Ga naar hoofdinhoud

BMW i Hydrogen NEXT ademt alleen maar waterdamp uit

BMW denkt dat er niet één oplossing is om van de verbrandingsmotor af te komen. Daarom zet de Beierse fabrikant niet alleen in op batterijtechniek, maar ook op de brandstofcel. Deze BMW i Hydrogen NEXT is alvast een voorbode daarvan.

Althans, dat waren de 750hL CleanEnergy Concept uit 2000, de BMW 745h CleanEnergy Concept uit 2001 en de H2R uit 2004 ook al, want BMW speelt al twee decennia met waterstof. Het merk denkt dat deze i Hydrogen NEXT in 2022 in productie gaat. Hij is op basis van de X5 ontwikkeld en zal in slechts een beperkte oplage worden gebouwd. Een echt seriemodel met een brandstofcel verwacht BMW pas in 2025.

In vier minuten vol

De i Hydrogen NEXT is in vier minuten vol te tanken, heeft een grotere actieradius dan een elektrische auto met batterij (hoe groot meldt BMW niet) en heeft geen last van koude winters, waarin de het bereik van een reguliere EV hard onderuit gaat. Het grote nadeel: er is nauwelijks nog waterstofinfrastructuur in Europa.

Samenwerking met Toyota

De technologie in de i Hydrogen NEXT komt niet voor de volle honderd procent uit de BMW-koker. In 2016 heeft de autobouwer een samenwerkingscontract getekend met Toyota. Sindsdien werken de twee samen aan brandstofcelsystemen en modulaire onderdelen voor waterstofvoertuigen.

bmw-i-hydrogen-next-2019-37-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Genesis introduceert zijn allereerste suv: de GV80

Autonieuws

Wil je nog een BMW i8? Dan moet je hem bestellen voor het te laat is

Autonieuws

Het uiterlijk van de nieuwe Toyota Mirai is een hele verbetering

Autonieuws
Ontdek meer