkte. Maar in het verkeer wil dat niet altijd lukken. Daarom liet de ADAC in een genormeerde chrashtest David tegen Goliath aantreden.

Preciezer: de 940 kilo lichte Fiat 500 boorde zich met 56 km/h in de even snelle, maar 2.370 kilo zware Audi Q7. De Fiat 500 is voor zijn grootte en binnen zijn klasse een uitgesproken veilige auto. Dat bleek uit een Euro NCAP-crashtest. Ook de Audi Q7 hoort tot de klasse besten. Maar wat gebeurt er als deze twee primussen op elkaar inrijden? De ADAC heeft dat getest, en het resultaat is niet zo fraai.

De op zich zeer stabiele Fiat heeft geen enkele kans tegen de reus uit Ingolstadt. In verhouding tot zijn gewicht komen de 56 km p/u overeen met een aanvaringssnelheid van ongeveer 80 km p/u. En dat is vooral voor de inzittenden teveel. De passagiersruimte blijft weliswaar intact, maar de belasting voor hoofd, nek, borst, bekken en benen van de chauffeur zijn levensbedreigend. Bovendien klapte de bestuurdersairbag omwille van de hoge belasting, en kan de knieairbag (in de serie versie standaard) bij de hoeveelheid energie, die de Q7 met zich meebrengt, niets meer beschermen. Bijzonder tragisch: de kinderdummy’s op de achterste bank overleefden het ongeval niet zonder schade.

De reden voor de grote schade: het uit één stuk bestaande chassis van de Q7 is te stijf, en boort zich haast onvervormd in de kleine wagen. Daardoor is ook de uitspraak van de ADAC niet verkeerd te begrijpen. Bij Audi heeft men te weinig gedaan voor een compenserende partnerbescherming. De SUV zou meer energie van de tegenpartij kunnen opnemen, en zo het risico op letsels voor de ingezetenen van de Fiat kleiner maken. Volgens de ADAC zouden meerdere langsdragers, verdeeld over een groter oppervlak van het front van de Q7, meer energie absorberen en de offroad auto zo wat minder agressief maken. Een dergelijke wijziging zou ook de inzittenden van de Audi ten goede komen: de andere partij bij een ongeval is niet altijd een kleine 500.

Volgens de ADAC is dit echter geen specifiek probleem voor de Q7. Ook andere SUV’s veroorzaken vaak grote ongevalschade, waardoor de ADAC gewoon algemeen een betere partnerbescherming eist. Desnoods moet de wetgever hier tussenkomen, door de eisen te verhogen. Het risico op kwetsuren was bij deze aanrijding voor de Audi passagiers overigens gering.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer