De prijs/actieradius-verhouding van de Honda e is niet best

'Het is een Honda, dus zal hij wel weer te duur zijn', grapten we op de redactie. En inderdaad, de Honda e wordt beslist geen prijspakker, met een indicatieve vanafprijs van 34.000 euro.

Waarom dat duur is? Omdat de prijs/actieradiusverhouding nogal scheef ligt bij de Honda e. Zijn accu is 35,5 kWh groot en zou garant moeten staan voor een teleurstellend WLTP-bereik van tussen de 200 en 220 kilometer (afhankelijk van de gekozen lichtmetalen wielen).

Opel Corsa-e en Peugeot e-208

Net als de Honda e zijn ook de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 136 pk sterk. Beide hebben een 50 kWh batterij waarmee ze tussen de 330 en 340 kilometer ver komen. Ze zijn qua afmetingen heel iets groter dan de Honda, maar kosten ook gewoon 34.999 (Opel) en 36.250 euro (Peugeot).

Renault Zoe

Dan is er ook nog de eveneens 136 pk leverende Renault Zoe, die met een batterij van 52 kWh een actieradius van 390 kilometer haalt. Wat de recent vernieuwde Fransman gaat kosten, is nog niet bekend, maar de vorige (met 108 pk) zat op 35.140 euro.

Leasetarieven

Maar goed, waar het in dit segment natuurlijk om draait, zijn de leasetarieven. Want bovenstaande modellen zullen waarschijnlijk maar mondjesmaat aan particulieren worden verkocht. Daarvoor zijn ze simpelweg te prijzig. Een Peugeot 208 met brandstofmotor is er bijvoorbeeld al voor 17.580 euro.

honda-e-2019-37-3

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

In deze auto’s rijden de bekendste dj’s ter wereld

Autonieuws

CDA: 'Gebruik Rijkswaterstaat-camera's om verkeershufters te pakken'

Autonieuws

Deze autoband kan zichzelf oppompen

Autonieuws
Ontdek meer