Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Dieselgate: Duitse aanklagers doen invallen bij Fiat Chrysler

Dieselgate kabbelt voort en voort. Ditmaal is het niet Volkswagen die het met justitie aan de stok heeft, maar Fiat Chrysler, dat vandaag bezoek kreeg van Duitse aanklagers. Er zou illegale software zitten in de dieselmotoren van Alfa Romeo, Fiat en Jeep.

Duitse aanklagers hebben invallen gedaan bij Fiat Chrysler en CNH Industrial (fabrikant van Iveco-trucks) in Duitsland, Italië en Zwitserland, zo is bevestigd. Fiat Chrysler en CNH Industrial vallen allebei onder Exor, de Nederlandse investeringsmaatschappij van de Italiaanse Agnelli-familie. Giovanni Agnelli richtte in 1899 Fiat op en kleinzoon Gianni Agnelli maakte het concern groot. Exor staat momenteel onder leiding van John Elkann, de achterachterkleinzoon van Giovanni.

Sjoemelsoftware Fiat Chrysler

Er loopt in Duitsland momenteel een onderzoek naar Fiat Chrysler en CNH Industrial. In dieselmotoren van beide concerns zou sjoemelsoftware zitten; bij Fiat Chrysler gaat het om de 1.3 Multijet en 1.6 Multijet. Volgens de aanklagers bevatten ze software die op de rollenbank overschakelt op een schoner programma, zodat ze op die manier minder uitstoten als ze worden getest. In het onderzoek wordt gefocust op de jaren 2014 tot 2019.

Volkswagen dieselgate

In de afgelopen jaren hebben Audi, Porsche en Volkswagen miljardenboetes moeten betalen, vooral in de Verenigde Staten. Meerdere topmannen en techneuten zijn aangeklaagd voor hun rol in het dieselgateschandaal, dat eind 2015 losbarstte. Toen gaf het Volkswagen-concern toe dat er software in zijn dieselmodellen zat die een rollenbanktest kon herkennen.

Veertig keer viezer

Op die manier omzeilde Volkswagen de uitstootnormen voor diesels. Want zodra een auto in een laboratoriumsetting werd getest, schakelde de sjoemelsoftware de dieselkrachtbron over op een schoner programma. Op de openbare weg stootten de Volkswagen-diesels tot wel veertig keer meer schadelijke stoffen uit dan toegestaan.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Duitse rechter: 'Bedienen Tesla-touchscreen onderweg is strafbaar'

Autonieuws

Elon Musk: 'Komt 'gewone' pick-up als Tesla Cybertruck niet aanslaat'

Autonieuws

Dit is waarom de Skoda Octavia 6.000 euro goedkoper wordt

Autonieuws
Ontdek meer