BMW i Hydrogen NEXT ademt alleen maar waterdamp uit

BMW denkt dat er niet één oplossing is om van de verbrandingsmotor af te komen. Daarom zet de Beierse fabrikant niet alleen in op batterijtechniek, maar ook op de brandstofcel. Deze BMW i Hydrogen NEXT is alvast een voorbode daarvan.

Althans, dat waren de 750hL CleanEnergy Concept uit 2000, de BMW 745h CleanEnergy Concept uit 2001 en de H2R uit 2004 ook al, want BMW speelt al twee decennia met waterstof. Het merk denkt dat deze i Hydrogen NEXT in 2022 in productie gaat. Hij is op basis van de X5 ontwikkeld en zal in slechts een beperkte oplage worden gebouwd. Een echt seriemodel met een brandstofcel verwacht BMW pas in 2025.

In vier minuten vol

De i Hydrogen NEXT is in vier minuten vol te tanken, heeft een grotere actieradius dan een elektrische auto met batterij (hoe groot meldt BMW niet) en heeft geen last van koude winters, waarin de het bereik van een reguliere EV hard onderuit gaat. Het grote nadeel: er is nauwelijks nog waterstofinfrastructuur in Europa.

Samenwerking met Toyota

De technologie in de i Hydrogen NEXT komt niet voor de volle honderd procent uit de BMW-koker. In 2016 heeft de autobouwer een samenwerkingscontract getekend met Toyota. Sindsdien werken de twee samen aan brandstofcelsystemen en modulaire onderdelen voor waterstofvoertuigen.

bmw-i-hydrogen-next-2019-37-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Komt deze elektrische Renault van 10.000 euro ook naar Nederland?

Autonieuws

Prinsjesdag: Dit zijn de auto’s van het Koninklijk Huis

Autonieuws

Hyundai i10 N Line is een lekker stadsgebakje

Autonieuws
Ontdek meer